• Medlem3

Hur mycket kostade er smartphone?

Vilket pris är rimligt för en ny mobiltelefon från Samsung eller en iPhone? Vad betalade ni?

Köpte en Samsung för ett halvår sedan som var skit och slutade fungera efter 2 månader av lite regn. Innan dess var den även seg. Har nu en halvt trasig Samsung från 2014 som jag kämpar med

Trots besvikelserna så gillar jag något med Samsung så tänkte köpa en ny för ca 4k. Är det ett rimligt pris, tycker ni?

• Svar på tråden Hur mycket kostade er smartphone?
  • Aniiee

flera  frågor med väldigt olika svar. min primära smartphone (en sony xperia U) kostade mig 1500 kr när det begav sig. För rätt länge sen. Min nya (ja, jag ska börja använda den, lovar....) var helt gratis, eftersom mitt ex fick den genom sitt jobb (i butik får man lägga minst 6000).

Vilket pris som är rimligt för en viss telefon beror på telefonen. Vilket pris som är rimligt för DIG beror på vad du behöver/vill ha för telefon, och vad du har för budget.

Är en Samsung för 4000 kr rimligt? Beror ju på vad det är för Samsung. Tja, visst, om det är en Glaxy A5-a så är det rimligt, är det å andra sidan en J3a så är det omrimligt dyrt, och om det är en S8+ så är det förmodligen stöldgods.....

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Medlem3
    Aniiee skrev 2017-05-16 17:46:33 följande:

flera  frågor med väldigt olika svar. min primära smartphone (en sony xperia U) kostade mig 1500 kr när det begav sig. För rätt länge sen. Min nya (ja, jag ska börja använda den, lovar....) var helt gratis, eftersom mitt ex fick den genom sitt jobb (i butik får man lägga minst 6000).

Vilket pris som är rimligt för en viss telefon beror på telefonen. Vilket pris som är rimligt för DIG beror på vad du behöver/vill ha för telefon, och vad du har för budget.

Är en Samsung för 4000 kr rimligt? Beror ju på vad det är för Samsung. Tja, visst, om det är en Glaxy A5-a så är det rimligt, är det å andra sidan en J3a så är det omrimligt dyrt, och om det är en S8+ så är det förmodligen stöldgods.....

Tack för svar.

Min vattenskadade som var seg var en J3, den jag vill köpa nu är en A5 

Mer nyfiken på vad andra är villiga att betala. Vet att folk har olika krav, är inte så intresserad av deras krav utav mer vad de är villiga att betala

• Anonym (24)

Hade en iphone 4s i ca 2 år, köpte en samsung note 3, hade den i nästan 3 år, köpte en samaung galaxy s7 edge för ca 9månader sen för ca 7900kr, men tröttnade då skärmen såg så mörk och liten ut pga att skärmen är böjd på sidorna, var annars nöjd med den men jag tål inte sån skärm då jag va van med en note 3 som va ljuuus och stor och skarp, så köpte för en vecka sedan en iphone 6s plus som jag vet jag gillar och skärmen är perfekt storlek för mig. Kosta typ 7000 tror jag. Sålde min samsung för ca 4000 så va nöjd med tanke på att de va en spricka som gick ut över skärmen flera cm åt olika håll nere på skärmen.

• Aniiee
    Medlem3 skrev 2017-05-16 17:53:28 följande:

Tack för svar.

Min vattenskadade som var seg var en J3, den jag vill köpa nu är en A5 

Mer nyfiken på vad andra är villiga att betala. Vet att folk har olika krav, är inte så intresserad av deras krav utav mer vad de är villiga att betala

fast de sakerna hör ju ihop. jag är villig att betala ganska mycket för saker jag ställer höga krav på, men inte lika mycket på saker som inte har lika höga krav av mig. telefoner är ju ett jättebra exempel på just det. De som har som krav att telefonen ska kunna ringas ifrån och smsa ifrån och tvärt om skulle aldrig betala 10 000 för en smartphone, men den som har som krav att telefonen i princip ska kunna användas som en liten laptop med senaste säkerhetstekniken plus videokamera med mycket utrymme betalar villigt både 10 och 12 tusen.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (X)

Beror på vad du får för 4000. Jag köper bara flaggskepp, dvs S-serien från Samsung, G från LG osv.

Om du inte vill lägga så mycket pengar skulle jag titta på OnePlus. De verkar prisvärda.

Har dock precis slutat köpa privat telefon och har nu bara jobbmobilen. Orkar inte kånka på 2 telefoner och så sparade jag 8000.

• Carambolan

Jag har en iphone 6s som jag köpte för typ 7000. Innan dess hade jag iphone 5 och dessförinnan iphone 3GS som kostade ungefär samma. De två höll båda måttet i lite mer än tre år och 2300 kr per år tycker jag är fullt rimligt för något som jag använder dagligen.

• Medlem3
    Aniiee skrev 2017-05-16 19:30:26 följande:
    fast de sakerna hör ju ihop. jag är villig att betala ganska mycket för saker jag ställer höga krav på, men inte lika mycket på saker som inte har lika höga krav av mig. telefoner är ju ett jättebra exempel på just det. De som har som krav att telefonen ska kunna ringas ifrån och smsa ifrån och tvärt om skulle aldrig betala 10 000 för en smartphone, men den som har som krav att telefonen i princip ska kunna användas som en liten laptop med senaste säkerhetstekniken plus videokamera med mycket utrymme betalar villigt både 10 och 12 tusen.
    Ja, jag vet att de hör ihop men jag vill veta hur mkt folk lagt ned på sina telefoner.
    Jag har sj krav på t.ex. bra kamera och en processor som står emot mycket lagg åtminstone i början... Men jag passar på när de är lite billigare, så jag kan inte riktigt säga att jag är villig att betala hur mkt som helst bara för att jag har krav. men jag förstår att det hänger ihop, är bara inte så nyfiken på andras förklaringar, krav och anledningar 
    Anonym (X) skrev 2017-05-16 19:38:06 följande:

Beror på vad du får för 4000. Jag köper bara flaggskepp, dvs S-serien från Samsung, G från LG osv.

Om du inte vill lägga så mycket pengar skulle jag titta på OnePlus. De verkar prisvärda.

Har dock precis slutat köpa privat telefon och har nu bara jobbmobilen. Orkar inte kånka på 2 telefoner och så sparade jag 8000.

Låter bra
    min sambo har en ny, bra jobbtelefon som jag funderar att ärva när hen fått en ny. Orkar dock inte vänta i ca 2-3 år... Min är så himla sliten med trasig kamera.
  • Anonym (X)
    Medlem3 skrev 2017-05-16 22:26:10 följande:

Ja, jag vet att de hör ihop men jag vill veta hur mkt folk lagt ned på sina telefoner.

Jag har sj krav på t.ex. bra kamera och en processor som står emot mycket lagg åtminstone i början... Men jag passar på när de är lite billigare, så jag kan inte riktigt säga att jag är villig att betala hur mkt som helst bara för att jag har krav. men jag förstår att det hänger ihop, är bara inte så nyfiken på andras förklaringar, krav och anledningar Låter bra

min sambo har en ny, bra jobbtelefon som jag funderar att ärva när hen fått en ny. Orkar dock inte vänta i ca 2-3 år... Min är så himla sliten med trasig kamera.

Jag skulle kolla på OnePlus (de släpper snart OnePlus 5) eller köpa förra årets flaggskepp, ev begagnat.
  • Frontline

Har en Huawei Honor 7 som är den absolut bästa mobil jag har haft och även den mobil som jag har haft längst tid den kostade ca 3500:- när jag köpte den och funkar fortfarande lika bra..
    Nu finns ju Honor 8 och dom ligger på ca 3000:- men jag kommer att vänta på nästa om det nu kommer nån...

Det som var bra när jag köpte den var att det fanns 2 sim-platser i den så jag kunde ha både privat nr och jobb nr i den..

Ända nackdelen nu när jag har haft den några är att batteritiden är lite sämre samt att den bara har 16GB i minne...

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Themis

Jag har haft först S4 och nu sedan 1.5 år eller nåt har jag haft  S6 som jag köpte på Blocket i obruten pack med kvitto för 4000 nåt när S7an hade kommit ut.

Jag har aldrig lyckats ha sönder en mobil sen 1998, har fått en mindre hörnspricka i glaset på S4an, that's it. Min S6 har varit rätt utsatt för både regn och svett när den suttit i mitt träningsbälte men den verkar inte bry sig.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
Svar på tråden Hur mycket kostade er smartphone?