• Vindpust

Arg och sur sambo

Så onödigt inlägg kanske men jag behöver skriva av mig då man kommit hem ifrån jobbet efter en väldigt lång dag och möts av bara illska och spydiga kommentarer.

Jag jobbar och sambon är föräldraledig. Jag var hemma första 10 månaderna och sedan en tid tillbaka så är sambon hemma.

Idag jobbade jag nästintill 13 timmar för att jag måste just nu. Detta hade jag sagt i förväg till min sambo. Jag har ett väldigt flexibelt jobb där jag kan komma och gå som jag vill men måste såklart göra mina timmar dagligen. Saken hör till att min sambo enligt mitt tycke har en sämre arbetsmoral än vanligt. Jag kan som idag komma in strax innan 09 för att jag fixat blöjbyten, välling och rastat hunden för att sambon ska få dra sig ett tag. Redan efter lunch får jag sms om " kommer du hem snart?" Eller hur länge jobbar du? Idag kom jag hem väldigt sent strax innan 22. Redan innan jag beger mig skickar sambon sms och frågar om jag är påväg samt skriver "herregud" då jag säger att jag snart skall avrunda. Jag skickar ytterligare ett sms då jag går och frågar vad de ätit för middag och inget svar kommer. Efter ett tag så skickar jag ett frågetecken och även detta får jag inget svar på. Redan här vet jag att han är sur. När jag kommer hem så möts jag av glada barn och myser på med dem. Sambon säger ingenting. Bonusdottern är påväg och ska lägga sig så vi kramas godnatt och till följd på det säger bonusdottern vi ses i övermorgon varav sambon fyller på med Jadu det vet man aldrig. Jag går ut med hunden medan sambon lägger vår minsta. När jag kommer in så skickar jag ett sms och frågar om jag kan ta en dusch? Till svar så får jag att kan vi inte kolla på en grej innan eller gör som du vill. Jag frågar vad för sak men får inget svar samt skriver att då duschar jag om det är ok? Nattningen drar ut på tiden och jag hör hur han svär och säger till vår bebis att fy vad jag är less på dig. Jag får sms där han frågar om jag kan natta honom varav jag säger jag kommer snart. Jag ville bara hinna borsta håret och klä på mig. Plötsligt slits dörren upp och sambon säger, är det svårt att svara på sms eller?!?!?!!!! Jag säger jag har ju svarat. Efter det ryter han du får göra det jag åker till affären vilket han sedan gör promt. När han kommer hem så brakar han lös. Jag bryr mig minsann inte om min familj utan kommer bara hem och vill duscha!! Samt så var han galet arg över att jag inte frågade om jag kunde natta sonen utan om jag fick duscha. Jag svarar att fast jag frågade om jag fick duscha och där hade du möjlighet att säga att du ville att jag tog nattningen istället. Sambon säger att han är skitarg över att jag inte erbjöd mig och jag förstår inte grejen. Så jädra fjantigt men jag är så less på det här. Det är inte så att jag jobbar såhär varje dag utan det är en kortperiod nu pga en deadline. När jag var ledig så hjälpte han mig inte med ett skit så som att rasta hunden på morgonen eller byten och välling av sonen. Jag tycker han är så jäkla otacksam.

• Svar på tråden Arg och sur sambo
  • Söder73

Usch! Han verkar inte passa som föräldraledig. Han pallar inte trycket helt enkelt. Han är avundsjuk på dig som "får" jobba... Han får lov att skärpa sig, du får sätta dig ner med honom och prata ut. Gör listor på vad han gör och vad du gör. Din blir garanterat längre och då får han sig en funderare. Ett tips bara; låt han gå ut med hunden så han kommer hemifrån en stund.

• Nicco123

Tycker ni borde tillämpa en rakare kommunikation, skriv det ni vill så det inte blir sånna missförstånd som nu. Håller han på och messar såhär varje dag när du är på jobbet eller var det nått undantag den här gången? För du måste ju få koncentrera dig på att jobba...

• Vindpust
    Söder73 skrev 2017-05-17 00:39:57 följande:

Usch! Han verkar inte passa som föräldraledig. Han pallar inte trycket helt enkelt. Han är avundsjuk på dig som "får" jobba... Han får lov att skärpa sig, du får sätta dig ner med honom och prata ut. Gör listor på vad han gör och vad du gör. Din blir garanterat längre och då får han sig en funderare. Ett tips bara; låt han gå ut med hunden så han kommer hemifrån en stund.

Tyvärr så blev föräldraledigheten mer eller mindre ett måste för honom då jag fick ett jobberbjudande som jag inte kunde tacka nej till. Han kommer att vara hemma ca 6 månader vilket jag tycker är ingenting. Jag hade gärna fortsatt va hemma längre om det inte var för jobbet. Jag försöker avlasta på alla sätt och vis men jag upplever att jag får ingen stöttning åter alls.
  • Vindpust
    Nicco123 skrev 2017-05-17 01:28:15 följande:

Tycker ni borde tillämpa en rakare kommunikation, skriv det ni vill så det inte blir sånna missförstånd som nu. Håller han på och messar såhär varje dag när du är på jobbet eller var det nått undantag den här gången? För du måste ju få koncentrera dig på att jobba...

Det tror jag med vi missuppfattar varandra otroligt ofta. Ibland så kan han säga saker som jag ifrågasätter för att jag tycker att de är taskiga eller elaka men då säger han bara men fattar du inte att jag skämtar?!? Vilket jag absolut inte gör förstår sällan vad som är kul med det han säger jag tar snarare illa vid mig. Jag tror inte ens att han skämtar utan det är ett sätt att bara komma undan.
  • Vindpust
    Linnis92 skrev 2017-05-17 06:33:29 följande:

Vad sägs om att prata med varandra istället för att smsa?

Vi pratar också men ibland blir det sms exempelvis då han lade sonen och det är för att man inte vill råka väcka honom eller att man vet att han har fullt upp så troligast kan han inte svara utan då smsar man för då kan han svara då han har tid.
  • Annelie 76

Ah, du är ihop med en offerkofta. Jag också, tyvärr. Har inga råd att ge utan bara sympati. Man blir ju extremt uttröttad av hela situationen och ofta väldigt sugen på att göra allt själv istället och slippa tyngden från offerkoftan åtminstone...

• Vindpust
    Annelie 76 skrev 2017-05-17 08:47:00 följande:

Ah, du är ihop med en offerkofta. Jag också, tyvärr. Har inga råd att ge utan bara sympati. Man blir ju extremt uttröttad av hela situationen och ofta väldigt sugen på att göra allt själv istället och slippa tyngden från offerkoftan åtminstone...

Ja tyvärr så har tanken att allt skulle va så mkt lättare om man var själv snurrat några gånger...
  • kossamu

Två saker retar mig:
    1, ni smsar varandra när han ska lägga bebisen. Tjaaaa, undrar varför bebisen inte somnar?
    2, du FRÅGAR om du får duscha. Gå och duscha bara... du är väl vuxen?

Ni verkar ha enorma bekymmer i ert liv tillsammans över lag...

• äldreochklokare

Du får påminna honom om hur det var när du var hemma i 10 månader och han inte hjälpte dig med något. Fråga om det är så han vill ha det för du tycker inte det är så kul avlasta och tex gå ut med hunden när han blir arg på dig för att du ska duscha.

Sen är det troligen så att det var tuffare vara föräldraledig än han hade fattat.

• Alexi

Fast om man varit hemma hela dagen och kvällen ensam med barn och den andra föräldern kommer hem efter att ha jobbat 13 timmar hade jag också blivit skitsur om den föräldern ägnar sig åt att duscha istället för att ta bebisen.

• äldreochklokare
    Alexi skrev 2017-05-17 16:48:45 följande:

Fast om man varit hemma hela dagen och kvällen ensam med barn och den andra föräldern kommer hem efter att ha jobbat 13 timmar hade jag också blivit skitsur om den föräldern ägnar sig åt att duscha istället för att ta bebisen.

Men det var ju vad jag förstår en engångsföreteelse med så lång dag + att TS frågade om det var ok att hon duschade. Efteråt var han arg och tyckte att hon av sig själv skulle ha insett att han behövde hjälp. Hur skulle hon kunna veta det när han skulle natta bebisen? 
Svar på tråden Arg och sur sambo