• Äldre 17 May 09:57
    975 visningar
    1 svar
    1
    975

    Apropå fosterhem

    Hur är det att öppna sitt hem för fosterbarn?
    Det finns avlatsningshem, kortidshem, ordinarie hem. Med mera.
    Vilken typ av hem har ni?
    Vad har ni för slags fosterbarn?

    Själv har jag varit fosterbarn då jag var 17 19 år och hade det som i himmelriket Jämfört med min familj då föräldrarna misshandlade mig.
  • Svar på tråden Apropå fosterhem
  • Äldre 17 May 10:27
    #1

    Nu är jag kanske inte den målgrupp du riktar dig till men tänkte dela med mig av en solskenshistoria ändå. :)

    Jag hade ett s.k "varannan-helg-familj från det att jag var 4 år. Det utökades sedan till varje helg och sedan även alla lov och till slut var jag här ons-mån. När jag var 13 blev de min fosterfamilj på heltid. Idag har jag och min mamma köpt en gård ihop med ett två-lägenhetshus där vi bor. De är min familj, de har däremot inte adopterat mig. Det kom aldrig upp helt enkelt men jag känner mig som en del av familjen på alla sätt som går.

    Genom åren har de varit avlastningshem, temporär fosterfamilj, korttidsboende etc för flera andra barn och ungdomar så det varierar säkert. Vi har haft 3 små syskon här under ett par månader. Mamman fick till slut tillbaka dem, började missbruka igen och stack med dem till Island där soc tog dem på flygplatsen och placerade alla tre i olika hem, hur det har gått vet ingen av oss. Sorgligt.

    En annan kille kom till oss när han var 16 och flyttade sedan hem till sin pappa när han var 18, jag ser han ibland. Idag är han gift och har egna barn.

    Jag är däremot den enda som har stannat genom alla år och min biologiska mamma har alltid tyckt bra om min fosterfamilj och även om det säkert sårar henne att jag kallar dem för mamma och pappa så har hon funnit sig i det. Vi har idag en rätt ytlig relation men den existerar åtminstone.

    I framtiden vill jag själv kunna ta emot barn och ungdomar, kanske både korttid och mer permanent. Det känns viktigt på något sätt och jag har haft det SÅ bra. Kunde inte ha önskar mig bättre.

Svar på tråden Apropå fosterhem