Inlägg från: Palestrina |Visa alla inlägg
  • Palestrina

    Skolan - vad händer?

    Om du slutar lyssna på vad en och samma person säger och istället tar del av vad som skrivs om skolan kanske du får en annan bild?

    Till att börja med pågår inte något omfattande socialt experiment där personal i skolan inte får benämna personer med könsbestämda pronomen. Du får bara lita på mig - mitt professionella fält är också skolan, och jag har vänner som är lärare, och jag är förälder till skolbarn. Jag har tre perspektiv på frågan och inte från något håll kommer signaler på att detta håller på att ske.

    Vad gäller tävlingsinslagen i skolan verkar det ju vara något som ökar (googla "tävling i skolan"), så om du är positivt inställd till det är det väl snarast en positiv utveckling ur ditt perspektiv? Jag intar dock ett annat perspektiv på frågan. Det finns forskning som visar att konkurrens mellan elever faktiskt sänker motivationen hos de flesta. Man kan enkelt tänka sig att tävling ökar motivationen för lärande hos det lilla fåtal som lyckas, men minskar motivationen hos dem som misslyckas. Om man då väljer att betrakta tävlingsinslag som något positivt eller negativt beror väl på hur man uppfattar skolans uppdrag? Jag ser det som att främst skapa förutsättningar för lärande. Visst handlar det också om att förbereda för vuxenlivet och framtidens samhälle, men även ur det perspektivet måste jag betrakta förmågan att utveckla kunskaper som ett överordnat mål. 

    Du kan kika på de här länkarna som avstamp för vidare reflektion:
    fredrikarboga.wordpress.com/2017/02/05/tavlingar-hor-inte-hemma-i-skolan/

    skolvarlden.se/artiklar/alla-forlorar-pa-att-tavla

    tidningenorigo.se/har-tavlingen-ett-pris/

  • Palestrina
    Tom Araya skrev 2017-05-17 17:00:38 följande:
    Fast lärande måste ju ändå på något sätt mätas och där har du direkt något som kan liknas vid tävling, om än huvudsakligen mot sig själv, för att uppnå vissa resultat. Måste man inte då jobba för att alla känner sig motiverade till att prestera, istället för att undvika alla former av prestationskrav? All utveckling och lärande är ju en form av prestation, så det är ur det perspektivet jag ser det, inte att man ska ha elitistiska krav.
    Jag kan i och för sig tänka mig massor av former för lärande som inte är så prestationsinriktat och som inte per definition ska "mätas" heller, men bortsett från det tycker jag att det är stor skillnad mellan att "tävla med sig själv" dvs toppa sina egna prestationer, och att tävla mot andra i en konkurrenssituation som korar vinnare och förlorare.
  • Palestrina
    Tom Araya skrev 2017-05-23 02:17:18 följande:
    Det är svårt att sätta upp mål och sträva efter dem, samt veta om man uppnått dem utan metoder för och tillämpning av mätning av resultatet.

    Sture "tävlar mot sig själv" och lyckas höja sina grundskolebetyg till B.
    Emma "tävlar mot sig själv" och lyckas höja sina grundskolebetyg till C.
    När de söker samma program till gymnasiet kommer Sture in, men inte Emma.
    Saknar du konkurrenssituation här? Saknar du vinnare och förlorare?
    Fundera över hur många likvärdiga situationer du kan komma på att man stöter på genom livet...
    Det du beskriver är ju en urgammal norm för urvalsförfarande. Betygen är ett urvalsinstrument. Visst kan man se det i termer av vinnare och förlorare eftersom inte alla kommer in på önskat program, det betyder inte att man måste tycka att det är en bra idé att införa konkurrens i lärandesituationer. Konkurrens gynnar inte allas lärande, och framför allt inte deras lärande som ändå inte är med och slåss om de attraktivaste gymnasieplatserna. Så vilken är då poängen?

    Vad är det du vill att jag ska komma på en likvärdig situation för, och varför?
  • Palestrina
    Tom Araya skrev 2017-05-26 12:05:13 följande:
    För att se att det dyker upp genom hela livet.
    Och därför tycker du att det är en bra idé att vi gör utslagningen i skolsystemet tidigare och hårdare istället för att optimera allas möjligheter till lärande, eller hur menar du?
  • Palestrina
    Tom Araya skrev 2017-05-29 19:54:57 följande:
    Nej, jag menar att man gör barnen en otjänst genom att sopa tävlingsmoment under mattan, som att barnen måste skyddas från konkurrens och som att det inte finns. När dessa barn möts av verklighetens krav och konkurrens riskerar de att krossas av dem.
    Det här handlar om attityd, att inte kämpa för att bli bättre och utvecklas utan att man ska vara nöjd ändå.
    Har du kommit fram till detta med ditt sunda förnuft, eller stödjer du din uppfattning på någon forskning om lärande?
  • Palestrina
    Tom Araya skrev 2017-05-30 10:07:26 följande:
    Sunt förnuft.
    Och om du måste prioritera mellan:
    1) att alla elever ges möjligheter att i en trygg miljö utveckla sina kunskaper, sitt kunnande och förmågor inom skolans olika områden, och
    2) att eleverna utsätts för fler tävlingsinslag i skolan, för att förbereda sig på framtida konkurrens, på bekostnad av de svagare eleverna (som redan vet att de inte kan vinna)...

    ...vad prioriterar du då?


Svar på tråden Skolan - vad händer?