Inlägg från: 10oktober |Visa alla inlägg
  • 10oktober

Måste man spara till barnen?

Anonym (medelväg) skrev 2017-05-18 12:52:34 följande:

Anledningen är just att det kan bli lite väl mycket curling. Barn som får alltför mycket gratis kan få svårt att klara motgångar vidare i livet, och de har kanske heller inte lärt sig att jobba för att få vad de vill ha. Det sägs ju att det rent generellt är en björntjänst att skämma bort ett barn.

Det ena måste väl inte utesluta det andra? Jag fick mitt barnbidrag/studiebidrag från 13 års ålder men då fick jag också själv stå för kläder, busskort och nöjen. Jag fick körkort med motkraven att inte börja röka eller dricka (vilket jag blev lovad redan från ca 12 års ålder). När jag flyttade hemifrån och började plugga fick jag uttag på arvet motsvarande CSN-lånet, med motkravet att jag inte tog lån utöver detta. Jag hade alltså samma budget som alla andra men slipper idag ett stort lån. År 2 hjälpte mina föräldrar mig med att köpa en lägenhet som jag 5 år senare sålde med stor vinst. Jag betalade tillbaka lånet till mina föräldrar med ränta och använde vinsten som insats till vårt hus.

Jag anser mig inte vara bortskämd, gör rätt för mig och är otroligt tacksam över all denna hjälp som mina föräldrar gett mig. Men det har alltid funnits ett motkrav, jag har aldrig bara fått pengar. Jag kommer göra likadant när vårt barn blir gammalt nog för det.
Svar på tråden Måste man spara till barnen?