Måste man spara till barnen?
Jag tror att folk som påstår att det är en björntjänst att spara till sina barn enbart försöker rättfärdiga sitt snåla beteende. Om något är det en björntjänst att tvinga sina ungdomar bo kvar hemma tills de är 25, hur ska man bli en vuxen, ansvarstagande individ när man bor hemma med lilla mamsen?
Jag och min man är under 25, studerar och arbetar parallellt eller om vartannat och har två barn (som vi sparar till!). Anledningen till att vi kunnat starta våra vuxna liv med familj och barn är för att vi haft de ekonomiska förutsättningarna i form av en bostadsrätt i Stockholm utan lån. De flesta av våra jämnåriga vänner bor hemma hos sina föräldrar och alla är singlar. Jag vet några som längtat efter barn som unga men hur är det överhuvudtaget möjligt såsom de bor? De har ju ingen som helst möjlighet att flytta till varken bostadsrätt eller hyresrätt.
Argumentet att det skapar klyftor är väl inte vårt problem? Jag menar, ska vi som sparar försämra förutsättningarna för våra barn för att andras föräldrar inte kan eller vill hjälpa sina barn på den punkten? Sedan, med facit i hand, innebär en möjlighet till att flytta hemifrån verkligen inte att man blir bortskämd. Tvärtom är vi oändligt tacksamma över vår lägenhet och våra liv vi kunnat skapa för oss själva pga det. Man mognar otroligt mycket av att flytta hemifrån. Dessutom tror jag inte att en enskild händelse avgör om man blir bortskämd eller inte, det får man ju jobba med under hela uppväxten.
CSN-lån tycker jag personligen inte är något negativt, vi kommer köpa lägenheter till våra barn men de får skaffa inkomster själva. Och att alla inte har råd att spara är såklart sant, men de allra flesta skulle kunna. Vi har som sämst haft 7000 kr/mån till räkningar, avgifter, mat och övrigt men ändå kunnat spara barnbidraget (i aktier/fonder). Vi klarar oss alltså på en knapp halvtidslön, allt utöver det är plus! För oss innebär det långa föräldraledigheter och korta dagar på förskola framförallt pga låg avgift iom bostadsrätt, men också att vi lärt oss hushålla med pengar.