• Anonym (S)

Äckliga kort på barn med mat fulla ansiktet

Anonym (Men blä!) skrev 2017-05-18 11:21:50 följande:

Dialektalt, jag kommer från Norrland och här pratar man så. Låg nivå att ge sig på sättet någon skriver för att förminska personen. Härskarteknik?

Problemet är att jag får kväljningar och enligt mig är det jobbigt. Barn kan vara himla söta, tex när dom leker/sjunger/skrattar men så gulligt är det inte med kladdiga ansikten, oavsett om det är mat eller snor eller vad det är.

Men du tycker så och det var ju det jag ville höra, varför tycker du det är så gulligt?

Töntigt att ta till "härskarteknik" för en simpel fråga. Och nej, det heter inte "glass fulla ansiktet" var du än kommer ifrån.
  • Anonym (S)
    Anonym (Men blä!) skrev 2017-05-18 12:49:16 följande:

Ja det finns ju massor av problem som är ickeproblem, jag var så nyfiken på varför man gör så och om man på riktigt tycker det är sött. Ett annat ickeproblem är att folk i Sverige har olika dialekter och olika sätt att formulera sig på. Förstår man noll av vad någon menar kan man snällt fråga men att kalla det märkligt bara för att du inte har hört det innan tycket jag är lite löjligt.

Här pratar alla så och det är inget märkligt med det.

Det är skillnad på talspråk och skriftspråk. Skulle jag skriva som jag pratar skulle det bli helt galet. Det blir grammatiskt fel om man skriver talspråk. Bara så du vet..
Svar på tråden Äckliga kort på barn med mat fulla ansiktet