• Thugs

Så rädd för missfall

Testade imorse, gravid! Som jag och sambon vill ha detta barn, vi älskar det redan, eller mer situationen av att få ett gemensamt barn.

Nu till det negativa... detta är min tredje graviditet i år. Mina två tidigare graviditeter har slutat i mf vecka 5-6... jag har Mao lätt för att bli gravid men får ofta lätt mf, finns det något jag kan göra för att förhindra ännu ett mf? Jag har läst och googlat som en galning.

Hur vanligt är det med 3 mf på rad? Jag och exet hade 3 mf, inte i rad men ändå.

Tacksam för alla svar och all hjälp, pepp, jag kan få.

• Svar på tråden Så rädd för missfall
  • Jsv17

Svårt att säga det är ju inte så vanligt med flera missfall i rad alls. Jag läste nånstans (inte vetenskapligt bevisat eller så så ta det med en nypa salt) Just när man har så lätt att bli gravid så är det för att livmodern är lite förvirrad och försöker göra barn av alla befruktade ägg. Man tror nu att när man försöker bli gravid, dvs prickar ägglossning, så träffar ägg och spermie nästan alltid varandra men sedan är det så mycket annat som ska stämma och kroppen ska stöta ut ägget/inte låta det inplanteras alls om delningen inte skett korrekt osv då får du en vanlig mens och visste aldrig att ägget var befruktat medan den "förvirrade livmodern" känner inte av det utan försöker göra barn av alla befruktade ägg och det går ju inte så då slutar de i relativt tidiga missfall. I ett sånt fall är det ju så att det inte är något fel på din kropp i egentlig mening och när ett fint befruktat ägg väl fäster så blir det bebis Men klart att det är otroligt sorgligt och jobbigt att gå igenom så många MF, skulle du får ett tredje nu så får du ju en utredning och skulle det faktiskt vara något de kan hjälpa dig med så gör dom ju det. Hoppas du får behålla den här graviditeten, håller alla tummar och tår för dig och din bebis

• any19877

Sitter i samma sits. Är grsvid i v 5+1 och har haft 2 MF och 1 ma. Övande beskrivning är exakt set svaret jag fick efter utredning. Inget fel på mig eller min man men jag blir lätt gravid.

• Bubbel85

Kanske du kan se om en gynekolog kan skriva ut progesteron och ev. Trombyl till dig? Det fungerade för mig efter upprepade missfall (2 missfall och ett MA).

• Snuttis2

Upp till två missfall räknas som fullt normalt! Om man haft Tre eller flera Är det aktuellt att göra en missfallsutredning. Har själv haft två stycken missfall, ett tidigt i v 5-6 o ett MA i v 11-12! Är nu gravid på nytt i v 30! Om något skulle hända med denna graviditet eller om jag får fler tidiga missfall kommer jag kräva en utredning. Viktigt att veta om det finns immunologiska faktorer eller proppar i moderkakan ? Så att inte friska embryon dör av något som går att åtgärda!

Håller tummarna att din graviditet går bra, om något mot förmodan skulle hända så ta hjälp!

• Villhabebisnu

Jag har 3 Mf i bagaget under två års tid. Nu har jag plussat, är i v.7. Förstår din oro, känner samma här. Jag väntar lixom inte barn utan jag väntar missfall känns det som. Tiden går sååå sakta, vill att det ska bli v.12-13 så man kan andas ut lite iallafall. Jag äter blodförtunnande medicin, känns skönt att ta ngt som kanske kanhjälpa. Håller alla tummar för er. Heja heja. :)

Svar på tråden Så rädd för missfall