• Sojabönan

Kommunal eller privat dagmamma?!

Hej

Förvirring råder. Ska jag välja kommunal dagmamma eller privat dagmamma. Den kommunala dagmamman är 60+, är lite lugnare, har 25 års erfarenhet som dagmamma, jobbar 4 dgr i veckan, den 5:e dgn kliver en vikarie in. På sommaren är hon ledig 4 veckor och då kliver ytterligare en vikarie in. Hon har barnen i sitt hem där hon bor och dom får springa fritt.

Den privata dagmamma har just startat sin verksamhet som dagmamma (via C-företaget), jibbat på förskola i ca 10 år, har två egna barn i åldrarna 6-10 år, är 30+, barnen håller till hennes stora källare som kommer att vara den plats där hon driver sin verksamhet. Övervåningen är hennes och familjens hem. Barnen kommer att ha tillgång till utomhusvistelse på hennes bakgård. Den privata dagmamman kommer att vara dagmamma 5 dgr i veckan. Vikarie hoppar in vid behov. Hon kommer ej att ta ut semester på sommaren utan jobbar äv på sommaren.

Båda ä trevliga. Vilken ska jag välja? :/

• Svar på tråden Kommunal eller privat dagmamma?!
  • Anonym (Radon?)

Finns det radon i källarvåningen?

• Sojabönan
    Anonym (Radon?) skrev 2017-05-18 18:54:26 följande:

Finns det radon i källarvåningen?

Ska fråga. Tack.
  • Anonym (Annie)

Är den privata dagmammans barn hos henne efter skolan? Skulle ha valt den kommunala i så fall.

• Fröken W

Jag hade valt den kommunala med anledning av:

1. Erfarenhet

2. Som barn hos dagmamma kan man bli väldigt "utlämnad", därför bra att vikarie tas in en dag/vecka. Antar att det är samma vikarie varje vecka?

3. Jag tror att alla måste vara lediga en längre sammanhängande period för att orka i längden och då är det väl bättre att denna ledighet tas under sommaren så man kanske kan lyckas tajma in med sin egen semester. Eller åtminstone någon/några veckor av den.

Fördelar jag kan tänka mig med den privata dagmamman är:

1. Mer energi och ork

2. Har en nyare och modernare utbildning

Men jag ser ändå fördelarna med den kommunala dagmamman som större och viktigare. Skapa en egen för- och emotlista och se vad den visar.

Lycka till!

• Sojabönan
    Anonym (Annie) skrev 2017-05-19 12:19:14 följande:

Är den privata dagmammans barn hos henne efter skolan? Skulle ha valt den kommunala i så fall.

Ja, det är dom. Det var också en tanke jag hade ... hur ska hon göra när barnen kommer hem? Ska barnen som hon har ansvar för klara sig själva nere i hennes källare? Tänk om hennes man ej kommer hem förrän sent. Kan man fråga henne sånt här? Dessutom har dom hästar och stall som också kräver tid och engagemang. Kanske blir det för mkt för henne?!
  • Sojabönan
    Fröken W skrev 2017-05-19 12:53:46 följande:

Jag hade valt den kommunala med anledning av:

1. Erfarenhet

2. Som barn hos dagmamma kan man bli väldigt "utlämnad", därför bra att vikarie tas in en dag/vecka. Antar att det är samma vikarie varje vecka?

3. Jag tror att alla måste vara lediga en längre sammanhängande period för att orka i längden och då är det väl bättre att denna ledighet tas under sommaren så man kanske kan lyckas tajma in med sin egen semester. Eller åtminstone någon/några veckor av den.

Fördelar jag kan tänka mig med den privata dagmamman är:

1. Mer energi och ork

2. Har en nyare och modernare utbildning

Men jag ser ändå fördelarna med den kommunala dagmamman som större och viktigare. Skapa en egen för- och emotlista och se vad den visar.

Lycka till!

Tack för tipset. Bägge dagmammorna utbildning består av barnskötarutbildning. Ingen av dom är förskolelärare. Däremot har den äldre mer erfarenhet. 
  • Anonym (Annie)
    Sojabönan skrev 2017-05-19 13:42:37 följande:

Ja, det är dom. Det var också en tanke jag hade ... hur ska hon göra när barnen kommer hem? Ska barnen som hon har ansvar för klara sig själva nere i hennes källare? Tänk om hennes man ej kommer hem förrän sent. Kan man fråga henne sånt här? Dessutom har dom hästar och stall som också kräver tid och engagemang. Kanske blir det för mkt för henne?!

Vet du, av det du berättar skulle jag definitivt välja den kommunala dagmamman. Det låter inte hållbart att den privata skall jobba hela somrarna (vill inte hennes barn ha semester med familjen när de har sommarlov?) och det låter mer som att dagbarnsverksamheten skall finansiera att hon kan vara hemma och ta hand om familjens gård och hästar.
  • Anonym (Minna)

Skulle välja den kommunala som haft igång sin verksamhet länge. Den privata har några stora risker som jag ser det. Verksamheten är nystartad  och det innebär att frågor uppstår om hon kan driva företaget utan att den går omkull, samt om vilka slags nybörjarsjukdomar verksamheten kan tänkas brottas med, etc. Dessutom har hon hästar, när ska hon sköta om dem ? De större barnen kan också behöva hennes stöd när de kommer hem från skolan. De kan så klart vara en tillgång för barnen också, men också något som tar uppmärksamhet från barnen. Att hon inte planerat in semester låter jättekonstigt. 

Svar på tråden Kommunal eller privat dagmamma?!