Inlägg från: thimpan08 |Visa alla inlägg
  • thimpan08

Talet?

När började era barn och säga ord, prata?

Min son, 16 månader, säger inte mycket! Han kan säga mamma, pappa och katt. Härmar vissa djur om man frågar han. Han förstår väldigt mycket. Och för att göra sig förstådd, så pekar och gör ett ljud samtidigt. Frågar man om det är "den" han vill ha så svarar han. Men han pratar inte som det står är normalt vid den åldern.. behövet jag vara orolig? Kontakta bvc eller tror ni det är på g?

Jag läste på nån sida att gör barnet sig förstådd genom att visa och göra ljud, samt förstår vad man säger, så är talet på gång.. men ändå, man funderar ju..

• Svar på tråden Talet?
  • thimpan08
    annabellelee skrev 2017-05-18 20:14:29 följande:

Vid 18 månaderskontrollen, alltså om två månader ska han kunna 8- 10 ord. Han behöver alltså inte tala massor!

Min son är 18 månader och kan väldigt många ord, men har precis lärt sig gå. Ofta är barn lite längre fram inom ett område och lite långsammare med något annat. Om han annars verkar "med" och förstår något tiotal ord hade jag inte varit orolig.

Tack för svar!

Oj, undra om han hinner lära sig så många ord tills dess. Just nu kan han 3. Men han försöker härma oss, om vi frågar typ "kan Loke säga vovve?" Osv när han känner för det ;)

Men jag hoppas det hoppar igång snart. Jo, han förstår väldigt mycket vad man menar när man pratar med honom. Men just talet, hans stora syskon har liksom kunnat säga massa ord vid denna ålder. Alla barn är ju olika såklart, men ändå.
  • thimpan08
    Isola747 skrev 2017-05-18 20:39:14 följande:

Jag minns inte riktigt hur det var med mina egna barn vid just 16 mån men det låter ungefär i nivå med ettåringarna på förskolan jag jobbar på. Tror absolut inte du behöver oroa dig :)

Tack! Han går inte på dagis än, då jag är mammaledig. Men ska söka plats för och börja i höst. Kanske det släpper lite mer då :) har ju 3 barn till, så borde ju egentligen veta, men det ena barnet är ju inte det andra likt :)jag hoppassar det är att jag bara oroar mig lite för mycket :)
  • thimpan08
    Annelie 76 skrev 2017-05-18 21:58:04 följande:

Min son är 2,5 år och började prata för nån månad sen. Innan sa han några ord (mamma, pappa) men pratade började han inte med förrän nu. Det verkade som att han inte hade behov av det tidigare utan bara samlade på sig en massa. Nu säger han och kan massor med ord och är uppe i treordsmeningar. Han är ju senare men inte sen. Sen är inte förrän efter tre år.

Lite så är de med vår son oxå. Att han inte har behov av de, för han gör sig förstådd ändå.
Svar på tråden Talet?