• fjanten

Talet?

Min son är 16,5 månader och kan väl typ bara säga mamma. Ibland kommer "pappa" eller "dadda" fram också (vi pratar både engelska och svenska här hemma). Knappast att han kommer kunna säga tio ord om 1,5 månader... Däremot har han egna ord, typ mat är "nam". Märks ju också att han förstår saker man säger till honom, "Vars är ***?" så pekar han på det man frågat om. Säger jag "Ska vi läsa?" så hämtar han en bok. Säger jag "Kom" så gör han det, "Clap hands" så klappar han händerna osv osv. Men faktiska ord har han som inte förmågan att få fram ännu...

• fjanten

Läste nånstans att barn ska kunna rita cirklar och streck med tjocka kritor vid 18 månader också, min son kastar kritorna. Alternativt smakar han på dem...

• fjanten
    Seven Costanza skrev 2017-05-21 08:08:00 följande:

Exakt samma för min son som är jämngammal och också är tvåspråkig i svenska och engelska. Mamma, dada och bye bye har han sagt länge men allt annat är bara ljudande som vi inte kan tolka som exakta ord. Han pratar jättemycket men som sagt inga tydliga ord mer än de tre. Jag är hemma med honom så jag tillgodoser ju hans behov och erbjuder saker tills det blir rätt så han behöver inte kunna säga mycket, men om jag frågar om han t ex vill bada så går han in till badbaljan i ett annat rum och om jag säger att nu ska vi borsta tänderna så går han och gömmer sig för det gillar han inte .

Tvåspråkiga barn är ofta lite senare med talet och en del menar även att barn som varit rätt tidiga motoriskt (vilket vår son är) är senare med talet och tvärtom. Samt har jag hört att pojkar ofta är senare med riktiga ord än flickor. Vårt barn ska börja trespråkig förskola i augusti och då lossnar det säkert när han måste göra sig förstådd. Vi är inte oroliga i alla fall för vi märker ju att han förstår jättebra och kan många ord även om han inte kan säga dem själv ännu.

Jag har också hört det att två-(eller fler)-språkiga barn ofta kan vara något sena i talet. Det tycker vår BVC-sköterska är skitsnack, och menar på att dessa barn börjar prata samtidigt men brukar upplevas ha ett mindre ordförråd eftersom de lär sig ord på två språk (och att de då bara kan få plats med en visa mängd ord i hjärnan vid en viss ålder liksom). Men jag märker ju hos honom att han klurar en hel del på det där, och förstår olika saker på de olika språken. Oroar mig lite för vad BVC ska säga nu då, hon får typ en bekymrad rynka i pannan när sonen är lite sen och säger bekymrat "oj oj oj" när han inte "klarar" allt på "testerna".

Jag förstår inte varför det ska vara sån hets på i alla fall vår BVC. Om vår unge nu är utvecklingsstörd (det tror jag inte alls att han är) så märks det ju ändå tids nog - det är ju knappast avgörande om han sa 8-10 ord vid 1,5 år eller inte...
  • fjanten
    Seven Costanza skrev 2017-05-21 17:47:14 följande:

Vad menar hon är skillnaden? Om flerspråkiga barn bara "upplevs" ha ett mindre ordförråd men egentligen börjar prata samtidigt så vad säger hon då oj oj oj för? Vår son har ett stort ordförråd _i förståelse_ som sagt men producerar inte många tydliga ord. I vissa saker ger jag inte så mycket för kompetensen hos en del BVC-sköterskor så jag kommer göra mitt bästa för att vänta och se. Ibland kan ju sent och otydligt tal bero på dålig hörsel så annars kan man kolla det om talet inte lossnar.

Jag har helt samma syn som dig, men vår BVC-sköterska ojar sig om det mesta som inte är helt enligt "mallen". Min yngsta är 4 månader (helammad) och går upp riktigt fort i vikt, det ojar hon sig också över ...
Svar på tråden Talet?