• Anonym (Undrar)

inte råd med hyra efter separation

Jag och min man ska separera och tanken är att jag ska bo kvar med vårt barn i vår hyresrätt. Problemet är att hyran är hög för att det är nybygge och jag vet inte hur jag ska har råd ned hyran
    Min fråga är hur funkar det, jag bor i Stockholm där bostadssituation är katastrof och pga jobb mitt barns skola etc så vill jag inte flytta från området
    Någon som varit i samma situation och hur löste ni det?

• Svar på tråden inte råd med hyra efter separation
  • Carambolan

Det här kan låta motsägelsefullt men har du testat att efterlysa byten mot STÖRRE lägenhet? Vi bor i en femma i kranskommun till Stockholm och betalar inte ens 10 000 för den. Men så är den långt ifrån nyproducerad också. Jag kan tänka mig att det kan finnas äldre par med god ekonomi och utflugna barn som gärna kan tänka sig att betala mer för högre standard och som inte längre behöver tre eller fyra sovrum.

• kvarnfot
    Anonym (samesamebutdifferent) skrev 2017-05-18 22:27:48 följande:

Tror du kan få bostadsbidrag om du är ensamstående med barn. Hade själv inte den turen när vi separerade och lite sjukdom på det.....Så fattigdomen är ett faktum! Ingen klarar sig själv i dagen samhälle med en vanlig knegarlön. Kapitalismen har bäddat för att tvåsamhet åter är ett måste precis som i svunna tider... bara att nu måste båda jobba;)

Kapitalismen??? Nu var det ju kvinnorörelsen på 60-70 talet som drev frågan att kvinnor också skulle ut och jobba...
  • Anonym (Anneli)
    kvarnfot skrev 2017-05-19 08:16:02 följande:

Kapitalismen??? Nu var det ju kvinnorörelsen på 60-70 talet som drev frågan att kvinnor också skulle ut och jobba...

Jovisst! Tyvärr är det ju oftare kvinnor som blir kvar med barn och kostnader. Själv kvinna och ensam med två barn. Tjänar över 40000 när jag arbetar heltid men ensam med två barn i Sthlm och arbetar deltid blir det svårare.
  • Anonym (asdf)

Sedan kan du inkludera hela/delar av barnens del av hyran som inte täcks av bostadsbidraget i underhållet.

Anledningen till att barnens hyreskostnader rent allmänt inte inkluderas när man räknar ut underhållsbidrag är för att ensamstående oftast får bostadsbidrag. Men de som inte får bostadsbidrag av en eller annan anledning (och som du som inte kommer få bostadsbidrag baserat på hela hyreskostnaden) kan då räkna in det när underhållet ska räknas ut. Hur mycket du sedan får beror på pappans överskott i förhållande till ditt. Men med tanke på att ditt överskott lär bli noll så borde du få nåt om inte pappan är asfattig.

• Anonym (qq)

Bostadsbidrag kan man kolla på FK:s hemsida. Knappa in vad du tjänar osv så ser du åtminstone om du skulle få eller inte, sen kanske det inte stämmer exakt på kronan

Kan du hyra ut ett rum? 

• Anonym (jag då)
    Anonym (samesamebutdifferent) skrev 2017-05-18 22:27:48 följande:

Tror du kan få bostadsbidrag om du är ensamstående med barn. Hade själv inte den turen när vi separerade och lite sjukdom på det.....Så fattigdomen är ett faktum! Ingen klarar sig själv i dagen samhälle med en vanlig knegarlön. Kapitalismen har bäddat för att tvåsamhet åter är ett måste precis som i svunna tider... bara att nu måste båda jobba;)

Klarar sig ingen ensam på en vanlig knegarlön? 
    Jag är ensam med 2 barn. Efter skatt får jag ut ca 15000 kr. Får barnbidrag och bostadsbidrag också, så hamnar sammanlagt på en inkomst på ca 20000 kr. Men vi klarar oss fint!
  • Carambolan
    Anonym (jag då) skrev 2017-06-10 00:46:44 följande:

Klarar sig ingen ensam på en vanlig knegarlön? 

Jag är ensam med 2 barn. Efter skatt får jag ut ca 15000 kr. Får barnbidrag och bostadsbidrag också, så hamnar sammanlagt på en inkomst på ca 20000 kr. Men vi klarar oss fint!

Är din hyra också på 15 000 som TS är?
  • Anonym (jag då)
    Carambolan skrev 2017-06-10 06:44:08 följande:

Nej. Men mitt svar var till en person som skrev (innan ts nämnt någon summa) att ingen klarar sig ensam på en knegarlön.
  • Anonym (S)
    Carambolan skrev 2017-06-10 06:44:08 följande:

Bor man för dyrt får man flytta, även om det blir mer obekvämt med resor till jobbet odyl. Är väl samma som för de som bor i villa och skiljs. Livet förändras. En hyra/boendekostnad på 15000 är väldigt få ensamstående med barn som ens överväger att klara av.
  • Anonym (12345)
    Carambolan skrev 2017-05-18 23:42:33 följande:

Det här kan låta motsägelsefullt men har du testat att efterlysa byten mot STÖRRE lägenhet? Vi bor i en femma i kranskommun till Stockholm och betalar inte ens 10 000 för den. Men så är den långt ifrån nyproducerad också. Jag kan tänka mig att det kan finnas äldre par med god ekonomi och utflugna barn som gärna kan tänka sig att betala mer för högre standard och som inte längre behöver tre eller fyra sovrum.

Chansen att någon vill byta en störren lägenhet mot en mindre med dyrare hyra är nog minimal, om inte den mindre med dyrare hyra har ett bra läge, i city tex.
Svar på tråden inte råd med hyra efter separation