Ett av barnbarnen är svarta fåret
Jag har ett problem som är känsligt. Jag har 6 barnbarn, snart 7. Ett av mina barn har 4 barn och ett av dessa barn utmärker sig negativt. Det är en pojke, nr 3 i syskonskaran. Han har varit svår och speciell ända sedan liten och har svårt att känna empati. Han är olydig, gör elakheter och behöver speciell tillsyn hela tiden. Han har gått på utredning, syskonen och familjen har jobbigt med honom.
De andra barnen är snälla, hjälpsamma och underbara att ha. Jag har ibland ett barn i taget hos mig över natten, helgen eller vi har gjort små trevliga resor tillsammans. De två äldsta. Den yngsta är bara ett år ännu och har inte förstås varit på sådant, och sen har vi pojken, som är så krävande förstås. Problemet som är ledsamt är att jag inte orkar och vill göra samma saker med honom. Blir helt utmattad efter bara några timmar med honom. Om han är hos oss så måste jag dessutom vakta att han inte sparkar vår hund eller liknande. Har ibland haft honom en dag så att vi gått och simma och äta på restaurang t.ex. Det har gått, men skulle inte ta för längre tid än det. Det jobbiga är att man måste vakta hela tiden, eftersom han kan gå på andra barn till exempel, eller bara rusa iväg i simhallen, och han lyder inte alls.
Har nu märkt att han börjar bli medveten om att de andra syskonen får mera och vi har gjort mer tillsammans. Han är smart för sina 5 år. Har jättedåligt samvete för detta men vet inte riktigt vad jag ska göra. Tankar? Och snälla ge mig inte ännu mer dåligt samvete.