• Anonym (Glasses)

Ni med glasögon

Ni andra som bär glasögon, hur gör ni på sommaren? Har ni skaffat solglasögon med er styrka eller kanske såna suncovers som man sätter utanpå glasögonen?

Jag är ljuskänslig och måste ha något, men vet inte vad jag ska satsa på. Var och testade ett par olika suncovers och de kändes okej även om det blir tyngre att bära dubbelt och sen syns det ju också tyvärr. De är dock mycket billigare än med sin styrka och kanske också mer praktiskt eftersom jag då inte behöver vara lika rädd om dom.

• Svar på tråden Ni med glasögon
  • Söderpappan

Byter till kontaktlinser på sommaren och riktiga polariserade solglasögon. Linserna har uvskydd också.

• Anonym (M)

Är också väldigt ljuskänslig så har alltid haft glasögon som blir mörka ute. Dock fungerar ju inte det när man kör bil så då har jag provat både såna man hakar på utanpå och solglasögon i min styrka, problemet blir ju att glömmer man byta innan man börjar köra blir det lite fippligt. Nu har jag ett par solglasögon som får plats över glasögonen och det känns inte alls klumpigt, lätt att ta på när jag kör också! Dom köpte jag hos specsavers.

• Carambolan

Jag skjuter in en följdfråga på samma tema: hur gör ni på stranden? Badar ni halvblinda eller behåller ni glasögonen på? Mina barn har hittills varit så små att jag oftast bara stått i strandbrynet med vatten till knäna men nu börjar de bli simkunniga

• Söderpappan
    Carambolan skrev 2017-05-19 07:55:16 följande:

Jag skjuter in en följdfråga på samma tema: hur gör ni på stranden? Badar ni halvblinda eller behåller ni glasögonen på? Mina barn har hittills varit så små att jag oftast bara stått i strandbrynet med vatten till knäna men nu börjar de bli simkunniga

Ett måste med linser då, har inget mer om det inte är så ljust, mörka simglasögon, cyklop om man ska dyka/snorkla eller solglasögon.
  • pyssel
    Carambolan skrev 2017-05-19 07:55:16 följande:

Har haft dem på när jag badat med små och mellanstora barn. Om några veckor kommer jag att åka utomlands och har lovat tonårsbarn att jag ska vara med på gigantiska vattenparker så måste testa något annat. För synen bara, inte för tillsynen den här gången Tänkte prova simglas med styrka. Återkommer om det blir så.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Slipade)

Jag har slipade solglasögon på sommaren. Bästa köpet. Fattar inte hur jag klarade mig innan. Kan tyvärr inte använda linser. När jag badar gör jag det halvblind :)

• Tecum

Jag är också ljuskänslig och har glasögon som blir automatiskt mörka i solljus. Tyvärr försämras den funktionen hos glasen efter några år så jag rekommenderar antingen suncovers (som jag tycker är irriterande) eller slipade glas med din styrka.

Jag badar med glasögon på och undviker att doppa huvudet. Utan glas missar man ju alla snygga bikinibrudar...

• Anonym (Vv)

Har oftast haft linser + vanliga solglasögon om vi tex åkt till stranden. Annars bara mina vanliga brillor. Nu har jag skaffar solbrillor med styrka, men det känns lite bökigt att alltid ha med sig ett par extra...

• Gurkan

Vanliga glasögon och slipade solglasögon och på stranden har jag ett par gamla glasögon som jag kan bada med. Trivs inte alls i linser men är mer än halvblind så utan kan jag inte vara. Likadant i simhall. Har haft gamla glasögon som jag badar med

Svar på tråden Ni med glasögon