Anonym (Runkis) skrev 2017-05-19 11:39:31 följande:
Har de senaste månaderna börjat fundera på att skaffa hund, eller skaffa och skaffa, har mer känt mig sugen på det. Jag har ett heltidsarbete som är uppdelat i dag/kväll samt varannan helg. Funderat på raserna Labrador, Jack Russel, Dalmatiner.
Jag undrar hur en vanlig vardag med hund ser ut. Från det att man vaknar tills det att man går och lägger sig. Vad innebär det att ha en hund och vad måste man tänka på när man har hund? Vilka är nackdelarna med att hund??
Så här är det för mig på vardagarna:
Vaknade typ 05:30, hundarna sträcker på sig och följer mig runt om i huset.
05:50 Jag tar ut hundarna på en kort promenad och ger dem frukost när vi kommer in, samtidigt äter jag min egen och gör mig klar för jobbet.
06:30 Åker till jobbet
Hundarna är hemma (sover?)
Kring lunch så går de 30-60 min promenad med svärföräldrarna.
Jag är hemma igen ca 16-17 och går då en ca 20 min promenad med dem. När vi kommer in igen så ger jag dem mat och äter själv.
Resten av kvällen så följer de mig runt i huset. Vilar i rummen jag pysslar i eller ligger bredvid mig i soffan/fåtöljen.
Rastar dem en snabbis på kvällen innan jag lägger mig. De brukar själva gå och slå sig till ro för natten kring 10-tiden.
Jag vet inte riktigt om jag tänker på något särskilt till vardags iom hundarna. Jag lämnar inte kvar mat/godis på borden om jag lämnar rummet.. ser till att dörren till toaletten är stängd. På somrarna är balkongen öppen och då ligger de gärna där. Ska jag iväg under eftermiddagen så tar jag oftast med dem eller så är de hos min mamma.
Nackdelarna är ju helt klart att man låser sig lite. Jag kan inte åka typ på stan efter jobbet eftersom jag alltid måste hem till hundarna först. Det är det enda jag tycker är negativt. positivt är ju att man rör på sig mer och jag mår bra av sällskapet