• Anonym (Runkis)

Hur ser en vanlig dag med hund ut? funderar på att skaffa!

Har de senaste månaderna börjat fundera på att skaffa hund, eller skaffa och skaffa, har mer känt mig sugen på det. Jag har ett heltidsarbete som är uppdelat i dag/kväll samt varannan helg. Funderat på raserna Labrador, Jack Russel, Dalmatiner.   

Jag undrar hur en vanlig vardag med hund ser ut. Från det att man vaknar tills det att man går och lägger sig. Vad innebär det att ha en hund och vad måste man tänka på när man har hund? Vilka är nackdelarna med att hund??
  • Svar på tråden Hur ser en vanlig dag med hund ut? funderar på att skaffa!
  • Gladhannapanna

Vår hund är ungefär ett år och en Cockerpoo, blandras mellan pudel och cockerspaniel. 

Vid sex går min man ut med honom och kissar honom i trädgården. 
    Vid åtta går jag ut med honom på en rastningspromenad. 
    Han är därefter ensam till tolv då jag kommer hem och går en rastningsrunda med lek på slutet, håller honom sällskap medan jag äter. Sedan är han ensam mellan 13 och 14 då min dotter kommer hem och rastar honom och är hemma med honom tills vi andra kommer hem vid fyra. Maken och jag går en längre promenad med honom varje kväll. En snabb kissning på gräsmattan innan vi lägger oss. På helgerna går vi längre rundor både dag och kvällstid. 

Utöver detta ska han aktiveras och lekas med, tränas mm. Dessutom är det klor som ska klippas och pälsvård i vårt fall eftersom han är långhårig och får klippas. 
    Leta fästingar, vaccinationer mm. Man bör gå valpkurs och gärna någon mer kurs längre fram. 

Vi är väldigt glada över att vi har en hund, men det kräver mycket planering eftersom han inte får vara ensam för länge. Man får också tänka till att han inte fick gå för långa sträckor under första året. Alla uppskattar inte att man har en hund med sig när man hälsar på och inte heller när de är på besök hemma hos oss. När man reser bort får man kolla om hunden kan följa med och hur man då ska planera resan så att det fungerar för hunden, om den inte ska följa med får man ordna med hundpassning. 

De dagar jag åker på tjänteresa brukar min mamma och pappa hjälpa till med hundpassningen. 

• Scoops
    Anonym (Runkis) skrev 2017-05-19 11:39:31 följande:
    Har de senaste månaderna börjat fundera på att skaffa hund, eller skaffa och skaffa, har mer känt mig sugen på det. Jag har ett heltidsarbete som är uppdelat i dag/kväll samt varannan helg. Funderat på raserna Labrador, Jack Russel, Dalmatiner.   

Jag undrar hur en vanlig vardag med hund ser ut. Från det att man vaknar tills det att man går och lägger sig. Vad innebär det att ha en hund och vad måste man tänka på när man har hund? Vilka är nackdelarna med att hund??
    Så här är det för mig på vardagarna:

Vaknade typ 05:30, hundarna sträcker på sig och följer mig runt om i huset. 
    05:50 Jag tar ut hundarna på en kort promenad och ger dem frukost när vi kommer in, samtidigt äter jag min egen och gör mig klar för jobbet.
    06:30 Åker till jobbet
    Hundarna är hemma (sover?)
    Kring lunch så går de 30-60 min promenad med svärföräldrarna.
    Jag är hemma igen ca 16-17 och går då en ca 20 min promenad med dem. När vi kommer in igen så ger jag dem mat och äter själv.
    Resten av kvällen så följer de mig runt i huset. Vilar i rummen jag pysslar i eller ligger bredvid mig i soffan/fåtöljen.
    Rastar dem en snabbis på kvällen innan jag lägger mig. De brukar själva gå och slå sig till ro för natten kring 10-tiden.

Jag vet inte riktigt om jag tänker på något särskilt till vardags iom hundarna. Jag lämnar inte kvar mat/godis på borden om jag lämnar rummet.. ser till att dörren till toaletten är stängd. På somrarna är balkongen öppen och då ligger de gärna där. Ska jag iväg under eftermiddagen så tar jag oftast med dem eller så är de hos min mamma.

Nackdelarna är ju helt klart att man låser sig lite. Jag kan inte åka typ på stan efter jobbet eftersom jag alltid måste hem till hundarna först. Det är det enda jag tycker är negativt. positivt är ju att man rör på sig mer och jag mår bra av sällskapet
  • Anonym (Ägare)

Inga lätta raser någon av dem. Har själv en JRT och även en labbe och de kräver enormt mycket stimulans, inte bara motion, för att må bra. Finns väl egentligen inga föstagångshundar men tror du ska satsa på Labrador om det är första.

Jag arbetar också skift och min sambo arbetar dagtid. Vi delar upp så att hundarna aldrig är ensamma mer än 4 timmar per gång om vi båda jobbar dag. Men det kan se ut såhär en dag vi båda jobbar:

Kl 06.00 promenad, 30 - 45 minuter ibland 1 timme. Vi åker på jobbet efteråt.

Kl 11.00 hem på lunchen någon av oss för promenad, tillbaks vid 12 på jobb.

Kl 16.00 vi kommer hem. Oftast är vår äldsta son hemma före oss så han brukar rasta dem snabbt också innan. Men då fixar vi middag och hundarna äter också. Sedan promenad. På kvällen leker vi och vår JRT är väldigt intresserad av att spåra, vi kör eftersök. Labradoren brukar leka och hänga med också, han är ännu liten. Brukshundklubben och valpkurs rekommenderas! :)

Är vi lediga är de ungefär samma upplägg men vi kör mycket lekar inomhus också, en populär lek är att gömma godisbitar under lådor som de får gräva fram. De sover med oss när vi sover. Vissa dagar är vi bara lata men det märks direkt när hundarna är understimulerade. Räcker då med att öva kommandon.

Vi har tagit semester när vi haft valp hemma, mycket viktigt. Dels för att få in ensamhetsträning så tidigt som möjligt och dels för att de skapar trygghet. Många skaffar valp och är inte alls beredda på ansvaret. Är nästan som att ha barn! De behöver aktivitet och uppmärksamhet och trygghet:)

Nackdelarna är väl att de finns dem som skaffar hund och inte har möjlighet eller erfarenhet samt tillräckligt med intresse för att uppfostra dem. Och då blir de bångstyriga små odjur har en vän med en JRT som ständigt utmanar sin ägare med diverse kamplekar och biter och hugger mot folk, hon är rädd och osäker för allt. Men så är det viktigt att köpa från seriös uppfödare också.

• taquine

,Min första tanke är hur många timmar kommer hunden bli lämnad ensam när du skriver du har ett heltidsarbete? Eller har du familj?
    Du vet att hundar inte får lämnas hur många timmar som helst?

Jag vet jag låter skittråkig men sett alldeles för många hundar som blir lämnade ensamma hela dagarna

Goodness me
  • Anonym (Ägare)
    taquine skrev 2017-05-19 12:02:40 följande:

,Min första tanke är hur många timmar kommer hunden bli lämnad ensam när du skriver du har ett heltidsarbete? Eller har du familj?

Jag vet jag låter skittråkig men sett alldeles för många hundar som blir lämnade ensamma hela dagarna

Precis. Enligt lag är de 6 timmar max. Men även det är alldeles för länge. De är ju svårt att säga till en hund att du kommer snart. De kan bli oroliga även om du är borta 10 minuter. De tror att du inte kommer tillbaks varje gång du går ut genom dörren utan dem.
  • Anonym (Runkis)

Tak för svar allesammans, intressant läsning!

• Anonym (Runkis)
    taquine skrev 2017-05-19 12:02:40 följande:

Det är precis i de tankegångarna jag går, det här med tiden och alla utepromenader. För när jag väl är på arbetet kan jag inte komma hem tills det att jag jobbat klart för dagen. Det här innebär att hunden kanske bli hemma ganska långa stunder. Nu har jag föräldrar som ibland kan gå ut med den när jag är på jobbet, men det går inte varje dag. Det innebär att hunden kan bli hemma i  upp till 8-9 timmar vissa dagar, kanske 2-3 gånger i veckan.
  • Gladhannapanna
    Anonym (Runkis) skrev 2017-05-19 12:19:06 följande:
    Det är precis i de tankegångarna jag går, det här med tiden och alla utepromenader. För när jag väl är på arbetet kan jag inte komma hem tills det att jag jobbat klart för dagen. Det här innebär att hunden kanske bli hemma ganska långa stunder. Nu har jag föräldrar som ibland kan gå ut med den när jag är på jobbet, men det går inte varje dag. Det innebär att hunden kan bli hemma i  upp till 8-9 timmar vissa dagar, kanske 2-3 gånger i veckan.
    I så fall hade jag skaffat hundpassare eller dagisplats. Kostar mycket per månad, men så länge får man faktiskt inte lämna en hund. Vissa klarar det, men valpar och unga hundar går absolut inte!
  • Anonym (Dagmatte)

Mina hundar anländer kl.06.00. Vi går en promenad 08.30-10.00. Sedan är det frukost för hundarna. Kl. 13.30 går vi i skogen ca 2 timmar. Hundarna hämtas mellan 15.30-17.00.

Det är underbart roligt att vara dagmatte, jag gör det jag älskar att göra, får sällskap om dagarna, motion och träffa andra hundägare! 

• Gizmo

Det verkar som att du behöver läsa på hur det är att ha hund angående kost, motion etc.

• Anonym (Hunddd)
    Scoops skrev 2017-05-19 11:51:21 följande:

Så här är det för mig på vardagarna:

Vaknade typ 05:30, hundarna sträcker på sig och följer mig runt om i huset. 

05:50 Jag tar ut hundarna på en kort promenad och ger dem frukost när vi kommer in, samtidigt äter jag min egen och gör mig klar för jobbet.

06:30 Åker till jobbet

Hundarna är hemma (sover?)

Kring lunch så går de 30-60 min promenad med svärföräldrarna.

Jag är hemma igen ca 16-17 och går då en ca 20 min promenad med dem. När vi kommer in igen så ger jag dem mat och äter själv.

Resten av kvällen så följer de mig runt i huset. Vilar i rummen jag pysslar i eller ligger bredvid mig i soffan/fåtöljen.

Rastar dem en snabbis på kvällen innan jag lägger mig. De brukar själva gå och slå sig till ro för natten kring 10-tiden.

Jag vet inte riktigt om jag tänker på något särskilt till vardags iom hundarna. Jag lämnar inte kvar mat/godis på borden om jag lämnar rummet.. ser till att dörren till toaletten är stängd. På somrarna är balkongen öppen och då ligger de gärna där. Ska jag iväg under eftermiddagen så tar jag oftast med dem eller så är de hos min mamma.

Nackdelarna är ju helt klart att man låser sig lite. Jag kan inte åka typ på stan efter jobbet eftersom jag alltid måste hem till hundarna först. Det är det enda jag tycker är negativt. positivt är ju att man rör på sig mer och jag mår bra av sällskapet

Vad har du för raser? Tycker det var väldigt lite promenader och aktivering för hund, men du kanske har helt annan ras än vad jag haft.

När jag hade hund och jobbade såg det ut såhär:

Upp 0430 och gå ut en timma, lek och promenad.

Mata hunden sen åkte jag till jobbet vid 06.

Vid 11 kom hundvakt och tog ut honom 2 timmar.

Jag kom hem runt 17 och gick då ca 20 minuter innan jag åt och gav honom mat. Sen ut ca 1.5h aktivering/promenad innan jag la mig.

Rottweiler/schäfer.
  • Scoops
    Anonym (Hunddd) skrev 2017-05-20 09:10:04 följande:

Vad har du för raser? Tycker det var väldigt lite promenader och aktivering för hund, men du kanske har helt annan ras än vad jag haft. .

Rottweiler/schäfer.

Haha! Jo det är ganska stor skillnad mellan våra raser Cavalier king Charles spaniel. En 2h promenad hade helt klart varit i mesta laget för mina hundar. Vad de får till vardags håller dem i jättefin form, vi har en vägg med utställningspriser som betyg på det.

Sen så hänger vi ute mer under helgerna, vi bor nära stranden så vi brukar gå och bada när vädret tillåter.

Faktiskt så var min första egna hund eN schäfer. Bi hade jättekul tillsammans. Men därefter har jag valt raser som behöver mindre motion/aktivering. Det passar min livsstil bättre
  • Anonym (Boxer)

Våra dagar med vår 2,5 h gamla kille ser ut ungefär så här; en morgonrunda på 20-30 min vid 06.30-07. En långrunda vpå ca 1-1,5 h vid 11tiden. En eftermiddagsrunda vid 16 tiden på ca 40 min och sen en kvällspromenad vid 20-21. Promenaderna är rätt varierande. Ibland stillsamma promenader på gatorna. Ibland en löptur ihop men helst vill han ju klättra och hoppa och springa i skogen. Vi försöker ockdå hitta möjligheter för honom att vara utan koppel varje dag. På hundrastområden nu när det är koppeltvång! Därutöver leker busar och tränar vi med honom en del. Men försöker hålla oss till att inomhus ska man vara lugn :). Han är ensam hemma 2-3 gånger i veckan men aldrig mer än 4 timmar per dag (och helst inte mer än ett pass per dag, Dvs att vi inte kommer och går - men det får vi rucka på ibland). Vi löser det genom att min sambo jobbar oregelbundna tider och vi har två tonåringar hemma.

Nu har vi ju en rätt krävande ras, personlighet och ålder på vår kille förstås :)

• Anonym (Boxer)

Nackdelarna är att man är så bunden. Svårt med semestrar osv. Det man verkligen ska tänka på är om man verkligen har den tiden som en hund tar och är beredd att ta det ansvaret i 10-15 år framöver.

• Anonym (Hu)
    Anonym (Runkis) skrev 2017-05-19 12:19:06 följande:

Inte ok att lämna ensam då länge. Kan du inte lösa det så kan du inte ha hund.
Svar på tråden Hur ser en vanlig dag med hund ut? funderar på att skaffa!