• Malva2015

när blir förstoppning farligt?

Min 6 månaders vägrar flaska och amning och vill bara ha mat. Detta har gjort hennes mage hård.
    Hon får lactulos sen en vecka tillbaka, katrinplommon i mängder och olja på maten.
    Nu har det ändå gått 5 dagar sen hon bajsade.

Emellanåt blir hon ledsen och man märker att hon kämpar men oftast är hon glad ändå.
    Vi har microlax hemma men vill helst inte använda det.

Kan det bli farligt för henne om jag inte hjälper henne trots att hon är vid gott mod?

• Svar på tråden när blir förstoppning farligt?
  • Miriami

Det är inte bra att vänta så länge. Men kanske behövs lactulos dosen höjas?

Det är inte farligt att ge microlax. Resulax tycker jag är bättre och den retar inte ändtarmen.

• Malva2015
    Miriami skrev 2017-05-19 13:43:22 följande:

Det är inte bra att vänta så länge. Men kanske behövs lactulos dosen höjas?

Det är inte farligt att ge microlax. Resulax tycker jag är bättre och den retar inte ändtarmen.

Gav microlax nu. Men kan det bli farligt alltså? Även om hon inte är ledsen över det?
  • Malva2015

Kom en bra laddning men hon känns ändå inte nöjd:( kan ju inte köra flera gånger..? Vad gör man?

• Trippelmamma76

Du kan söka på barnsjukhuset, de kan hjälpa till. Och visst, förstoppning kan förstås bli farligt, på olika sätt. Något som många inte tänker på är att barnet slutar äta eller äter för lite när det är förstoppat och det kan leda till exempelvis näringsbrist (eller vätskebrist) och så lågt blodsocker att barnet blir slappt och slött och det kan ju förstås bli allvarligt i förlängningen.

• Malva2015
    Trippelmamma76 skrev 2017-05-19 15:31:57 följande:

Du kan söka på barnsjukhuset, de kan hjälpa till. Och visst, förstoppning kan förstås bli farligt, på olika sätt. Något som många inte tänker på är att barnet slutar äta eller äter för lite när det är förstoppat och det kan leda till exempelvis näringsbrist (eller vätskebrist) och så lågt blodsocker att barnet blir slappt och slött och det kan ju förstås bli allvarligt i förlängningen.

Hon äter bra trots detta. Dricker bra också. Därför jag inte varit så orolig..
Svar på tråden när blir förstoppning farligt?