• lillesnutt

Installera tvättmaskin - inget draget

Har nu tröttnat på tvättstugan och vill skaffa en egen tvättmaskin.

I mitt badrum är inget draget för att kunna sätta in en, utan måste då dra el (vatten?) för att kunna sätta in en.

Är det någon som gjort det? Och vet vad det kostar? Om det ens kommer gå? Det är ett litet fyrkantigt badrum, maskinen skulle då behöva stå bredvid duschen. Jag har försökt googla men det känns helt omöjligt. Går jag vidare med detta kommer jag ju självklart ringa en elektriker, men vill mest veta först om det ens är möjlig?

Bor i en bostadsrätt. (Måste jag fråga styrelsen om lov för detta?)

• Svar på tråden Installera tvättmaskin - inget draget
  • riboflavin

Ang. styrelsen så beror det på hur era stadgar ser ut. Men spontant så känns eldragning (med risk för behov av ny elcentral) dragning av ny vattenledning samt ev. avloppsrör från maskinen till närmsta golvbrunn eller anslutning mot handfatets avlopp som såpass stora åtgärder att det borde krävas godkännande.

Vi behövde byta elcentral, dra el, dra vatten och byta handfatsröret till ett med anslutning för maskinens avloppsslang, allt som allt med rotavdrag kostade det 5000 kr. Då ingick dock inkoppling av maskinen i priset när vi köpte den. I vår förening krävs tillstånd för alla elarbeten och alla ingrepp i våtrum som överstiger att ersätta befintliga installationer.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Installera tvättmaskin - inget draget