• Anonym (12345­)
    Äldre 20 May 20:33
    10285 visningar
    19 svar
    19
    10285

    Ljuga för socialen för att få ha barnen för sig själv

    En god vän till mig har nu inte fått träffa sina barn sen början av året. Grunden till detta är att mamman anmält honom till socialen och sökt skyddat boende och blivit beviljad. Hon har helt enkelt dragit med barnen en dag när pappan var på jobbet. Dock råder ingen tvekan om att hon har ljugit (jag har läst anklagelserna) för att detta ska kunna ske. Det finns alltså ingen anledning till att hon skulle behöva gömma sig. Han är en mycket bra pappa, men deras förhållande gick utför helt enkelt. Min gissning är att hon inte kan tänka sig att "dela på" barnen med honom och därför gjort så här. Det har gjorts en barnutredning som kommer att visa att min vän inte är olämplig som förälder. Mamman kommer dessutom snart att komma hem med barnen. Min vän har flyttat ut ur deras gemensamma hem. 

    Eftersom hon har undanhållit barnen från honom och vägrar samarbeta har han nu stämt henne på umgänget, och inom kort påbörjas förhandlingar i tingsrätten. Det är alltså inte socialen som bestämt att han inte får träffa barnen, men eftersom mamma och barn befinner sig på hemlig adress finns inget att göra om hon sätter sig på tvären. De har fortfarande gemensam vårdnad. Finns det någon som har erfarenhet av liknande fall? Hur stor är risken att hon faktiskt lyckas sabotera så mycket att han förlorar sina barn? Det är små barn, ena är fortfarande bebis. 

  • Svar på tråden Ljuga för socialen för att få ha barnen för sig själv
  • Anonym (Eva)
    Äldre 20 May 20:36
    #1
    -1 +1

    Eller så vet mamman och har upplevt saker kring mannen du inte har en aning om.

  • Anonym (12345­) Trådstartaren
    Äldre 20 May 20:37
    #2

    Nej, jag vet med säkerhet att det hon har anklagat honom för inte stämmer. Det här handlar inte om ord mot ord, utan det mesta är saker som faktiskt går att motbevisa. 

  • Anonym (J)
    Äldre 20 May 20:38
    #3

    Har en släkting vars exfru ljög om att han misshandlat deras dotter. Det blev en process som tog tid såklart men hon förlorade tillslut vårdnaden om deras dotter på grund av de falska anklagelserna samt att hon undanhållt dottern från pappan. Han hade ensam vårdnad tills flickan blev myndig.

  • Anonym (Eva)
    Äldre 20 May 20:40
    #4
    -1 +1
    Anonym (12345) skrev 2017-05-20 20:37:50 följande:

    Nej, jag vet med säkerhet att det hon har anklagat honom för inte stämmer. Det här handlar inte om ord mot ord, utan det mesta är saker som faktiskt går att motbevisa. 


    Hur kan du veta det? Förutsatt att du inte lever under samma tak som dem?
  • Anonym (963)
    Äldre 20 May 20:40
    #5

    Hennes beteende talar ju inte gott för henne i rätten i alla fall

  • Anonym (J)
    Äldre 20 May 20:41
    #6

    Har förresten även en vän vars ex flickvän anklagade honom för att ha slagit ett av deras barn. Den mamman förlorade också vårdnaden och har numera väldigt begränsat umgänge med barnen, tror inte att hon får ha dem hemma hos sig/träffa dem själv.

  • Anonym (12345­) Trådstartaren
    Äldre 20 May 20:42
    #7
    Anonym (J) skrev 2017-05-20 20:38:47 följande:

    Har en släkting vars exfru ljög om att han misshandlat deras dotter. Det blev en process som tog tid såklart men hon förlorade tillslut vårdnaden om deras dotter på grund av de falska anklagelserna samt att hon undanhållt dottern från pappan. Han hade ensam vårdnad tills flickan blev myndig.


    Jag tycker det är fruktansvärt hur man kan göra på detta sätt. Så otroligt egoistiskt. Skönt för din släkting att det till slut löste sig, men stackars barn som hamnar i kläm. 
  • Anonym (12345­) Trådstartaren
    Äldre 20 May 20:47
    #8
    Anonym (Eva) skrev 2017-05-20 20:40:19 följande:
    Hur kan du veta det? Förutsatt att du inte lever under samma tak som dem?
    Dels känner jag dem båda två väldigt väl, men framför allt går det mesta att motbevisa. Det är otroligt motsägelsefulla anklagelser. Jag har ingen lust att gå in på detaljer, för jag vill inte lämna ut dem på det viset, men tro mig när jag säger att jag är säker på att det inte stämmer. 
  • Anonym (mmm)
    Äldre 20 May 21:01
    #9

    om soc startar en utredning så utreds ju båda föräldrarna (dvs man utreder ju barnens situation) så då får de säkert fram det som behövs för att se hur landet ligger. 

    Är det som du säger, att hon undanhåller barnen för honom och inget av det hon sagt stämmer så blir det nog svårt för henne att behålla vårdnaden

    hoppas dock han har en egen bra advokat

  • Äldre 20 May 21:07
    #10
    +1

    Visst förekommer det att folk ljuger för att få fördel barn. Men det är betydligt vanligare att kvinnor blir misshandlade i hemlighet och att absolut ingen i omgivningen nånsin kunnat tro det.

    Om man inte levt under samma tak så är det omöjligt att veta eftersom både offer och förövare båda antagligen jobbat rätt hårt på att dölja det som sker för omgivningen. Att vissa saker efteråt framstår som motsägelsefulla är inte heller särskilt konstigt.

  • Anonym (12345­) Trådstartaren
    Äldre 20 May 21:14
    #11
    Anonym (mmm) skrev 2017-05-20 21:01:52 följande:

    om soc startar en utredning så utreds ju båda föräldrarna (dvs man utreder ju barnens situation) så då får de säkert fram det som behövs för att se hur landet ligger. 

    Är det som du säger, att hon undanhåller barnen för honom och inget av det hon sagt stämmer så blir det nog svårt för henne att behålla vårdnaden

    hoppas dock han har en egen bra advokat


    Ja, hon har ju också utretts. Jag vet inte detaljerna, men vad jag vet så ser ju soc att hon behöver stöd i sin föräldraroll, av olika anledningar. Det soc har velat, och misslyckats med, är ju att få mamman att börja samarbeta så att barnen kan ha en relation med båda sina föräldrar. Men soc verkar ju inte kunna bestämma särskilt mycket (eller något alls), utan det mesta bygger på ett samarbete mellan föräldrarna. 

    Det som är ett orosmoment är ju att han nu inte fått träffa sina barn på så länge, att den minsta redan har glömt honom, och den lite större antagligen inte skulle känna sig helt trygg om han helt plötsligt skulle flytta från mamma till pappa. Man ger ju inte ensam vårdnad till en person i det läget. Det är ju inte i barnens bästa intresse att helt plötsligt flytta till sin pappa om de inte längre känner honom. Kan man genom att undanhålla barnen en längre tid, och sedan fortsätta krångla, få egen vårdnad? Rätten bryr sig ju inte om föräldrarnas rättigheter, utan om barnens bästa.

    Det min vän vill är inte heller att han ska ha enskild vårdnad. Han vill att de båda ska vara lika delaktiga i barnens liv. Han skulle aldrig drömma om att beröva barnen sin mamma, oavsett vad han och hon har för relation till varandra. 
  • Anonym (12345­) Trådstartaren
    Äldre 20 May 21:29
    #12
    Queennr1 skrev 2017-05-20 21:07:52 följande:

    Visst förekommer det att folk ljuger för att få fördel barn. Men det är betydligt vanligare att kvinnor blir misshandlade i hemlighet och att absolut ingen i omgivningen nånsin kunnat tro det.

    Om man inte levt under samma tak så är det omöjligt att veta eftersom både offer och förövare båda antagligen jobbat rätt hårt på att dölja det som sker för omgivningen. Att vissa saker efteråt framstår som motsägelsefulla är inte heller särskilt konstigt.


    Jag vet mycket väl att kvinnor blir misshandlade i hemlighet. Jag vet också att det inte alls är särskilt ovanligt att mammor tar till sånt här för att få ha barnen själv, vilket både polis och jurister han varit i kontakt med vittnar om. 

    Att en del kvinnor blir utsatta i hemmet är inte heller något som hjälper min vän i hans situation. 

    Och jo, jag kan faktiskt med tanke på anklagelsernas art veta att de inte stämmer. 

    För övrigt startade jag inte den här tråden för att spekulera i om jag har rätt eller fel gällande hennes anklagelser, utan för att få höra om liknande erfarenheter. 
  • Anonym (Vårdn­ad)
    Äldre 20 May 22:19
    #13

    Vill bara påpeka att vårdnad är en juridisk term som inte är samma sak som att ha barnen boende hos sig.låter som att ts har blandat ihop dessa begrepp. Säger inte det för att märka ord, utan för att det är viktigt att veta i sammanhanget.

    Man förlorar alltså sällan vårdnaden även om barnen bor hos den andre. Förlorar man vårdnaden så har man genast väldigt mycket mindre att säga till om kring barnen.

  • Anonym (12345­) Trådstartaren
    Äldre 20 May 22:21
    #14
    Anonym (Vårdnad) skrev 2017-05-20 22:19:37 följande:

    Vill bara påpeka att vårdnad är en juridisk term som inte är samma sak som att ha barnen boende hos sig.låter som att ts har blandat ihop dessa begrepp. Säger inte det för att märka ord, utan för att det är viktigt att veta i sammanhanget.

    Man förlorar alltså sällan vårdnaden även om barnen bor hos den andre. Förlorar man vårdnaden så har man genast väldigt mycket mindre att säga till om kring barnen.


    Jag vet mycket väl skillnad på vårdnad, boende och umgänge. Jag har inte blandat ihop något. 
  • Anonym (12345­) Trådstartaren
    Äldre 20 May 22:34
    #15
    Anonym (Vårdnad) skrev 2017-05-20 22:19:37 följande:

    Vill bara påpeka att vårdnad är en juridisk term som inte är samma sak som att ha barnen boende hos sig.låter som att ts har blandat ihop dessa begrepp. Säger inte det för att märka ord, utan för att det är viktigt att veta i sammanhanget.

    Man förlorar alltså sällan vårdnaden även om barnen bor hos den andre. Förlorar man vårdnaden så har man genast väldigt mycket mindre att säga till om kring barnen.


    Och nu handlar det inte i första hand om boendet (det blir en senare fråga), utan om att han inte ens ges möjligheten till umgänge med sina barn. Sen vet jag att gemensam vårdnad inte per automatik betyder varannan vecka eller liknande, men har du vårdnad om ditt barn ska du ju även ha umgänge. Umgängesrätt har man ju i stort sett alltid, vårdnad eller ej.
  • Anonym (FFS)
    Äldre 3 Jul 16:23
    #16
    Anonym (Eva) skrev 2017-05-20 20:36:19 följande:

    Eller så vet mamman och har upplevt saker kring mannen du inte har en aning om.


    En sån jävla typisk kommentar bara för att det handlar om mamman! Snälla håll bara klaffen på dig!
  • Sun 17 May 2020 16:33
    #17

    Yes, Håll käften, Hon anger om situationen istället för att svara frågan även den hypotetiska situationen ifrågasätter ni personen som ställde frågan. Jag är intresserad av att veta vad som hände i slutet. Det är väldigt många som försöker isolera barnen (egenmäktighet) för att få fördelar i omvårdnad processen, precis som det är ganska många som jobbar för att få barnens rätt till båda föräldrar. Jag är i en liknande situation, och mening för mening har min advokat motbevisat anklagelserna, men skadan på barnen har redan skett, och det är jag som måste se till deras trygghet är återställt, efter rätt processen. Det finns galningar i alla grupper.

  • Anonym (Jojam­ensan)
    Mon 18 May 2020 21:52
    #18

    Det är ett äckligt beteende och fruktansvärt jobbigt för den drabbade oftast ja säkert i 90% av fallen är det kvinnor som baktalar och med lögner försöker få sin egendom säkrad, då menar jag barnen 
    Förstår inte hur en kvinnor tänker att med lögner och förbannad dikt förneka barnen sin rätt till båda sina föräldrar, vilket alla undersökningar påvisar är bäst för barnen om föräldrarna naturligtvis är någorlunda vettiga.

    Jag läser nu här på FL om några fler fall och själv har tre fall passerat förbi i min närhet där så är fallet.

    i det första fallet som var på 80- talet var en känd advokat inkopplad Henning Sjöström dock hjälpte detta icke då kvinnan rymde med sina barn och höll sig undan i 2 år och det blev till hennes fördel på den tiden. Idag dömer man annorlunda och kvinnan skulle direkt bli dömd som olämplig förälder så tur att detta har ändrats.

    i dom två andra fallen har sanningen vunnit och på nåder har kvinnorna fått vara kvar som förälder på 50/50 min son stod nämligen inför en sådan otrolig smutskastningskampanj där lögnerna blev så många och otroliga att inte ens den mest inskränkta feminist skulle kunna döma honom för dessa påståenden.

    Domaren var tydlig i rätten när domen kom att hade varit utsatt för en fruktansvärd förnedring som hans ex hittat på och hade det inte varit för barnens bästa skulle han direkt tagit bort henne som förälder, det blev  delad vårdnad där hon enbart får träffa barnen varannan helg.
    Så jäkla skönt att rättsväsendet och samhället börjar fatta att allt som kräks ut inte behöver vara sanning och nu blir kvinnan straffad efter vad hon förtjänar.

    Tro nu inte jag är kvinno hatare är definitivt icke detta, är lyckligt gift och älskar kvinnor men det jag berättat är tyvärr en sanning som händer allt för ofta

  • Anonym (Jenny­)
    Tue 19 May 2020 06:45
    #19

    Jag är vän med en man som förlorade boendet för att hans exfru anklagade honom för att ha förgripit sig på det ena barnet och flyttade till en annan del av landet. Han blev frikänd i både tingsrätt och hovrätt, men hon fick boendet för att barnen hade bott ett par år på den nya orten inte skulle ryckas upp en andra gång. De var mycket små när de flyttade första gången. Han har umgänge varannan helg. Hon gjorde exakt samma sak i sitt första äktenskap och fick även då boendet. Om hon på riktigt trott att min vän förgrep sig på barnen skulle hon inte ha låtit honom har barnen varannan helg och på loven, så där någonstans är det för mig ställt utom tvivel att han är oskyldig.

Svar på tråden Ljuga för socialen för att få ha barnen för sig själv