Ledsamt
Tycker att Carambolan har ett väldigt bra förslag; om ni inte redan har delat upp veckan. Att ha en vecka var är kanske smidigast för föräldrarna men för de flesta små barn är det alldeles för lång tid.
Jag förstår att du måste jobba, men finns det någon möjlighet att gå ner i arbetstid ett tag framöver? Och kanske t.o.m. ta ut lite föräldradagar/ledigt en kortare tid så ni kan bryta det negativa mönstret.
Sen tänker jag också att du kan fråga sonen varför han blir ledsen och inte vill vara hos dig. Men undvik kommentarer som "pappa blir ledsen när du inte vill komma till mig". Däremot kanske öppna upp med något i stil med "Både pappa och mamma har märkt att du blir ledsen när du ska bo hos pappa. Det är inget fel med att vara ledsen det är alla ibland, mamma och pappa också. Vet du varför du blir ledsen när du ska bo hos pappa?"
Kanske kan du även be mamman att ställa liknande frågor.
Ibland kan barn faktiskt förklara och berätta mer än man tror.
Sen är det såklart en stor omställning för sonen också, att helt plötsligt inte ha sina båda föräldrar hela tiden. Så ge det lite tid, även om jag förstår att det är fruktansvärt jobbigt att ens barn inte vill bo hos en.
Lycka till!