• eg90

Personlig assistent

I slutet av mars var jag på intervju som personlig assistent.

Fick jobbet och inskolning påbörjades, hann ha inskolning i tre dagar innan jag blev vrålförkyld och det gick en vecka till nästa inskolningspass. Kom dit på det passet och det visade sig att mamman skulle åka bort och jag skulle få jobba 7 h själv den dagen + ett helt dygn själv nästa dag. Chokad och besviken över att de inte informerat om detta innan. Jobbade ändå de två dagarna och med tanke på den lilla inskolning jag hade fått tycker jag ändå att det gick hyfsat ok. Visst gjorde småfel när hen skulle på toa eller till sängen. Men hade knappt gjort det själv på inskolningen.

Efter dessa två dagar gick det en vecka och ännu en vecka innan brukarens mamma berättade att det var kommunen (arbetsgivaren) som var sega av sig. Jaha tänkte jag och fortsatte vänta. Det slutade med att brukaren bytte bolag från kommun till privat. När jag sedan tackat ja så var det dags för inskolning igen efter en månads paus.

Kom dit på inskolningen på kvällen och nästan direkt frågade brukaren mig: ?har chefen pratat med dig om sekretess på sociala medier?? Jag svarar att nej det har hon ej men jag vet vad som gäller och att man får inte skriva något om arbetet. Då säger brukaren: ?ja, men på din fb har du skrivit personlig assistent hos företag. Det får du ej göra?. Jag tog till mig synpunkterna även om jag funderade inombords om jag brytit mot sekretessen. Brukaren var väldigt arg när hen sa detta till mig. Jag gick på toan och grät och efter jag kom ut skyllde jag på magproblem och gick hem ledsen. Jag är en känslig person och blev ledsen för att brukaren blev arg på mig för ingenting jag gjort fel.

Det bestämdes nya dagar för inskolning. När det var dags för inskolnin igen så sjukanmälde jag mig, skyllde på fortsatt problem med magen. Nästa dag valde jag att säga upp mig från jobbet då jag fått erbjudande om ett annat jobb betydligt närmare min ort. PA jobbet låg 5 mil hemifrån = pendling med tåg. Det jobbet jag fick låg på min ort och var inom ett helt nytt område för mig = arbete i butik.

Ringde chefen och sa upp mig. Ingen uppsägningstid pga jag knappt börjat jobba där.

Chefen ringer upp och säger att brukaren vill träffa mig en sista gång.

Jag tänker att brukaren kanske vill säga hej då osv.

Dyker upp på mötet ganska glad och ser direkt på brukaren och mamman att de är arga och besvikna.

De frågar sig varför jag byter jobb så plötsligt och jag förklarar att iom den tid det har tagit (drygt 1 ½ månad sedan jag anställdes) och att jag knappt jobbat något så har jag vid sidan om sökt andra jobb och hittat ett som passar mig bättre då det ligger närmare hem.

De uttryckte sig i termer som att man söker inte nytt jobb om man jobbar som personlig assistent innan man provat på yrket.

Sedan började brukaren dra upp saker jag gjort fel de två pass jag jobbade själv och hur brukaren kände sig obekväm med mig under de tillfällena osv.

Brukaren frågade varför jag gjort min ig privat och jag svarade att jag ville ha den privat, då trodde brukaren direkt att jag skrivit något om hen på ig för hen hade en känsla av att jag var en person som inte kunde hålla sekretessen.

Efter en timmes prat avslutade vi och jag gjorde mig redo för att gå, jag sa ?Ha det så bra, hej då?. och de sa hej då i en ton som lät väldigt otrevlig.

Kan inte tycka att jag gjort något fel egentligen men känner mig ändå så nedtryckt.

Att brukaren trodde jag bröt mot sekretessen på sociala medier.. Har inte skrivit något alls som kan hänvisa till vilken person jag jobbar åt. Att man ej får skriva företag kan jag hålla med om det är ett litet företag men mitt var en av de större = många kunder i den staden.

Att brukaren sen kollade upp mig på fb och ig. Känns lite läskigt.

Brukaren lät väldigt missnöjd med mig hur jag jobbat på de två egna passen och visst jag gjorde en del småfel och fick göra om ibland men hade bara provat på en gång under inskolningen. Och hjälp till sängen hade jag ingen aning om alls. Så känns som att brukaren inte skulle velat ha kvar mig heller?

Förlåt för så lång text men behövde bara lätta på mitt hjärta och skingra tankarna lite.
  • Svar på tråden Personlig assistent
  • eg90
    Bibbidi skrev 2017-05-21 01:44:31 följande:

Fast du får skriva att du jobbar som personlig assistent på företag x, det du inte får göra är att skriva något om jobbet / brukaren. Kan inte tänka mig någonting annat. Alla på sjukhus / lärare exc får ju skriva att de jobbar på x stället men de får inte skriva någonting om klassen eller någonting om jobbet.

Att brukaren kollar upp dig tycker jag inte är någonting konstigt, faktiskt. Är ju inte ovanligt att man söker på folk på sociala medier så det får du faktiskt ta. 

Att de var besvikna på att du sökt annat jobb är helt och hållet deras problem, du är ingen liten slav som snällt ska sitta och vänta in arbetstimmar. Om du känner för att söka andra jobb så är det självklart att du ska få göra det! Haha, hur tänkte de där egentligen? Ta inte åt dig. Försök bara skaka av dig det. 

Som personlig assistent måste man ju klicka med brukaren och ni klickade uppenbarligen inte, så det är väl bara bra att du har hittat ett nytt jobb? 

Ja precis. Får skriva vilket företag men inte personlig info om brukaren så man kan lista ut vem man jobbar åt. Så jag tycker brukaren har fel om min fb men ändrade det ändå för att tillfredsställa hen.

Sen det där med sociala medier, självklart ska hen få kolla upp mig om hen vill. Men sedan att begära att min ig ska vara öppen bara för att hen ska få se vad jag publicerar..... Inte okej! Om jag vill ha ig privat ska jag få ha det.

Jo, ska försöka skaka av mig alltihopa men vissa saker sitter kvar.. som tex när brukaren sa "du passar inte som personlig assistent". Nej mellan oss två kanske det inte funkade men mellan mina andra kunder jag haft så har det funkat jättebra. Så det kanske inte är mig det är fel på?...

Att jag hittat ett annat jobb känns underbart!

Sedan kan jag tycka vissa arbetsuppgifter jag hade på  det här jobbet kunde brukaren göra själv. Kände mig mer som en slav hos hen. Visst brukaren har rätt till assistans men enligt mej ska brukaren vara med eller på något sätt delaktig i det man ska göra. Om det tex ska tvättas så ska hen säga det, man själv ska inte behöva fundera utan tillsammans ska man komma överens och hjälpas åt.
  • eg90

Jag kan förstå varför hen får byta assistenter så ofta nu.
    Just nu var jag den enda assistenten förutom familjemedlemmar.

Svar på tråden Personlig assistent