Inlägg från: Anonym (Jösses) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jösses)

Är det ett problem att Sveriges 3:e största parti har väljare...

Anonym (Realist) skrev 2017-05-21 16:16:15 följande:

Efter valet struntade de etablerad partierna vad väljarna tyckte och gjorde DecemberÖverenskommelsen, som endast syftade till att utestänga demokratiskt valda personer från inflytande.

Har läst det där argumentet många gånger och blir lika trött varje gång. Utestänga? Tänk motsatsen, måste alla förslag få 100% ja i riksdagen? Nej, det räcker med en majoritet. Med samma resonemang skulle inte Alliansen fått styra med sin majoritet 2006-2010, de utestängde ju hela vänstern men inte fan blev det livat då om att några blev "utestängda".
  • Anonym (Jösses)
    Anonym (Undrar ärligt) skrev 2017-05-26 07:01:00 följande:
    Fast V+S+MP är ju i minoritet i riksdagen. Försvarar absolut inte SD, men rätt ska vara rätt.
    I minoritet ja, men återigen, vad är alternativet? Inget av de övriga partierna stod bakom SDs migrationspolitik när DÖ slöts. Att SD i det läget då går ut med att "gör som vi säger, annars sänker vi er budget" visar tydligt på att de inte är beredda att förhandla utan istället utpressar för att få sin politik igenom. Något de övriga partierna insåg och därför var tvungen att göra något. Jag tycker inte heller att DÖ var bra men som jag ser det fanns det inget annat alternativ i det läget.
  • Anonym (Jösses)
    Anonym (Duff) skrev 2017-05-28 02:40:22 följande:
    Och? Dom får helt enkelt deal with it.. Med DÖ symboliserade man tydligt att demokratin är oviktig.
    Det var väl just "deal with it" de gjorde? Jag tycker visserligen att de skulle förhandlat över blockgränserna men nu gjorde man tydligen inte det. Men att låta SD med 13% diktera villkoren genom utpressning vore om något ett svek mot demokratin.
Svar på tråden Är det ett problem att Sveriges 3:e största parti har väljare...