• Kroken

    Ska skaffa två utekaniner, hur ska jag tänka ang. kön osv?

    Vi ska skaffa två kaniner. De kommer bo ute i stor bur med tillhörande rastgård. Första tanken var en hane och en hona. Båda ska kastreras. Men då lär vi väl skaffa hanen först, kastrera honom och därefter honan och kastrera henne nästa vår/sommar. Andra alternativet är att ta två kullsystrar. Och kastrera båda nästa vår/sommar. Det jag funderar på är hur kaninerna kommer reagera när vi tar ut den ena ur buren för att kastreras och sen håller den inne tills den mår bra igen. Blir inte den kaninen som är kvar i uteburen sorgsen och ensam? Någon som har mer erfarenhet och kunskap som kan ge lit råd och tips?

  • Svar på tråden Ska skaffa två utekaniner, hur ska jag tänka ang. kön osv?
  • Kroken
    Meriall skrev 2017-05-21 07:56:30 följande:

    2 kullsystrar låter bra. Kan inte båda få vara inne och steriliseras samtidigt?


    Det är så jag tänker också. Att kastrera de samtidigt. Men då tänker jag att om vi skaffar dem nu så blir det inte kastrering förrän i slutet på sommaren tidigast. Typ juli till september som de tidigast blir könsmogna och kan kastreras. Funkar det att ha de ute tills dess, kastrera och ha de inne några veckor och sen släppa ut dem igen? Det borde ju gå bra iom att det inte blivit så kallt ute än då?
  • Stjärnstoft

    Ha en plan B för om kullsystrarna ändå börjar slåss. Vi hamnade i det läget och fick skilja dem åt. Vi har en stor bur på ben + rasthage. Fick lösa det så att både bur och hage fick delas. De kunde då sitta på var sida om stängslet och rätt ofta låg de bredvid varann med stängslet emellan. Kom de samman blev det dock slagsmål med blodvite. Detta uppkom efter ett par år och de hade då alltid bott samman. Kollade hos vet. och fann inga fysiska fel. Läste mer och lärde mig att detta inte är helt ovanligt.
    Idag har vi hona + kastrerad hane vilket fungerar bättre.

  • Kroken
    Stjärnstoft skrev 2017-05-21 20:33:15 följande:

    Ha en plan B för om kullsystrarna ändå börjar slåss. Vi hamnade i det läget och fick skilja dem åt. Vi har en stor bur på ben + rasthage. Fick lösa det så att både bur och hage fick delas. De kunde då sitta på var sida om stängslet och rätt ofta låg de bredvid varann med stängslet emellan. Kom de samman blev det dock slagsmål med blodvite. Detta uppkom efter ett par år och de hade då alltid bott samman. Kollade hos vet. och fann inga fysiska fel. Läste mer och lärde mig att detta inte är helt ovanligt.

    Idag har vi hona + kastrerad hane vilket fungerar bättre.


    Ja det är klurigt det där. Har läst en hel del nu när vi är ska skaffa kanin. Det står mellan att skaffa två kullsystrar och sen kastrera dem i slutet på sommaren eller att skaffa en hane nu och kastrera honom och sen om någon månad en hona som vi antingen kastrerar i slutet på sommaren eller nästa vår/sommar. Dock får vi dela på dem då under honans kastrering.

    Vi har ingen möjlighet att dela av uteburen om de inte skulle gå ihop efter ett tag.
  • Kaninerkaniner

    Kastrerad hane och hona är störst chans att de kommer överens, så det skulle jag satsa på . (Hane är dessutom billigare att kastrera.)

    Kaniner blir inte olyckliga av att sitta ensamma ett tag. Se till att de har annat roligt att tänka på - en rolig kvist, till exempel.

    Lycka till och mycket nöje!

  • Kroken
    Kaninerkaniner skrev 2017-05-22 10:12:56 följande:

    Kastrerad hane och hona är störst chans att de kommer överens, så det skulle jag satsa på . (Hane är dessutom billigare att kastrera.)

    Kaniner blir inte olyckliga av att sitta ensamma ett tag. Se till att de har annat roligt att tänka på - en rolig kvist, till exempel.

    Lycka till och mycket nöje!


    Ja jag velar fram och tillbaka mellan kastrerad hane + hona och två honor. Fast vill ju egentligen också kastrera honorna för deras bästa. Men skaffar vi hanen nu kan vi inte skaffa honan förrän i slutet av sommar/början på hösten eller till nästa vår. Skaffar vi två honor kan vi ta båda nu och kastrera dem nästa vår/sommar.
  • BandAnna
    Kroken skrev 2017-05-21 07:52:34 följande:

    Vi ska skaffa två kaniner. De kommer bo ute i stor bur med tillhörande rastgård. Första tanken var en hane och en hona. Båda ska kastreras. Men då lär vi väl skaffa hanen först, kastrera honom och därefter honan och kastrera henne nästa vår/sommar. Andra alternativet är att ta två kullsystrar. Och kastrera båda nästa vår/sommar. Det jag funderar på är hur kaninerna kommer reagera när vi tar ut den ena ur buren för att kastreras och sen håller den inne tills den mår bra igen. Blir inte den kaninen som är kvar i uteburen sorgsen och ensam? Någon som har mer erfarenhet och kunskap som kan ge lit råd och tips?


    Vi har två utekaniner, två kullsyskon. Vi kastrerade hanen först och således fick han bo i bur medan honom befann sig i hagen. Och eftersom de två växt upp så nära inpå varandra kunde vi tydligt se beteendeproblem hos de båda när vi särade på dem. Hanen gick ifrån att vara en skojjig, glad och social spellevink till att bli nästan helt apatisk. Honan fick beteendestörning på så sätt att hon började dra i gallret runt hagen, grävde upp hela hagen och sprang runt i cirklar.  


    När vi såg hur dåligt de mådde och att det inte skulle bli någon bättring så byggde vi en hage till och skapade ett provisoriskt hus till hanen. På så sätt kunde de ligga bredvid varandra på varsin sida gallret och nosa på varandra när de ville. 
    Kommer aldrig igen sära på de där båda. 

  • Kroken

    Om vi skaffar en hane nu som sen ska kastreras vid 4-5 mån ålder för att få en kompis (hona). Så kanske det blir lite för tajt med tiden och temperaturen för att honan ska kunna bo ute med honom? Om han blir kastrerad i augusti, som tidigast, så kommer vi inte kunna släppa ihop dem förrän ca 1,5 mån senare. Då är vi i mitten på september. Det kanske är i senaste laget för att honan ska kunna anpassa sig till temperaturskillnaderna som kan vara då mellan natt och dag. Eller vad tror ni? Skaffar vi två honor nu kan de flytta ut i buren tillsammans.

  • Fannyblomberg

    Hej, vet inte vart i Sverige du bor men om du skulle vara intresserad så har jag två kastrerade lejonhuvade kaniner (en hane och en hona) till salu. Dom är för tillfället innekaniner men skulle nu till sommaren kunna bli utekaniner. Du funkar bra ihop och de skulle verkligen må bra av att få vara utekaniner tillsammans. Hanen Macke är 3 år och honan Edit är 2 år. Pris skulle vi kunna diskutera om du är intresserad. Anser att det är viktigare att de kommer till ett bra hem än att tjäna pengar på dom. 

    Hör gärna av dig om du är intresserad.

  • Monky

    Fannyblomberg, var i Sverige bor ni? Jag är intresserad men bor i Mölndal (Göteborg)

Svar på tråden Ska skaffa två utekaniner, hur ska jag tänka ang. kön osv?