• karmayogi

Gravid och går ner i vikt

Hej!

Fick veta för 1.5 vecka sedan att jag är gravid!! :)

Samma dag bestämde jag mig för att börja leva hälsosammare. Dvs, ingen cola varje dag (drack 2 liter on dagen innan), inte godis varje dag och så har jag börjat äta regelbundet, 5 gånger om dagen. MEN, nu har jag gått ner i vikt!! Inte mycket, men jag har ju läst om hur dåligt det är att gå ner i vikt vid graviditet. Kan det vara colan som gör det? Hur hade ni gjort i min sits? Bör jag vara orolig för min viktnedgång?

• Svar på tråden Gravid och går ner i vikt
  • blomman 2

Jag tror inte att det skulle skada barnet,det du tar bort är mer skadligt kan jag tänka mig! Så fortsätt på den nyttiga vägen tycker jag.

• viseversa

Nej det är inte skadligt. Du har ju gått ner för att du tagit bort en massa socker inte för att du hårdbantat och lever på 500 kalorier om dagen liksom. Jag gick ner 17 kilo med första barnet. Bara för att det enda jag åt var sallad,avokado,tomater med salt. Hade inget sug för något annat. Jo chokladglass men jag gick ner ändå. Hon föddes fullgången och fullt frisk.

• Aliona

Det är skadligt att banta under graviditet, men det är rätt vanligt att man går ner några kilo första trimestern eller så, en del för att de kräks mycket eller inte kan äta pga illamående, andra för att man kanske tänker extra på att äta hälsosamt. Om du äter lagom mycket och hälsosamt så är det ju bara bra! Bebisen (embryot) behöver inte så mycket extra så tidigt. Gick själv ner i början, och gick bara upp 6 kg totalt, men födde en frisk pojke på 3700 gram.

P.s. börja md folsyra och ev järn redan nu.

• trallala65

Nää det är inte skadligt i början,jag gick ner 4 kg vid min första graviditet.Du ska inte medvetet banta men ta bort all onödigt socker är absolut jättebra!

Grattis till graviditeten!:)

• karmayogi

Så bra! Då kan jag ta det lugnt! Man blir ju lite nojig efter allt man läst!

• Summerchild

Ja dumt å höra att bantning är skadligt . ..nej det är det inte. Min doktor har sagt att det föds friska barn trots vars mödrar i fattiga länder svälter.

Jag gick ner 8 kg med en graviditet. Var superhälsosam och barnet det friskaste av alla mina 3

Barnet tar den näring den behöver i magen. Det är bara du som kan få lida lite om du spyr under graviditeten och blir trött å svag. Men bebisen lever loppan ändå som en liten parasit :)

Min parasit är en pojke å vi är i v 30 :D

• KarenJ

Jag är i vecka 17 och jag har inte gått upp någotting. Jag var lite som du, drack mycket cola innan jag var gravid och kanske inte godis varje dag men så det räckte. Jag har ett antal extra kilo oxå men jag har levt mycket sundare sen jag blev gravid och barnmorskan som jag träffade förra veckan tyckte att det inte var några problem att jag har inte gått upp - vilket betyder att jag har gått ned egentligen för magen växer.

Så länge det är inte hur mycket som helst så är det inga problem. Speciellt om man har några kilon att ta ifrån. Barnet tar det som det behöver. Det är  du som kommer må dåligt om du inte får i dig näring. Är du orolig så ring MVC och stäm av.

Lycka till och bra jobbat med colan...inte lätt. Flört

• sodisa

Jag tror inte alls du behöver oroa dig för fem öre, speciellt när du är medveten om att du dragit ned på onyttigheter och det är ju både din och bebisen kropp bara tacksam för! 

Jag har haft/har en vansinnigt kämpig graviditet med diverse krämpor och har nu i vecka 22 tappat 5 kilo. Det känns inte så kul. I och för sig hade jag lite att ta av innan så det är ingen fara. Äter ju dagens alla mål och det är ju viktigast i detta läget.

• mammalovis

Vi är olika. Jag har oftast gått ned några kilo i början av en graviditet, då jag helt tappar sugen för mat. Jag har fått äta lite och ofta för illamåendets skull, men troligen blivit mindre än normalt. Sedan har jag gått upp mellan 5 och 8 kilo efter inskrivningen, mindre andra och tredje graviditeten, men slutvikten har diffat på ett kilo. Däremot har hungern slagit till när jag börjat amma.

Svar på tråden Gravid och går ner i vikt