• Anonym (Hej)

Föda barn januari-juli, fördelar & nackdelar?

Jag tycker om att tänka på de mindre detaljerna gällande planering av barn i framtiden.. Så självklart spelar det egentligen ingen roll när barnet föds, men ändå kul att veta och fundera på.

Ni som fött barn under januari-juli, vad tyckte ni om att föda just den månaden? Fördelar/nackdelar?

Mitt barn är fött i början av juli och tycker det var en perfekt månad, nästa barn vill jag helst ska födas under januari-juli, så vill därför som sagt veta vad ni tycker.

• Svar på tråden Föda barn januari-juli, fördelar & nackdelar?
  • Haiduchi

Fick barn i slutet av mars. Var väldigt bra, går mot varmare tider, inte super liten under första sommaren, man är inte nyförlöst under sommaren. Risken för rs börjar bli mindre under denna månaden, rs är som värst mellan ca oktober, mars.

Man kan ganska lätt få föräldradagarna att räcka så man kan skola in barnet i augusti året därpå. Alltså ca 17-18 månader är barnet då. Andra sommaren när barnet är över året så går de mycket troligtvis och det är väldigt kul, tycker jag iaf. Inga nackdelar direkt. Mycket nöjd.

• Anonym (Majbebis)

Födde i maj förra året å har verkligen inget att klaga på :) Bebisen e lagom stor för vintern å liten på sommaren så räckte det med blöja bara :) Blir det en till blir det definitivt en majbebis till :)

• Anonym (Stina)

Fick barn i början juni, var skönt att inte vara höggravid när det är som varmast. Den största nackdelen var att det föds så otroligt mycket barn den perioden så vår förlossning hade intagningsstopp, vi fick inte plats på BB och personalen hade knappt tid att titta till oss under värkarbetet. De kom inte in en enda gång på 3 timmar då vi hamnade mitt i ett skiftbyte

• Anonym (Geila)

Mina är födda i juli, augusti och september. Nackdelen var att gå gravid stor som en bulkad flodhäst över sommaren. Fördelen var att det fortfarande var varmt när dom var små så man slapp klä på dom alltför mycket.

• Meriall

Juli - var jättestressigt på förlossningen och dessutom var jag höggravid i värsta värmen. Inte så bra. Dessutom kommer alla kompisar vara bortresta när hen fyller år. Fördelen är väl att det är maximalt långt till jul så man inte behöver vänta så länge på att få presenter när man är liten.

• Lynxsa

Väntar nr 3 i juli och undrar hur vi tänkte? Är så varm! Känns som fötterna kokar när jag ska sova. Sen att inte få bada i sjön så länge avslaget pågår känns surt. Men så klart längtar jag efter bebisen även om jag låter gnällig.

De andra är födda i oktober och december. Bara på med en mössa och stoppa ner liten i åkpåsen. Nu i vinter måste jag väl hålla på att trassla med overaller och vantar.

Självklart är jag också orolig om det finns plats på förlossningen i mitten på juli.

Tidigt på året måste vara det mest optimala tror jag.

• thweni

1an född i slutet av januari. Den vintern var det väldigt mycket snö, det var snöstorm större delen av hans första månad och det var svårt att komma ut på promenader tex (trist när man blivit snittat och därmed inte får träna och vill gå ner lite i vikt). Framåt sommaren var det mysigt för då var han så stor att han börjat sitta själv och utforskade världen, men ändå inte så mobil att han kunde ta sig ifrån filten om vi satt på parkhäng. Lite tråkigt när han började gå med stöd och man var tvungen att bylsa på massa tjocka utekläder på hösten/vintern och han absolut inte kunde gå själv men vägrade vagn. Han började dock gå själv framåt våren efter hans 1årsdag så det var lagom bra väder då.

2an född i början av mars. Det var kallt och lite snö. Fick tyvärr inte uppleva något alls med henne då hon dog i min mage 2 dagar före bf (född på bf efter igångsättning).

Väntar nu 3an med bf i början av juli, men kommer bli igångsatt i juni. Har 24 dagar kvar till första ställningstagande i 37+0. Ska bli spännande att se hur det är att ha ett sommarbarn jämfört med vinterbarn.

• Haiduchi
    thweni skrev 2017-05-22 08:04:24 följande:

1an född i slutet av januari. Den vintern var det väldigt mycket snö, det var snöstorm större delen av hans första månad och det var svårt att komma ut på promenader tex (trist när man blivit snittat och därmed inte får träna och vill gå ner lite i vikt). Framåt sommaren var det mysigt för då var han så stor att han börjat sitta själv och utforskade världen, men ändå inte så mobil att han kunde ta sig ifrån filten om vi satt på parkhäng. Lite tråkigt när han började gå med stöd och man var tvungen att bylsa på massa tjocka utekläder på hösten/vintern och han absolut inte kunde gå själv men vägrade vagn. Han började dock gå själv framåt våren efter hans 1årsdag så det var lagom bra väder då.

2an född i början av mars. Det var kallt och lite snö. Fick tyvärr inte uppleva något alls med henne då hon dog i min mage 2 dagar före bf (född på bf efter igångsättning).

Väntar nu 3an med bf i början av juli, men kommer bli igångsatt i juni. Har 24 dagar kvar till första ställningstagande i 37+0. Ska bli spännande att se hur det är att ha ett sommarbarn jämfört med vinterbarn.

Får man fråga varför barnet dog? Beklagar verkligen.
  • thweni
    Haiduchi skrev 2017-05-22 13:19:11 följande:

Får man fråga varför barnet dog? Beklagar verkligen.

Tack.

Det var proppar i moderkakan hon dog av. Var inget de såg på tul i v.32/33. Allt annat hade sett bra ut på tul, hon beräknades väga närmare 3500g vid fullgången graviditet, vägde istället 2600g så propparna bildades efter tul (eller hade börjat bildas men inte syntes på flödesmätningen). Tul gjordes för att min 1a var liten, han vägde 2510g vid födseln i v.39+0, troligtvis hade även han proppar i moderkakan men hade tur.

Får nu ta blodförtunnande för att samma sak inte ska hända igen. Livrädd att även detta barn ska dö. Men nu är det inte långt kvar till igångsättning.
  • norrlandsflicka

Har fött barn juli, januari och april.

Januari var ju inte kul. Närmare -30 när vi var på BB. Och det är ju en dålig tid med tanke på alla sjukdomar som går den tiden.

April var bättre. Inte så mycket sjukdomar som gick då och bebis hann bli stor innanför det blev vinter igen.

Juli var väl bra med att man inte behöver bylta på bebis, men är ju inte kul vara höggravid på sommaren.

• milli79
    norrlandsflicka skrev 2017-05-22 15:06:49 följande:

Har fött barn juli, januari och april.

Januari var ju inte kul. Närmare -30 när vi var på BB. Och det är ju en dålig tid med tanke på alla sjukdomar som går den tiden.

April var bättre. Inte så mycket sjukdomar som gick då och bebis hann bli stor innanför det blev vinter igen.

Juli var väl bra med att man inte behöver bylta på bebis, men är ju inte kul vara höggravid på sommaren.

Har också fött i jan, april och juli.

Bäst måste jag säga att det var att föda i jan. Mest pga det inte fanns någon press på att göra så mycket. Första tiden är det skönt att ta det lugnt. I juli var det för varmt och lite jobbigt att ha nyfödd mitt i sommaren. April var rätt bra. Det var 3e barnet så lite skönt att det var lagom varmt att va ute med alla. Minsta ville mest ha i bärsjal.
  • Haiduchi
    thweni skrev 2017-05-22 08:04:24 följande:

Fy vad hemskt! Men tur de har mer koll på er nu och snart är du i mål. Lycka till!
  • amalie79

Januari!

Lågsäsong på BB, bebis var stor nog till sommaren att hänga med runt, till stranden, Kolmården, osv.

Man kunde vara hemma i sin lilla kokong första tiden utan att ha krav på sig för det var ändå mörkt och snöigt :)

Hela våren satt jag ute och läste typ hela dagarna, tog långa promenader och njöt.

Inte behöva vara höggravid under sommaren, inte ha avslag under badsäsongen ( jag blödde fem veckor)

Mitt barn blir bland de äldsta i klassen:)

• Anonym (Sommarlov)

Jag är född mitt i sommarlovet och en stor fördel var att man inte kände sig tvingad att bjuda hela klassen. Känns lite som om man måste bjuda in hela klassen i dag fast man inte umgås med alla.

Ett år hade vi vattenkrig i trädgården när jag fyllde år och det var uppskattat och vi kunde även vara ute. När mina vänner kom så kom även deras föräldrar, föräldrarna fikade med mina föräldrar medan vi barn var ute och åt glass och lekte.

• sobrio88

Första föddes i mars. Det känns som att mars till maj är dom bästa månaderna att få barn. Man behöver inte krångla med kläder på dom små så länge, vintersjukdomarna är på väg att gå över och man kan spendera mycket tid utomhus. Dessutom så är barnen rörliga i regel (förutom min som vägrade att gå förrän vid 1.5 års ålder) kommande sommar så man kan hitta på mycket bus :) de barnen får dessutom mycket med sig gratis eftersom de är födda relativt tidigt på året i jämförelse med t ex oktober till december.

Nu väntar jag barn i juli och det var det mest ultimata den här gången eftersom jag hinner bli färdig med skolan men fy fan för värme och vara höggravid.. Jag bara längtar tills det är över.. Annars fyller jag själv i juli och det är ju egentligen en tacksam månad när man ofta kan ha kalas utomhus och det är ungefär ett halvår mellan födelsedag och julafton ;)

• Fru Ve

Har tre barn som är födda i mars, juli och oktober. Mars har absolut varit bäst. Det blev vår rätt fort efter att han föddes och allt blir ju då enklare. Han blir också bland de äldre i sin klass. Juli var också ok förutom att det var extremt trångt och personalbrist inne på förlossningen. Oktober var inte så kul då det sen blev vinter och mörkt. Han har också en nackdel av att vara född sent.

• Physalis

Januari

+

Lugnt på BB

Bebisen hann växa till sig till sommaren

Kände ingen stress eller måsten under de första kalla och mörka vintermånaderna.

Lärde sig gå i början av året och har hela sommaren att utforska fritt och utan massa ytterkläder

Kommer vara en av de äldsta i klassen

-

Krångligt med förskoleplats (blev bra tillslut, hon fick vara hemma ett halvår extra)

Tråkigt med födelsedag och jul så nära inpå

RS virus värsta tid

Krångligt att knöla in en nyfödd bebis i overall och klä smart så att man kan gå in och ut ur affärer utan att koka bebisen.

Om jag får välja kommer jag nog försöka pricka mars eller september nästa gång.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Föda barn januari-juli, fördelar & nackdelar?