• Formgav

Är jag värd min lön?

Tack för intressanta svar! (Klantade till mitt nick och fick byta till annat nick...)

Ja, jag skulle säga att jag tycker jag är värd min lön. Det ansvar jag har är ofta på liv eller död (situationer som är direkt livshotande på ett annat sätt än för tex ssk som svarat i tråden). Det är dessutom ett arbete som är oerhört psykiskt tungt och där hot, våld och förföljelse då och då ingår som otrevlig "bonus". För att nämna några exempel.

Tidigare har socionom varit ett låglönearbete st till många andra högskoleutbildningar. Förmodligen för att det är ett yrke där vi arbetat med människor? Detta börjar äntligen ändras pga högre efterfrågan och färre tillgång.

Dock är jag mycket ödmjuk inför min lön (nu kommer säkert någon hotshot och påpekar att min lön är kaffepengar, men för MIG är det inte det).

Jag har 3,5 år på uni, kurser utan hsk-poäng längs med vägen men framför allt tror jag att det är för att jag har en bred arbetslivserfarenhet som socionom samt att jag har arbetat med många väldigt komplicerade och tunga ärenden. Och att jag har gjort några smarta jobbyten :)

Svar på tråden Är jag värd min lön?