• Anonym (bebis)

Svarar ni till folk som försöker pruta på blocket?

Jag har lagt upp några saker till försäljning på blocket, bebismöbler och prylar som vi inte längre använder. Första gången jag säljer på blocket så jag har ingen erfarenhet. Annonsen lades upp i morse och jag har redan fått några mail av invandrare som frågar om "sista priset kompis". Hade förut bara hört om invandrare på blocket men trodde att man överdrev.

Jag är iaf inte intresserad av att sälja billigare än till utsatt pris. Jag har köpt allt nytt och allt är i perfekt skick så priserna är enligt mig rimliga, har också kollat runt vad allt kostar begagnat på ett ungefär. Jag är säker att jag kan sälja dem till priset jag vill ha även om jag behöver vänta några dagar. Så min fråga är, ska jag svara att jag inte är intresserad eller ska jag strunta i dem? Är nämligen rädd för att någon kanske blir aggressiv och börjar trakassera mig. 

• Svar på tråden Svarar ni till folk som försöker pruta på blocket?
  • Anonym (Ög)

Snacka om fördomar. Varför skulle de börja trakassera dig?

Säg bara tack men nej tack.

• Kjell2

Tidiga dumprutningar - nej
    Har däremot grejerna legat ute ett tag och inga bud kommit kan jag inleda en prisdiskussion.

• Öwvl1037

Brukar skriva att det är prutat och klart redan. Har dock aldrig haft invandrare som försökt pruta, däremot svenskar när de kollat på sakerna eftersom de verkar tro att jag bara kommer vara snäll och ge med mig.

• Carambolan
    Öwvl1037 skrev 2017-05-22 09:17:48 följande:

Brukar skriva att det är prutat och klart redan. Har dock aldrig haft invandrare som försökt pruta, däremot svenskar när de kollat på sakerna eftersom de verkar tro att jag bara kommer vara snäll och ge med mig.

Samma här! Folk som först krånglar lite med tiderna och sedan kommer och tittar och sedan säger typ "Njaaa, det var inte riktigt exakt en sån vagn/hylla/bil jag hade tänkt mig. Jag vet inte om jag vill ha den faktiskt... Kan du tänka dig att sälja den för XXX istället?" Så sjukt genomskinligt så jag brukar säga tvärnej. Ibland går de utan och ibland köper de till mitt pris ändå
  • Anonym (Nej men hipsters)

Har aldrig varit med om att "invandrare" prutat!

Tvärtom, dom har betalat direkt, kommit i tid och det har inte varit några problem alls.

De som prutat är hipstertjejer som helt uppenbarligen har pengar. Helt skamlöst. En hörde av sig 5 ggr fast jag sagt nej om samma annons.

Kollade upp henne på facebook och hon verkade både ha egen häst, resa regelbundet till Bali mm.

Det var en väldigt fin möbel jag sålde till ett redan lågt pris men hon skrev 5 mail om att hon ville köpa den för halva priset.

En hel massa "svenska" killar prutade också när jag skulle sälja min elgitarr, fast den är av ett väldigt bra märke och i utmärkt skick.

Hatar när folk prutar, skulle aldrig göra det själv.

• Anonym (Man)

Ja det brukar prutas en del. Både svenskar o invandrare, men min erfarenhet är att invandrare i högre grad prutar över mail eller telefon utan att ens ha sett prylen.

Jag brukar pruta om priset är fel, eller om våran legat ute i typ 2 månader på blocket. Jag pratar dock bara på plats, när man faktiskt kan se i vilket skick varan är i.

Jag tycker du som säljare kan skriva ett vänligt svar att priset i annonsen är det som gäller.

• Mandel

Helt ärligt så ger jag numera hellre saker till röda korset än att försöka sälja på blocket.
    Till och med bilar får numera följa med som inbyte vid köp av ny för det är så tradigt med alla som ska tjata och pruta 1 min efter att annonsen lades ut.

Tidigare fick jag hejda mig från att inte skriva dumma svar på dumma mail.

"jo, men självklart vill jag ha din rostiga gamla 5.000 kronors bil i inbyte när jag nu ska sälja min nyare BMW då jag köpt en ny bil."

" Bara som en ren upplysning: Jag sålde bilen osedd inom 5 minuter för dryga 70.000kr mer än vad du erbjöd i ditt mail 1 min efter att annonsen kommit ut."

" Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att den lilla bilen har elhissar, centrallås och soltak. Självklart skruvar jag bort allt detta och sänker priset 10.000kr åt dig för din skull!"

" Vad trevligt att du ringer mig sent första kvällen annonsen är ute och försöker pruta på en husvagn du inte ens har sett med motiveringen att du inte har råd att betala mer. Är det mitt problem och mitt ansvar att ge bort flera tusen till dig för att du har taskig ekonomi? Jag kan berätta för dig att prutade några tusenlappar efter det att köparen varit här och tittat på vagnen och ändå fick jag mer än du ville betala."

" Det är så klart synd om dig som klämt fingret när du monterade ihop ett databord och att din fru är bortrest, men jag ska sälja min bil, inte ge tröst via telefon..."

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Glinda från Oz

Oj, vad mycket fördomar om invandrare, det är många svenskar som prutar också. Jag förstår inte varför du tror att du skulle bli trakasserad heller. Jag har sålt en del på Blocket och brukar bara svara att jag vill ha priset i annonsen om jag vill det, det känns ohövligt att inte svara alls.

• Anonym (Duff)

Lägger alltid till högre pris än vad jag vill ha.

Sist ett par fälgar som jag ville ha 4000 för, la ut dom för 6000.

Fick ett mail som sa 3000 snabb affär hämtas idag. Nja kan sträcka mej ner till 4 men då ska dom hämtas idag och går inte ner 1 kr mer i pris.

Var ett halvhjärtat prutförsök på plats men fick 4.

Jag är nöjd, och köparen nöjd. (Värdet på fälgarna var runt 4)

• Anonym (3t4)
    Anonym (bebis) skrev 2017-05-22 09:13:33 följande:

Jag har lagt upp några saker till försäljning på blocket, bebismöbler och prylar som vi inte längre använder. Första gången jag säljer på blocket så jag har ingen erfarenhet. Annonsen lades upp i morse och jag har redan fått några mail av invandrare som frågar om "sista priset kompis". Hade förut bara hört om invandrare på blocket men trodde att man överdrev.

Jag är iaf inte intresserad av att sälja billigare än till utsatt pris. Jag har köpt allt nytt och allt är i perfekt skick så priserna är enligt mig rimliga, har också kollat runt vad allt kostar begagnat på ett ungefär. Jag är säker att jag kan sälja dem till priset jag vill ha även om jag behöver vänta några dagar. Så min fråga är, ska jag svara att jag inte är intresserad eller ska jag strunta i dem? Är nämligen rädd för att någon kanske blir aggressiv och börjar trakassera mig. 

Svara bara: Det står i annonsen!
Svar på tråden Svarar ni till folk som försöker pruta på blocket?