• kajsaemma

kan man ha karpaltunnelsyndrom i lillfinger och ringfinger?

Kan man det?
    Enligt mina googlingar är det tumme, pek- och långfinger som drabbas?
    Jag har oftast stickningar och domningar i lillfinger och ringfinger

• Svar på tråden kan man ha karpaltunnelsyndrom i lillfinger och ringfinger?
  • Dumbledore

Om det är lillfingret och halva ringfingret som domnar bort så är det ulnarisnerven som är inklämd. Har för mig att den utgår från armbågens utsida.

• kajsaemma
    Dumbledore skrev 2017-05-22 09:19:51 följande:

Om det är lillfingret och halva ringfingret som domnar bort så är det ulnarisnerven som är inklämd. Har för mig att den utgår från armbågens utsida.

Okej, tack för svar!
  • Gurkan

Ja det kan man. Jag har precis opat båda händerna för karpaltunnel och då förklarade ortopeden att det är två olika nerver och lite olika tillvägagångssätt. Hur vet jag inte men att ser finns der gör det :)

• Gurkan

Eller var det så stt när det var lillfinger och ringfinger stt det var nerven i armbågen som kom i kläm och det då inte riktigt är karpaltunnel. Mm minns inte alls vad läkaren sa, tror jag lyssnade på ett halvt öra bara för det inte var aktuellt för mig

• Dumbledore
    Gurkan skrev 2017-05-24 07:53:43 följande:

Ja det kan man. Jag har precis opat båda händerna för karpaltunnel och då förklarade ortopeden att det är två olika nerver och lite olika tillvägagångssätt. Hur vet jag inte men att ser finns der gör det :)

Gurkan skrev 2017-05-24 07:57:24 följande:

Eller var det så stt när det var lillfinger och ringfinger stt det var nerven i armbågen som kom i kläm och det då inte riktigt är karpaltunnel. Mm minns inte alls vad läkaren sa, tror jag lyssnade på ett halvt öra bara för det inte var aktuellt för mig

Det är inte karpaltunneln som är påverkad vid en ulnarisinklämning, utan kubitaltunneln. Det ger liknande symptom, men känns på olika ställen.
Svar på tråden kan man ha karpaltunnelsyndrom i lillfinger och ringfinger?