• Sirimånstråle

Min 9 månaders vaknar hela tiden!!Tips önskas??

Hon vaknar med ca 30 min mellanrum heeeeela natten igenom. Hon bara börjar gråta. Ibland slutar hon av sig själv men oftast så måste jag ge henne tutten att snutta på och då somnar hon på ca1 sek. Hon sover bredvid mig i sängen.

Detta börjar bli ohållbart då jag knappt får någon sömn. Jag är mer eller mindre ett vrak. Hon har alltid haft en tendens att vakna på natten men inte så här ofta. Det blir ju också jag som får ta det eftersom min kille jobbar och måste vara utvilad.

Kan det vara nattskräck?? Eller vad kan det bero på? Tror ni det blir bättre om vi försöker få henne att sova i egen säng?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Min 9 månaders vaknar hela tiden!!Tips önskas??
  • Adelinas mamma

mellan 7-10 månader så kan dom få seprationsångerst men det brukar gå över när dom har blivit ca: 10 månader. Min dotter var jätte jobbig med sömnen mellan 7-10 månader sen gick det över. eller kan det vara tänder dom övre framtänderna brukar vara jätte jobbiga. Eller kan hon vara hungrig. Har det hållt på länge? har hon kanske ont i halsen, när min dotter hade halsflus så vaknade hon ofta och skrek.
    Hoppas ni får sova snart!

• Jambosana

Vår son var likadan. I 3 månader (från han var 6-9 månader) höll han på och vaknade minst 10 ggr per natt och ville ha tutte. Efter 2 månaders snuttande häll jag på att dö, så min man fick sova med honom i vår säng och jag sov på soffan. 2 skrikiga nätter, men sen kunde vi sova i samma säng igen alla 3 och han sökte inte bröstet.

Därefter har han sakta men säkert börjar vakna färre och färre gånger, men en hel natt har han aldrig sovit, han störs nog för mycket av oss. Han vaknar mellan 2-6 ggr, men då stoppar vi bara in nappen, så somnar han om.

Snart ska han dock få egen säng i eget rum, för det börjar bli så satans trångt. Han är nu 13 månader.

• LittleSunshine

Ett tips oxå om barnet har napp är att inte sticka in nappen i munnen utan lägga/ge den lite försiktigt i handen så att barnet lär sig sätta in nappen själv.. sen är det bara att lägga ut en hel massa nappar i sängen.

Ang 5 min metoden finns det info på www.eckerberg.se
    Titta också i denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m3869341.html

....behandla andra som du själv vill bli behandlad....
  • LillaLulla

Little Sunshine - behandla andra som du själv vill bli behandlad... Så du skulle vilja gråta dej till sömns varje natt? Veta att ingen hjälper?

• LittleSunshine
    LillaLulla skrev 2006-03-06 21:54:47 följande:
    Little Sunshine - behandla andra som du själv vill bli behandlad... Så du skulle vilja gråta dej till sömns varje natt? Veta att ingen hjälper?
    Det är just ett sån´t inlägg som tyder på bristande information.
    ....behandla andra som du själv vill bli behandlad....
  • lilla my2

Vi hade likadant, jag slutade amma och vips så sover vi hela nätterna!!!!

Trodde aldrig det skulle vara så enkelt

Sen tror jag också på att om barnet ser att det somnar i sin egen säng så känner det sig tryggt där resten av natten också, så vår dotter läggs ner vaken i sin säng
    MEN
    vi sitter brevid tills hon somnar, jag personligen skulle aldrig utöva 5mm pga att jag tycker det är barnmisshandel!!
    Det är min åsikt som jag får ha för mig själv

• solrosen74

lilla my hur slutade du amma? min plutt vill inte ha napp bara puppen.

• LillaLulla

solrsen74 - PUPPEN?! *skrattar högt!*

Tror jag ska gå och lägga mej nu... :)

• Tili

Har du läst på om No cry sleep solution?

Jag har precis samma problem och har läst på både Anna Whalgrens metod och 5-min metoden och tycker inte att någon utav dessa metoder passar oss.

Har nu köpt boken No cry sleep solution utav Elisabeth Pantley.
    Jag har inte kommit så långt men måste säga det att jag tror att jag ÄNTLIGEN har hittat ett sätt som kommer att hjälpa oss.

Jag ska sätta igång i veckan och hoppas på posetivt resultat.
    Det är en sömn metod som tar längre tid men i stället behöver man inte låta sitt lilla barn gråta sig själv till sömns.

I boken finns även metoder hur man slutar natt amma.

Lycka till!!!!
    Från en mamma som också desperat behöver sovvvvvva!!!!!!

• Loren

TS: Lite mkt igår, så jag hann inte svara mera. Men, JA - defintivt tror jag jag ofta att barnet sover bättre om de somnar själva. Vår kille, nu snart åtta månader, har sovit mkt bättre sedan han somnar själv i sin säng - vid ca 5,5 mån. Sedan slutade jag amma för en månad sedan och då blev det ännu bättre - innan det så sov åt han sista gången vid 23 och sov till 05-06. Han sover nu hela natten, från ca 19.30 till 05.30 (tidigt, men vi hoppas det ska bli lite senare framöver... ) På kvällen när han är trött så VILL han "gå och lägga sig". Han gnäller, men så när vi lägger honom i sängen så tar han sitt lilla goselamm (bra tips att han ngt de gillar, bara när de ska sova) och blir lugn och somnar inom fem minuter!

• Snorky

Vi har haft samma problem i 2 månader när vår kille var 9½ mån till 11½ mån. Nu har det dock gått över. Det bara försvann över en natt i princip. Vi hittade aldrig några lösningar, vi verkligen provade allt, men INGET hjälpte!! Men en kväll bara lossnade allt och nu har han sovit bra i 2 veckor... sover hela kvällarna och hela nätterna, kan vakna nån gång och då får han nappen o somnar om. Kan tillägga att han kan stoppa in nappen själv dagtid, men på natten gör han det inte. Innan vaknade han med 30 min-1 h´s intervaller. Gu vad det var jobbigt. Till slut gjorde jag allt i sömnen, tog honom till vår säng (han sover normalt i egen säng) och stoppade in nappen i sömnen etc. Hade aldrig nån koll på hur ofta han vaknade längre.

Jag skulle inte rekomendera 5 mm när de är just inne i detta. Jag tror det har med seperationsångest att göra och då tycker jag det inte är nån bra lösning. Vi började dock med den efter denna period för att få honom att somna själv om kvällarna. Det har verkligen gjort succé och idag somnar han utan problem.

Jag kan inte göra så mkt annat än att säga att man får vänta ut det, för tids nog försvinner det. Vi provade nattlampa, svalare i rummet, mer täcke, somna tidigare, somna senare, sova mindre på dagen, sova mer på dagen, sova egen säng hela natten, sova i vår säng etc etc... inget gav resultat och vi bestämde oss för att skita i allting och till slut gav det med sig.

Hur länge har det pågått för er?

• meril

Puffar gärna denna tråden ... har en 8 1/2 månaders som tidigare har sovit hela nätter och ammat någongång i gryningen men som nu vaknar t.ex vid två och är vaken en timma. Ibland somnar han om efter vi har gett en flaska välling + amning men totalt sett så är nätterna jättejobbiga just nu. Han verkar hungrig och orolig. Ingenting är särskilt konsekvent - ibland somnar han om om han får ligga nära mig men ibland blir han ändå ledsen och vi får ta upp och vyssa honom. Är det en period eller någon som har bra tips ...?

• Depsin1

Samma problem här med... Vi har visserligen haft problem med sömnen hela tiden - det var bara när vi körde 5mm som han sov fler timmar i sträck, men sen blev han sjuk och då fick han sova hos mig.

Jag tycker att det är så jobbigt att amma varje timme så jag ringde till BVC och frågade om råd. Hon sa att barn mellan 8 mån och 11 mån är inne i en separationsångestperiod och då ska man inte använda sig av "metoder". Allt ger sig med tiden. Hon tyckte att jag skulle bita ihop och stå ut en månad till, och sen ska det ge med sig självt. Eller så får vi diskutera hur vi ska göra.

Lycka till!

• Sirimånstråle

Tack för alla tips

Vi hade bestämt oss för att köra 5mm. Men nu vet jag inte. Anna Wahlgrens har jag också kollat upp lite, men jag tycker det verkar krångligt. Att man tex ska buffa på ett speciellt sätt. Jaja..man kanske lär sig. Någon som kanske har erfarenhet av den metoden? Fungerar den bra?

Men 5mm verkar enklare på det sättet att det bara är vid själva insomnandet som man tar fighten så att säga. AW hela natten. Men det 5mm känns däremot jobbigare på det sättet att hon bara ska ligga o skrika...Hua.. Elsa är så envis också så hon lär ju skrika i flera timmar.. Ni märker kanske att jag är förvirrad..haha..

Ska kolla in no-cry-sleep solution. Men den verkar ta såå lång tid.

Gud att det ska vara så otroligt svårt detta med sovandet.

• nina80

Vi har kört enligt AW och jag tycker inte att det är så jätte krångligt. Det låter nog jobbigare än vad det är. Att man kör hela natten är ju om barnet skulle vakna på natten så kör man med hennes verktyg då också. Vi har kört buffningar och nu senare också ramsa och det har gått jätte bra.
    Att man ska buffa på ett speciellt sätt är väl egentligen bara att man måste våga ta i lite så att hela kroppen åker fram lite. Buffar man för mjukt så är det för skönt och då kan bebben vilja att man ska buffa hela natten...
    Köper man hennes Sova hela natten bok så ingår det en dvd skiva som visar hur man gör. Annars tycker jag det mesta står på hennes hemsida.

• kana

Har inte lästa alla inlägg men mitt tips som fungerade för oss...var att våran dotter fick eget rum vid 5½mån, Från den natten har hon sovit i princip hela nätterna,

Bvc förklarade så att hon var lättväckt av bla snarkningar, sen att vi hörde minsta lilla gråt och att vi var alldels för snabba att vara dit och pilla i nappen/vända på henna osv...hon sov då egentligen men vaknade när vi var där och rörde om....

Svar på tråden Min 9 månaders vaknar hela tiden!!Tips önskas??