Ta bort hundförsäkringen på mina hundar (9 och 11 år)?
Jag har en gammal katt som är 14 år som jag haft sen han var liten. Jag skulle aldrig plocka bort hans försäkring... Tänker ni att ni ska avliva vid något bekymmer eller vad? Förstår inte riktigt. Det kan ju faktiskt hända något som är potentiellt livshotande, men som går att åtgärda? Säg att de skär upp något på benet och behöver opereras? Du säger att det är en för stor risk... Så du skulle hellre avliva? För att det finns en risk att han skulle dö? Har svårt att förstå hur det går ihop.
Min gammelkatt har också blåsljud och hans mun var i jättedåligt skick visade det sig vid en hälsoundersökning. Mina val var alltså att "riskera" att han skulle dö under sövning, avliva eller låta honom plågas med smärtor i munnen. Jag opererade såklart och är såååå glad över försäkringen. Nu har jag en pigg och glad katt som jag tar fullt ansvar för.
Jag tänker lite som så att ett djur är ett livslångt ansvar för deras hälsa och mående och det kostar. Man kan liksom inte bara ge upp för de börjar bli gamla och tänka att "ja blir dom sjuka så avlivar jag". Handlar det om en egoism att man vill ha djuret kvar trots att de skulle lida är det en annan sak. Men ett friskt, gammalt djur förtjänar om något ännu mera omsorg än ett ungt. Menar inte att låta otrevlig, men du har liksom ett ansvar att värna om ditt djur hela livet.