Inlägg från: Anonym (Sweet children) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sweet children)

Min 11-åring gillar inte min nya man

Din dotter är 11 år, det är precis i den åldern dom börjar markera självständighet och distans, (ibland lite överdrivet) och det ska dom också göra, för hur ska dom annars så småningom klara sig själva och flyga på egen hand.
    Dom tränar helt enkelt. 
    Dessutom i den åldern börjar kompisar och fritidsintressen bli väldigt viktiga.
    Kanske är det så just nu att hon har lättare och närmare till sånt hos sin pappa och att det bidrar.
    Det kommer ändra sig flera gånger om, innan hon blir vuxen,  hon behöver få pröva sina vingar lite under trygga former.
    Om det vore min dotter skulle jag låta henne få den friheten just nu att få bo heltid hos sin pappa.
    Men jag skulle inte släppa henne utan se till att ha en nära kontakt, prata ofta i telefon, bjuda med henne på stort och smått som jag skulle göra, antingen bara vi två eller hela familjen, det kan vara shopping och gofika med mamma på stan, en grill och spelkväll med familjen eller vad ni nu gillar att göra.
    Huvudsaken är att ni fortsätter inkludera henne gång på gång, för förr eller senare kommer hon komma tillbaka.
    Och när hon blir vuxen kommer hon se tillbaka på den här tiden och inse hur kloka ni var och vilket förtroende ni visade henne.
    Det kommer stärka era band.
    Men för just nu, låt henne få flyga lite. :) 

• Anonym (Sweet children)
    Anonym (Maja) skrev 2017-05-24 18:25:05 följande:

Jo en del av mig tänker att det vore kanske bra att låta henne bo där.

Men det känns inte bra att hon drar med sig sin lillasyster som själv har sagt att hon vill bo vv.

Hur gammal är lillasyster? 
    Kanske kan ni komma överens med henne om att hon är för liten men när hon blir 11 så får hon också bestämma vart hon vill bo.
    Det är ju trots allt så att ju äldre man blir desto mer frihet under ansvar får man.
    Och ju mer får man vara med och bestämma, förutsatt att man klarar av att göra det med ett visst ansvar beroende på ålder förstås. 
Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man