Inlägg från: Anonym (Konstigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Konstigt)

Min 11-åring gillar inte min nya man

Alldeles för mycket daltande.

En del skriver att det inte blir något med en person som barnet inte gillar. Ok, ni låter alltså barnet bestämma över ert kärleksliv. Det är en sak att inte gilla någon och en annan sak att vara elak mot någon, då finns det anledning. Men det är fine för mig om ni vill vara ensamma med era barn.

Själv så är jag tillsammans med en man och min dotter gillade inte honom i början, men hon lärde sig att tycka om honom. Hon behövde bara lite tid. Tänker inte låta mina barn styra över mitt kärleksliv.

• Anonym (Konstigt)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 10:00:53 följande:

Är det sant att svenska barn är så söndercurlade att man spyr åt dem?

Problemet är att en del av trådens skribenter inte förmår läsa vad ts skriver utan lägger in sina egna känsloliv i svaren.

Det finns inget som tyder på att elvaåringen är ouppfostrad i ts inlägg. Elvaåringen gör som styvpappan säger utan att protestera. Däremot har hon berättat för sin riktiga pappa att hon föredrar att bo på heltid hos honom.

Mycket tyder däremot på att ts och styvpappan inte förmår definiera sina roller gentemot barnen. Det är i första hand inte plastpappan som ska uppfostra elvaåringen utan den riktiga mamman och den riktiga pappan.

Det sistnämnda är så elementärt att man kan beklaga att det tycks vara så att vissa går in i nya förhållanden utan att ägna en tanke på annat än att de hittat en ny partner.

Jag, jag, jag, jag tycks de skrika i den totala egofixeringens tidsålder där somliga inte ens tar hänsyn till sina barn när de egna behoven pockar på.

Varför får man skylla på mannen men inte på ts dotter? Du skriver att det inte framgår någonstans i ts inlägg att dottern är bortskämd. Berätta då för mig var det framgår att mannen är elak mot henne? För det framgår inte heller! Det blir ju såhär i vissa trådar, att man får olika vibbar och att man har olika teorier. Acceptera att vissa tror att dottern inte ger mannen en chans och att hon är bortskämd. Det finns ändå inget rätt eller fel här eftersom att vi inte får såpass mycket information.

Personligen tycker jag att utifrån det ts skriver så framgår det mer att dottern är bortskämd än att det är mannen det är fel på. Det är inte ovanligt att man som barn inte ens försöker gilla förälderns nya partner. Självklart kan man inte bara separera för att ens barn inte gillar partnen. Man får ju försöka lösa det.
  • Anonym (Konstigt)
    Froken Lokens skrev 2017-05-28 11:35:21 följande:

Och jag tycker att det är "självklart" att ett barns hem ska vara tryggt och trivsamt!

Och? Knappast mannens fel att detta hem inte är tryggt och trivsamt. Jag får starka vibbar av att dottern protesterar med flit och att hon blir sur för att mannen säger åt henne om enkla saker såsom städning och dylikt. Tyder starkt på ouppfostran som ts måste ta tag i.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Jess) skrev 2017-05-28 11:40:27 följande:

Håller med här också! Jag har dessutom i den här tråden blivit extremt mörkrädd av vissa människors syn på bonusföräldrar. Som att den personen ska vara en slav som bara ska lyda och bli pissad på, säger du bu så ska du ut! Vidrig människosyn!

Helt rätt!
  • Anonym (Konstigt)
    Froken Lokens skrev 2017-05-28 11:46:11 följande:

Det är inte ts partners uppgift att uppfostra ts barn! Ochvjon säger ju att hon inte trivs i sitt hem pga mannen, så då ska han ut!

Så man får inte säga åt andras barn, menar du?

Jag skiter väl i vad hon säger. Hon låter som en curlad, bortskämd unge som skulle behöva gå en kurs i uppfostran. Hon trivs inte i hemmet för att mannen är elak mot henne (det är han troligtvis inte ens), hon trivs inte i hemmet för att han säger åt henne om självklara saker.
  • Anonym (Konstigt)
    Froken Lokens skrev 2017-05-28 11:50:43 följande:

Man ska inte uppfostra andras barn är vad jag säger!

Vad du antar saker...

Han uppfostrar inte ts barn. Han säger åt henne om enkla saker som städning. Men antar att det inte är ok att säga åt era små änglar.

Jag utgår ifrån de vibbar jag får av ts inlägg, precis som du gör. Mannen är boven. Blablabla.
  • Anonym (Konstigt)
    Froken Lokens skrev 2017-05-28 12:12:21 följande:

Jag utgår från det ts skriver.

Precis som jag gör, alltså.
  • Anonym (Konstigt)
    Froken Lokens skrev 2017-05-28 12:26:11 följande:

Fast det gör du inte! Du "känner av vibbar". Hahahahaha

Hahahahahahahahaa, det är ju samma sak som att jag utgår från det ts skriver! Ts skriver att mannen har försökt jättemycket och att han inte får säga åt dottern om städning och plock längre, vilket tydligt tyder på att dottern är ouppfostrad och inte tål att man säger åt henne. Allt måste inte så skriver ordagrant för att man ska fatta det, förstår du.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 13:47:09 följande:

Det är möjligt att det är så och jag förstår att du anser att det är korrekt utifrån dina erfatenheter av en pappa som förstod att prioritera sitt barn framför dina känslor.

Men, det är ts och hennes före detta som är flickans förälder. Det är också dessa som ska bestämma de regler som gäller för flickan.

Om styvpappan inte är efterbliven bör han klara av att framföra sina synpunkter till flickans mamma i stället för att med en elefants finkänslighet börja trumpeta för flickan.

Jag tycker det verkar som ts nya man utifrån ditt scenario tycks vara en bortskämd snorunge.

Det är nog i så fall viktigt att ts förmår sätta tydliga gränser för styvpappans framfart innan han lyckats se till att mamman "förlorar" sin andra dotter också.

Dessa söndercurlade vuxna som blir avundsjuka på barn är ett fenomen i narcissismens tidsålder.

Vadå de regler som gäller för flickan? I ts hem bestämmer ju inte flickans pappa. I ts hem bestämmer både ts och den nye mannen. Det är ju de två som är de vuxna i hushållet.

Tycker att det är ganska skrämmande att ni anser att styvpappan inte ska få säga åt bonusdottern om städning och dylikt. Bara för att man är styvfarsa så betyder det inte att man inte har något att säga till om. Om ts hade sagt åt dottern om så enkla saker som städning så hade knappast mannen behövt göra det, eller hur..

Det är väldigt väldigt konstigt att man inte ska kunna säga åt andras barn. Hela den här tråden och sättet ts uttrycker sig på, gör bara mer och mer att jag förstår att det i varje fall inte är mannen det är fel på. Han försöker sitt bästa och här sitter ni på internet och svartmålar honom.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 15:40:07 följande:

Styvpappan saknar ju uppenbarligen den fingertoppskänsla som krävs för att man ska kunna närma sig ett skilsmässobarn som tvingats in i en ny familj och ts har inte lyckats sätta upp enkla regler för honom så att han har något att hålla sig till.

Det märks också mycket tydligt i denna tråd hur känsligt detta ämne är. Utropstecknen står som spön i backen från personer som omtolkar ts mycket knapphändiga berättelse till egna erfarenheter och med mottot "Narcissister i alla länder förena er" lägger skulden på att en familj inte fungerar på ett barn.

Det är bedrövligt att så många vuxna nuförtiden har abdikerat från vuxenrollen för att i stället ropa jag, jag, jag med utropstecken.

Söndercurlade snorungar blir sällan ansvarstagande vuxna utan fortsätter bara att skylla ifrån sig. 

Vuxna som vägrar ta ansvar och skyller på barn. Bedrövligt.

Skilsmässobarn? Snälla, ts och mannen har varit tillsammans i 3 år. Skilsmässobarn eller ej, han ska kunna säga åt ungen att städa och plocka efter sig utan att det blir sura miner. Är man så känslig att man inte klarar av att bli tillsagd så är det något fel på en.

Well, du tolkar det ju som att det är mannens fel. Det gör inte jag. Jag tolkar det som att ts och dottern har problem, inte mannen. Han ska inte få skit för att han försöker med dottern. Men om du tycker att det är en bättre ide så behöver han ju inte prata med henne alls?

Ja, det är bedrövligt hur ts och hennes dotter är. Sannerligen. Hoppas att ts och mannen gör slut så att han slipper får mer skit och att dottern växer upp en dag och inser att det inte är hela världen att få en tillsägelse.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 16:02:19 följande:

Utifrån de knapphändiga uppgifter ts tillhandahåller kan man egentligen inte uttala sig orsaken till att de vuxna misslyckats med att få flickan att trivas i deras och hennes hem.

Somliga tar för givet att det är flickans fel, att hon är en bortskämd snorunge medan andra anser att man inte kan utgå från att skylla på barn när det handlar om omständigheter som är vuxnas ansvar.

Vad som framgår av ts berättelse är att flickan följer styvfaderns regler utan att protestera, men att hon vänt sig till sin riktiga pappa och förklarat att hon vill bo hos honom på heltid.

Detta är inte en angelägenhet för styvpappan utan för flickans föräldrar och något de borde diskutera sinsemellan utan störande inslag från personer som inte är vårdnadshavare för barnet.

Den här tråden vimlar om känslosamma "Buhun" från personer som tycks sakna förmåga att ta vuxenansvar.

När det handlar om att etablera en relation mellan ett barn och en vuxen så duger det inte att den vuxna börjar ropa buhu, svenska barn är så bortskämda att de sätter sina egna känslor före mina.

Mannen har inte misslyckats, ts må ha misslyckats.

Han har försökt bli vän med hennes unge, han har försökt få henne att tycka om honom. Om hon sedan inte gör det är upp till henne. Man kan inte tycka om alla. Knappast hans fel.

Somliga anser också att det är ok att skylla på mannen. Utifrån de lilla uppgifter man får av ts så tycker jag att det verkar vara hans fel minst, faktiskt. Varför är det okej att ge mannen skit, han som faktiskt försöker? Förklara det gärna för mig. För du vet inte mer om detta än vad jag eller någon annan vet. Man utgår ju ifrån det ts skriver och utifrån hennes text så tycker jag att man kan se att hon inte har uppfostrat dottern. Du kanske tolkar den på ett annat sätt.

Det framgår att flickan tycker att ts och hennes man har för mycket regler. Sedan framgår det också att mannen inte får säga åt henne om plock och städning längre. Då förstår man att det handlar om att flickan tycker att det är för mycket jobbiga regler hos mamman och styvpappan. Regler som hon inte är van vid. Det är inte styvpappans fel att flickan inte är uppfostrad.

Det spelar ingen roll att styvpappan inte är vårdnadshavare för flickan. Nu är detta inte bara ts och flickans hem, utan också hans hem. Men antar att det är ok att skjuta undan styvfarsan åt sidan trots att felet inte ligger hos honom.

Du är löjlig.

Sjävklart orkar ingen (styvfarsa eller ej) med att få skit i längden. Styvpappan gör inget fel i att försöka klicka med dottern. Han gör det han ska göra. Att hon sedan ger honom kalla handen tyder bara på omogenhet och problem som inte är styvpappans fel.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 19:35:54 följande:

Det är inte barn som väljer att föräldrar separerar och bildar nya familjekonstellationer.

Självklart ska inte en förälder stanna i ett förhållande som inte fungerar, men om man väljer att gå in i ett nytt förhållande så skadar det inte att man är medveten om att detta inte är barnens val och att man då resonerar kring hur man ska samarbeta för att styvföräldern ska få så goda förutsättningar som möjligt att skapa en fungerande relation till bonusbarnet, en relation som också har potential att fördjupas.

Och framförallt så ska man inte inbilla sig att den man har barn tillsammans med försvinner vid en skilsmässa.

Skulle samarbetet mellan ts och hennes före detta ha präglats av samsyn om vad som gäller för barnen skulle i det här fallet förmodligen styvpappan haft betydligt bättre förutsättningar att lyckas i sin roll.

Att den här tråden vibrerar av övertoner där en "bortskämd snorunge" ges skulden för en misslyckad familjebildning är nedslående. Det finns inget i ts som indikerar att barnet skulle vara bortskämt.

"Det finns inget i ts som indikerar att barnet skulle vara bortskämt." Fast det är ju endast vad DU tycker. Andra i tråden upplever det som att dottern verkar bortskämd och ouppfostrad. Handlar väl bara om hur man tolkar ts text, men egentligen så har vi fått för lite info från ts.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 23:29:27 följande:

Men berätta då vad i texten som indikerar att barnet är bortskämt.

Ts skriver att barnet gör som hon blir tillsagd utifrån styvpappans regler utan att protestera mot dessa.

Är det att barnet berättar för sin riktiga pappa att hon inte trivs i den nya familjen du upplever som bortskämdhet.

Jag skulle i stället kalla det förtroende. Jag är själv separerad och tar för givet att våra barn berättar för mitt ex om vad som händer här, precis som de berättar för mig om vad som händer hos mitt ex.

Det verkar som att många i den här tråden tror att förtroende, kärlek och närhet är något man kan kommendera fram, men du kan aldrig begära ett barns förtroende, du kan bara förtjäna det.

Vi har ju försökt förklara det för dig flera gånger.

Bland annat så står det att ts och mannen har mycket regler, något som bonusdottern inte uppskattar. Mannen får inte heller säga åt henne om städning och plock. Vilket tyder på att flickan antagligen blir sur och tvär om mannen säger åt henne, annars hade nog inte ts bett honom att sluta med det.

Utifrån dessa så låter det som att de har mycket regler hemma hos ts. Regler som kanske har bildats när styvpappan flyttade in. Sannolikt är dottern van vid att inte ha så många regler och hon är inte van vid att bli tillsagd, så när någon som inte är mamma eller pappa säger åt henne så blir det sura miner och tas personligt. DET tyder på ouppfostran och ett bortskämt beteende. För det första så borde vilken 11 åring som helst fatta att man plockar undan efter sig och städar. De ska liksom inte ens behöva säga åt henne angående det. Min 5 åring fattar att man städar och plockar efter sig.

Förmodligen säger inte ts åt henne om någonting och därför blir styvpappan tvungen att göra det. Mindre kul, men så går det.

Oavsett om hon protesterar i hemmet eller ej så är hon ju missnöjd. Hon tycker ju att de har "för mycket regler"...

Jag skulle gärna vilja veta vilka regler som gäller hemma hos pappan.

Det blir ju att man gissar sig fram en del eftersom att ts inte ger så himla mycket information om situationen och bakgrunden. Men jag tolkar ts inlägg på detta sätt och anser att det må spegla på ouppfostran. Något som inte är styvpappans fel. Han ska absolut inte behöva ta skit från anonyma människor på internet då detta inte är hans fel.
  • Anonym (Konstigt)
    Froken Lokens skrev 2017-05-24 18:06:21 följande:

Något du skulle ha tänkt på innan du gifte dig med mannen.

Aldrig att jag skulle tvinga mina barn att bo under samma tak som någon de inte tyckte om. Aldrig att jag heller skulle fatta tycker för någon de inte tyckte om!

Jeeeeez.

Om barnen får bestämma kärlekslivet så blir det nog inte något alls. Lol.
  • Anonym (Konstigt)
    Froken Lokens skrev 2017-05-29 07:51:30 följande:

Till skillnad från dig flyttar jag inte ihop med första bästa som ger mig lite pirr...

Härligt att du vet saker om mig och mitt liv.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-29 09:31:26 följande:

Ja, och jag har flera gånger förklarat hur mycket av egna känslor och erfarenheter du och andra lägger in i flickans uppförande. Att ni vill att hon ska vara bortskämd är inte detsamma som att det framgår av texten att hon är det.

Hon har funnit sig i styvpappans regler, följt dem men hon har berättat för sin riktiga pappa att hon inte trivs med styvpappans regler eller hans försök att komma nära henne.

Det går inte att avgöra om flickan är bortskämd, något som i sig också är ett relativt begrepp. Om du menar att hon är bortskämd för att hon berättar för sin pappa att hon vill bo hos honom på heltid eftersom hon inte trivs i sitt andra hem är det du som är bortskämd, du menar att en barn ska tiga och lida av lojalitet till en förälders val under alla omständigheter.

Berättelsen är alldeles för tunn för att det ska vara möjligt att veta den egentliga orsaken till att flickan inte vill bo kvar hos mamman. Jag anser att de som väljer att utgå från att flickan är bortskämd är just bortskämda - söndercurlade vuxna som inte begriper att man som förälder inte jämt och ständigt kan vara huvudpersonen i sitt eget liv.

Nej, jag lägger inte in egna känslor. Jag utgår ifrån det ts skriver och där ser jag ouppfostrat beteende. Du kan inte säga att det inte är så, för det är bara din tolkning. Utifrån det ts skriver i sin text så låter flickan ouppfostrad och bortskämd och man går ju efter det ts skriver.

Men näe, jag menar inte att hon är bortskämd och ouppfostrad för att hon berättar för sin pappa hur hon känner. Jag menar att hon verkar bortskämd och ouppfostrad som måste bli tillsagd angående städning och plock och det faktum att hon är missnöjd med att ts och mannen har så mycket regler. Detta säger mig att pappan inte har så mycket regler hemma och att flickan är van vid att inte ha så mycket regler. Har även förklarat flera gånger att eftersom att styvpappan måste säga till henne om saker så låter det som att ts inte klarar av att göra det = har inte uppfostrat dottern och klarar inte av att säga ifrån. För om ts hade gjort det så är jag ganska säker på att styvpappan inte hade behövt göra det.

Jag vet inte varför du tror att du har rätt. Vi tolkar uppenbarligen ts text på olika sätt och vi kanske har olika uppfattningar kring vad bortskämd och ouppfostrad är. Men såhär tolkar jag det. Bara för din del att acceptera.

Ok, jag är en bortskämd, söndercurlad vuxen som tolkar texten som att flickan är ouppfostrad till skillnad från dig som gärna vill skylla på mannen (som utifrån texten verkar vara minst skyldig av alla). Men det är ok för mig, du vet ändå ingenting om mig så.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (anonymast) skrev 2017-05-29 13:38:36 följande:

'Festligt' att ni svarar direkt efter varandra men samma till dig,  det kan dessutom  lika gärna vara en och samma person som tjaffsar med sig själv, dvs alla 3 nick kan vara samma det är ingen som kan veta vem som är vem eller hur många konton personen/personer har så sluta tramsa och håll er on topic för du/ni förstör tråden

Själv ska jag ut i solen nu men har ni inget bättre för er än att sitta och gnälla på andra anonyma och 'få rätt' på internetforum så ha det så kul

Att vi svarar "direkt" efter varandra säger ingenting. Det finns många här som svarar direkt efter varandra. Men varsågod, du får gärna tro att jag skriver från olika konton. Du har dock inga bevis för det.

Jag skrev bara att det var pinsamt att Anonym (Tack!) svarade på mitt inlägg som var riktat till Froken Lokens för då såg det sannerligen ut som att Froken Lokens skrev från en anonym signatur medan hon skrev från sin riktiga användare - bara för att få medhåll. Råkat man göra ett sånt misstag så är det lätt att tro att personen skriver från två olika signaturer för att få medhåll.

Varför du blir så upprörd över detta vet jag inte. Synd för dig. Du verkar ta det väldigt personligt.

Förstör jag tråden? Ok, denna tråd är ändå en copycat-tråd så den är inte på riktigt ändå.
Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man