Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 23:29:27 följande:
Men berätta då vad i texten som indikerar att barnet är bortskämt.
Ts skriver att barnet gör som hon blir tillsagd utifrån styvpappans regler utan att protestera mot dessa.
Är det att barnet berättar för sin riktiga pappa att hon inte trivs i den nya familjen du upplever som bortskämdhet.
Jag skulle i stället kalla det förtroende. Jag är själv separerad och tar för givet att våra barn berättar för mitt ex om vad som händer här, precis som de berättar för mig om vad som händer hos mitt ex.
Det verkar som att många i den här tråden tror att förtroende, kärlek och närhet är något man kan kommendera fram, men du kan aldrig begära ett barns förtroende, du kan bara förtjäna det.
Vi har ju försökt förklara det för dig flera gånger.
Bland annat så står det att ts och mannen har mycket regler, något som bonusdottern inte uppskattar. Mannen får inte heller säga åt henne om städning och plock. Vilket tyder på att flickan antagligen blir sur och tvär om mannen säger åt henne, annars hade nog inte ts bett honom att sluta med det.
Utifrån dessa så låter det som att de har mycket regler hemma hos ts. Regler som kanske har bildats när styvpappan flyttade in. Sannolikt är dottern van vid att inte ha så många regler och hon är inte van vid att bli tillsagd, så när någon som inte är mamma eller pappa säger åt henne så blir det sura miner och tas personligt. DET tyder på ouppfostran och ett bortskämt beteende. För det första så borde vilken 11 åring som helst fatta att man plockar undan efter sig och städar. De ska liksom inte ens behöva säga åt henne angående det. Min 5 åring fattar att man städar och plockar efter sig.
Förmodligen säger inte ts åt henne om någonting och därför blir styvpappan tvungen att göra det. Mindre kul, men så går det.
Oavsett om hon protesterar i hemmet eller ej så är hon ju missnöjd. Hon tycker ju att de har "för mycket regler"...
Jag skulle gärna vilja veta vilka regler som gäller hemma hos pappan.
Det blir ju att man gissar sig fram en del eftersom att ts inte ger så himla mycket information om situationen och bakgrunden. Men jag tolkar ts inlägg på detta sätt och anser att det må spegla på ouppfostran. Något som inte är styvpappans fel. Han ska absolut inte behöva ta skit från anonyma människor på internet då detta inte är hans fel.