Inlägg från: Anonym (Jess) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jess)

Min 11-åring gillar inte min nya man

Gud så svårt! Jag lever med en man som har barn och vi satt i en liknande situation. Äldsta dottern trivdes inte alls hos sin mamma och tyckte inte om hennes kille, hon ville prompt bo hos oss. Mycket handlade om att mammans kille hade barn sen tidigare och inte vi, det blev väl trångbott där och en viss avundsjuka handlade det nog också om när det finns fler i hushållet som pockar på uppmärksamheten.

Hon bodde på heltid hos oss, och med tiden så har vi blivit "idioterna" och "svarta fåren". Hon ville efter ett tag flytta hem och bo hos sin mamma igen på heltid, droppen som fick bägaren att rinna över var att hennes pappa glömde bort att köpa hennes favoritschampo.

Då bestämde alla vi vuxna att nu får vi allihop sätta ner foten, det händer mycket med en som snart håller på att bli tonåring. Det gick inte att hon spelade ut sina föräldrar hela tiden. Nu har hon inget val, hon får bo vv hos oss båda. Vi kommunicerar med varandra och ser till att reglerna är samma hos båda två, elakt men sant. Hon är tryggare nu när hon har fasta rutiner och när vuxna faktiskt vågar vara vuxna.

Hoppas ni kommer på en bra lösning.

• Anonym (Jess)
    Anonym (H) skrev 2017-05-25 07:51:20 följande:
    Du kan inte tvinga dina barn att umgås med dig om de är vuxna. Det är upp till dina barn om de vill umgås med dig.

Behandlar du dina barn illa som barn vill de kanske inte se dig oavsett vad du vill.
    Fast någonstans så får det väl finnas gränser. Det är inte misshandel, missbruk och missförhållanden vi talar om här. Gå till botten med problemet först och främst, att ingen har reflekterat över att det är en pre-tonåring vi talar om här är sjukt. Det händer mycket i den åldern. Ska barn ha rätt att ringa BRIS bara för att föräldrarna ber en att plocka bort tallriken efter sig typ låter ju helt sinnessjukt.

Bara på Familjeliv, blir mörkrädd!
  • Anonym (Jess)
    Anonym (H) skrev 2017-05-25 15:28:56 följande:
    Bor du hos TS ?

Vi har bara hört hennes version.

Man blir också mörkrädd av människor som du som alltid tar för givet att det är barnen som är fel på och föräldrar / bonusföräldrar har alltid rätt.
    Fast ni tar för givet att dottern far illa hos mamman och styvpappan, det är lika trångsynt av er isåfall. Tycker också att det kan vara en bra idé att dottern flyttar till sin pappa, men det behöver inte vara för att mamman och hennes äkta hälft är elaka människor. Det kan vara så enkelt att flickans pappa kör en "låt gå-uppfostran", behöver inte var svårare än så.

Att negligera mig som en elak bonusmorsa kommer du ingenstans med. Har en jättebra relation till biomorsan och med mina bonusbarn ska du ha klart för dig.
  • Anonym (Jess)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-05-25 16:08:50 följande:
    Ja men exakt! "Får inte jag som vill så tänker inte jag bo med er!" Undrar just hur de barnen som får som de vill känner det i vuxen ålder? Typ "du brydde dig inte mer om ditt eget barn än att du lät mig flytta bara sådär. Tyckte du att det var skönt att bli av med mig eller?"
    Exakt! I inlägg efter inlägg så har det antagits att tonåringen lider och far illa (hoppas verkligen det inte är så) hos mamman och hennes sambo. Ingen verkar ens vara inne på vanlig "tonårstrots" och gränstestande. Det ÄR jättevanligt!

Nu tycker jag givetvis också att TS ska ta egentid med sin dotter och prata med henne om vad det är som trycker henne (kommunikation är A och O). Viktigt att ha tid med sina barn utan sin respektive med hela tiden, kan vara där skon klämmer också. Vem vet?!
  • Anonym (Jess)
    Anonym (H) skrev 2017-05-25 16:13:29 följande:
    Det gör jag / vi inte.

Jag och flera har kritiserat TS eftersom hon avfärdar dottern och hennes känslor med " Själv tycker jag det inte är en giltig orsak till att inte vilja bo - att man inte tycker om någon. " osv.

Istället av att lyssna på henne och försöka ta reda på varför hon mår dåligt och inte trivs...

Det finns fina och trevliga bonusföräldrar , och det finns vidriga sådana , men det sist nämda oftast låtsas vara fina och trevliga när föräldern är med...

Men beter sig helt annorlunda när hen är ensam med barnet.
    Kommunikation är A och O som jag sa. Givetvis så ska TS prata med sin dotter om det.

Sen att det finns dåliga bonus och bioföräldrar är ett helt annat ämne. Jag har blivit mycket bättre kan jag säga, iallafall säkrare och tryggare. Biomamman kritiserade min sambo och mig för att vara för mesiga och curlande. Det får vi ta på oss idag.
  • Anonym (Jess)
    Miss Skywalker skrev 2017-05-25 20:17:54 följande:
    Inte undra på att psykologer pratar om den söndercurlade generationen som inte klarar någonting..
    Ja det är helt sjukt! Någonting har definitivt hänt, dagens föräldrar är nästan lite smårädda för sina barn.
  • Anonym (Jess)
    Anonym (Mm...) skrev 2017-05-25 22:10:16 följande:
    Ja och ÄNDÅ vill dottern inte bo där. Det måste finnas en anledning. Barnet är 11 år (!).
    Den mest logiska orsaken måste vara att TS man är peddo eller potentiell seriemördare?

Nej men allvarligt talat så borde TS tala med sin dotter. Fast kanske först och främst föra en dialog med barnens pappa. Vad är det som sägs där egentligen? Mer konkreta saker än att dom stackars barnen måste plocka undan saker. Ingen som ens har tänkt tanken på att han kan sitta och projicera över sina egna negativa tankar om TS nya liv? Barn är nämligen duktiga på att snappa upp sånt.
  • Anonym (Jess)
    Anonym (Mm...) skrev 2017-05-26 07:00:29 följande:
    Nej men du vet det finns andra saker som barn kan råka illa ut av. Det behöver inte vara så extremt för att det enligt er, vuxna människor, ska vara en godkänd anledning. Kränkningar, otillräckligt med bekräftelse, skäll, klagomål mer än beröm, dömande blickar, utanförskap, en känsla av "de vill egentligen inte ha mig här, är till besvär" = dålig självkänsla.. men också vanvård, missbruk, glåpord, slag. Vi vet ju egentligen ingenting. Det vi vet är att det finns en 11åring som inte vill bo hos sin mamma längre och skyller på reglerna. Även ett syskon som "hakar på". Mamman tycker inte att de ska dra så fort de inte passar.. något är det. Jag gissar på något av det jag skrev.
    Du gissar en hel del du. Skulle det handla om bristande uppmärksamhet eller att en bioförälder låter sin respektive ta på sig en väldigt disciplinerande roll när det kommer till uppfostran, då är det faktiskt TS fel och inte hennes mans.

Du är bombis på att vi talar om riktiga kränkningar och hot i princip? Det får vi verkligen inte hoppas att det är. Men jag vet också att människor i cirka 9 av 10 fall i detta land överanvänder ordet kränkning i helt fel sammanhang.
  • Anonym (Jess)
    Anonym (Mm...) skrev 2017-05-26 07:08:57 följande:
    Något som dessutom är fascinerande med samhället är följande; när ett barn inte vill bo med sin pappa så skriker alla att han MÅSTE ju utsätta barnet för något hemskt som gör att dom inte vill dit, alternativt att det finns en av omgivningen stämplad elak styvmamma som hatar sina bonusar...

När ett barn inte vill bo med sin mamma.. då beror detta fortfarande på pappan, då heter det att han projicerar sitt olyckliga liv han fick när kvinnan och mamman i hans liv valde att lämna och gå vidare. Buhu.. klart pappan då förvandlas till en bitter projicerande manipulerande idiot mot sina barn- för att straffa mamman!!

Och så undrar vi också i dagens "jämställdhetssamhälle" varför det är så lätt som kvinna i vårdnadstvister idag att kunna hävda misshandel och övergrepp från sin fd partner och på så sätt vinna vårdnaden :) OT men ändå, fundera på det en stund.

Mor är inte alltid rar.
    Se mitt tidigare inlägg. Mor är inte alltid rar nej men frågan bör ställas. Hur kommer det sig att barnen talar illa om TS och hennes man till sin pappa? Jag är nyfiken på vad det är som sägs bara?

Sen får man väl anta att skulle det handla om rena kränkningar, slag och hot som du trodde var fallet så skulle väl snälla rara lilla pappa göra en polisanmälan?
  • Anonym (Jess)
    misil skrev 2017-05-26 16:04:14 följande:
    Jag gissar att dottern har funnit att det är ett vinnande koncept att tala illa om mamman och hennes nya man och deras regler osv,vilket gör att pappan och hans nya kvinna inte vill sätta upp några regler för att på så sätt framstå som bättre föräldrar.
    Tyvärr har dessa nya familjekonstellationer gjort att skilda föräldrar ofta tävlar mot varandra om barnens gunst och föräldrarnas dåliga samvete blir en extra sträng att spela på,vilket inte alltför sällan leder till ett osunt curlande där föräldrarna inte längre vill framstå som en sträng förälder,utan hellre vill vara en snäll kompis.
    Jag tror att du är helt rätt ute faktiskt. Det verkar tyvärr ha utvecklats åt det hållet, i strävan på att barn inte ska fara illa så har det gått åt andra hållet. Dagens uppfostran bidrar till en ny generation av materialistiska narcissister.
  • Anonym (Jess)
    Froken Lokens skrev 2017-05-26 18:12:43 följande:
    Jag skulle inte släppa in personen i mitt hem tills jag visste att han klickade med barnen!
    Öh? Det är knepigare än så, det är ungefär samma sak som i förälskelsefasen. I början så klickar man med barnen och allt är som att gå på cirkus, men vad händer se när folk börjar lära känna varann, flyttar ihop och blir trygga med varandra i hemmiljön? Jo per automatik kommer friktionen. Så är det väldigt ofta med folk (inte bara med barn) som lever tillsammans. Inte svårare än så.
  • Anonym (Jess)
    Froken Lokens skrev 2017-05-27 10:25:03 följande:
    Då skulle han åka ut! Barnen går först och det är främst deras hem.
    Fast med ditt resonemang så tycker jag faktiskt att vi lika gärna kan bestämma att frånskilda föräldrar ska ge fan i att inleda nya relationer med folk fram tills att barnen fyllt 18 år. Och till folk som börjar dejta någon med barn, ge fan i det. Ingen idé att gå in i en relation där man konstant ska behöva gå på äggskal och vara på sin vakt. Så......punkt!!!
  • Anonym (Jess)
    Froken Lokens skrev 2017-05-27 15:58:45 följande:
    Instämmer!
    Det ante mig, fortfarande ihop med barnens pappa och gnisslar tänder över att omgivningen inte gör samma?
  • Anonym (Jess)
    Tecum skrev 2017-05-27 14:45:58 följande:
    Ja det blir väl bra! Då kan alla självutnämnda familjeexperter på FL ta ledigt samtidigt som antalet separationer skulle minska kraftigt då en skilsmässa inte är lika happy happy om man inte får träffa andra. Och barnen slipper vv-boende. Lysande förslag, verkligen för barnens bästa!
    Då kanske man räddar en och annan stackars blivande bonusförälder iallafall? Kan vara jobbigt att bli ihop med en partner som bara väntar på att mini-avkommorna ska skicka in en i giljotinen.
  • Anonym (Jess)
    Guden Tor skrev 2017-05-28 11:08:33 följande:
    Jag känner många barn som är alldeles för ouppfostrade och föräldrarna behöver ta tag i deras fostran. Det gör jag, absolut. Det är inte alls ovanligt att barn i Sverige (och i andra delar av världen) är söndercurlade så inte ens lärarna kan säga åt dem i skolan utan att få föräldrarna på sig.

Det spelar väl ingen roll om vissa lägger in sina egna känsloliv i svaren. De som har erfarenheter av ouppfostrade barn kan ju dela med sig av dem.

Kan man skylla på mannen i detta fall, så kan man även skylla på 11 åringen. En del här i tråden är snabba med och skriva att det är mannen som är elak eller liknande. Det framgår inte heller någonstans i ts inlägg att mannen är elak mot henne eller liknande, likaväl som du säger att det inte framgår att ts dotter är ouppfostrad. Det är egna gissningar man tar till och det bör väl vara ok.

Nej, bonuspappa har ingen skyldighet att uppfostran dottern. Det är ts och den riktiga pappans ansvar, det håller jag med om.

Nu vet inte jag om det är så att ts barn är ouppfostrat och stöter bort ts man med flit eller om mannen är elak, men man får ju utgå ifrån det som skrivs. Det står i ts inlägg att hon har sagt åt mannen att han inte får säga åt hennes dotter om städning osv längre. Det låter ju ganska... märkligt. Klart att man ska kunna säga åt ett barn som beter sig illa eller liknande, men nu vill inte ts att någon ska säga åt henne. Det ger mig vibbar av att 11 åringen är ganska ouppfostrad och inte tål att man säger åt henne. Det kanske är så det ligger till, att mannen försöker uppfostra henne och därför säger åt henne när hon gör fel. Klart att han ska kunna säga åt henne.

Jag tror att de måste diskutera detta och komma fram till en lösning. Jag får inga vibbar av att bonuspappan är dålig gentemot ts dotter. Tvärtom, faktiskt.
    Exakt! Det blir ett ramaskri när man ens yppar om att 11 åringen skulle vara bortskämd eller revolterar, mer i TS text tyder på det än att styvfarsan skulle vara elak.
  • Anonym (Jess)
    Anonym (Konstigt) skrev 2017-05-28 11:31:52 följande:
    Varför får man skylla på mannen men inte på ts dotter? Du skriver att det inte framgår någonstans i ts inlägg att dottern är bortskämd. Berätta då för mig var det framgår att mannen är elak mot henne? För det framgår inte heller! Det blir ju såhär i vissa trådar, att man får olika vibbar och att man har olika teorier. Acceptera att vissa tror att dottern inte ger mannen en chans och att hon är bortskämd. Det finns ändå inget rätt eller fel här eftersom att vi inte får såpass mycket information.

Personligen tycker jag att utifrån det ts skriver så framgår det mer att dottern är bortskämd än att det är mannen det är fel på. Det är inte ovanligt att man som barn inte ens försöker gilla förälderns nya partner. Självklart kan man inte bara separera för att ens barn inte gillar partnen. Man får ju försöka lösa det.
    Håller med här också! Jag har dessutom i den här tråden blivit extremt mörkrädd av vissa människors syn på bonusföräldrar. Som att den personen ska vara en slav som bara ska lyda och bli pissad på, säger du bu så ska du ut! Vidrig människosyn!
  • Anonym (Jess)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 17:55:37 följande:
    I den mån jag skyller på någon så skyller jag på de vuxna.

Det finns för få detaljer i den här berättelsen för att det ska vara möjligt att veta vad som egentligen gått snett. Dessutom påstås det också att tråden bara är en kopia på en annan tråd med skillnaden att styvföräldern i den är kvinna.

Det senare innebär att det blir mindre intressant att diskutera skuldfrågan, men i den mån det går att ge någon skulden så föredrar jag att lägga den på ts i så fall.

Mest intressant är att tråden väcker så oerhört starka reaktioner. Det verkar som det finns en och annan vuxen som har fått finna sig i att bli bortvald när hon försökt konkurrera med ett barn om uppmärksamhet och fortfarande drabbas av ställföreträdande svartsjuka gentemot barnet i den här tråden.

För mig som förälder skulle jag i ts fall känna en bottenlös förtvivlan. Mitt barn vill inte dela sitt liv med mig på grund av mina egna val.
    Givetvis så ligger det i TS händer att kommunicera och lösa problemet som uppstått.

Fast jag tror inte att det är så lätt att avfärda vissa i tråden som svartsjuka gamla bittra bonusföräldrar som blev bortvalda till förmån för barnen. Däremot så tror jag att många som har levt med en partner som har skämt bort sitt eller sina barn extremt mycket blir dränerade på energi och tappar bort sig helt när relationen är över. För man står med bakbundna händer. Har inte ett jota att säga till om och känslan av att bli kvävd och alltid stå längst ner i näringskedjan är förödande för självutvecklingen och sitt eget välmående. Det enda man duger till är att bidra med kontantinsatsen när det ska köpas ny större lya typ. Lite hårt att säga men vissa som har levt som bonusföräldrar har känt det så. Tror att det är viktigt att den målgruppen också får göra sin röst hörd.

Den här tråden är ett extremt bra exempel på det, hur sann eller ej den är.
  • Anonym (Jess)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-28 19:35:54 följande:
    Det är inte barn som väljer att föräldrar separerar och bildar nya familjekonstellationer.

Självklart ska inte en förälder stanna i ett förhållande som inte fungerar, men om man väljer att gå in i ett nytt förhållande så skadar det inte att man är medveten om att detta inte är barnens val och att man då resonerar kring hur man ska samarbeta för att styvföräldern ska få så goda förutsättningar som möjligt att skapa en fungerande relation till bonusbarnet, en relation som också har potential att fördjupas.

Och framförallt så ska man inte inbilla sig att den man har barn tillsammans med försvinner vid en skilsmässa.

Skulle samarbetet mellan ts och hennes före detta ha präglats av samsyn om vad som gäller för barnen skulle i det här fallet förmodligen styvpappan haft betydligt bättre förutsättningar att lyckas i sin roll.

Att den här tråden vibrerar av övertoner där en "bortskämd snorunge" ges skulden för en misslyckad familjebildning är nedslående. Det finns inget i ts som indikerar att barnet skulle vara bortskämt.
    Att TS dotter skulle vara mer bortskämt än andra barn låter jag vara osagt. Fast tyvärr så tror jag att barn idag till frånskilda föräldrar ofta är allmänt curlade, iallafall hos ena föräldern. Det blir mer tydligt när föräldrarna går in i nya relationer. Jag tycker att många har varit orättvisa mot TS man i det här fallet, är det som så att han bara kommenterar hushållssysslor så fattar jag inte vad det gapas om? Jag menar, ingen kritiserar fotbolls eller handbollstränaren i lokala klubben som tilltalar ungarna med auktoritär ton, eller hur?

Givetvis är det här de vuxnas ansvar. Föräldrarna bör kommunicera och jobba på problemlösning, det borde ligga i pappans intresse också att dottern ska trivas hos sin mamma. Den biten med pappan stör jag mig på faktiskt. Min sambo gjorde det misstaget att han helt och hållet spelade ut barnens mamma med att köra en "gå på tivoli varje sekund-uppfostran", det är inte schysst! Det kan vara samma problematik här också?! Säger inte att det är det men kan ligga något i det.
Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man