Inlägg från: Anonym (Ouppfostrad?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ouppfostrad?)

Min 11-åring gillar inte min nya man

Kuddebarn skrev 2017-05-28 15:21:37 följande:

Jag tycker att ni som skriver i tråden och skyller på mannen ska sluta upp med det. Det finns inget i ts inlägg som tyder på att han är elak mot 11 åringen. Däremot finns det saker (som folk redan har tagit upp), som tyder på att 11 åringen är ouppfostrad och surar när hon blir tillsagd. Det står i ts startinlägg att de har mycket regler hemma. Jaha, då kan man ju ganska snabbt utgå ifrån att det är därför dottern inte vill vara där, bland annat.

För mycket regler och att bli tillsagd tål hon inte. Hmmm.

Och sjävklart ska man kunna säga åt andras barn. Något annat är väldigt konstigt. Enbart en curlingförälder går lös om man pikar ens barn. Det är stort skillnad på att säga ifrån och vara elak.

Så jag tror att dottern inte vill vara hemma hos ts och mannen därför att de har hårdare regler än vad pappan har. Mannen säger åt dottern att hon måste plocka undan efter sig och så. Det är helt okej! Klart att han får säga åt henne eftersom att ts uppenbarligen inte gör det. Vad händer med alla dessa barn som inte tål att bli tillsagda? Det är ju skrämmande. För övrigt är det inte att uppfostra någon annans barn bara för att man säger till hen. Korkat påstående.

Vad kan då ts göra åt detta? Prata med dottern, givetvis. Ta reda på varför hon inte vill vara hemma hos henne (även fast ts själv verkar ha svaret framför sig), sedan får de komma fram till en lösning. Ska dottern bara bo hos pappan där hon kan leva livet med slappa regler eller ska hon även kunna vara hemma hos ts och acceptera att hon kanske blir tillsagd att plocka undan efter sig lite då och då? En familj kan ju ha 0 regler medan den andra har många regler. Då blir det lite obalans.

Håller med till 100 %!!

Ts dotter verkstad ouppfostrad.
  • Anonym (Ouppfostrad?)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-29 09:31:26 följande:

Ja, och jag har flera gånger förklarat hur mycket av egna känslor och erfarenheter du och andra lägger in i flickans uppförande. Att ni vill att hon ska vara bortskämd är inte detsamma som att det framgår av texten att hon är det.

Hon har funnit sig i styvpappans regler, följt dem men hon har berättat för sin riktiga pappa att hon inte trivs med styvpappans regler eller hans försök att komma nära henne.

Det går inte att avgöra om flickan är bortskämd, något som i sig också är ett relativt begrepp. Om du menar att hon är bortskämd för att hon berättar för sin pappa att hon vill bo hos honom på heltid eftersom hon inte trivs i sitt andra hem är det du som är bortskämd, du menar att en barn ska tiga och lida av lojalitet till en förälders val under alla omständigheter.

Berättelsen är alldeles för tunn för att det ska vara möjligt att veta den egentliga orsaken till att flickan inte vill bo kvar hos mamman. Jag anser att de som väljer att utgå från att flickan är bortskämd är just bortskämda - söndercurlade vuxna som inte begriper att man som förälder inte jämt och ständigt kan vara huvudpersonen i sitt eget liv.

Fyfan vad jobbig du är.

Du säger att det inte går att avgöra utifrån denna tunna berättelse om ts dotter är bortskämd och ouppfostrad eller ej. Då ska du fan inte skylla på mannen heller. Du säger ju själv att berättelsen är tunn och att vi inte får veta den "riktiga" orsaken till att flickan inte bor där!!

Sen kan du lära dig att acceptera att alla tycker olika istället för att kalla andra bortskämda söndercurlade vuxna bara för att de inte håller med dig. Ditt beeende är sannerligen omoget.
  • Anonym (Ouppfostrad?)
    Anonym (Tack!) skrev 2017-05-29 10:51:20 följande:

Tycker du.

Sjäv tycker jag att det är jobbigt med vuxna som frånsäger sig sitt ansvar som vuxna för att i stället skylla på ett barn.

Jag har för övrigt inte lagt någon skuld på styvpappan, bara konstaterat att han verkar vara klumpig. Han tycks inte förmå att känna av barnet.

Men i första hand är det ju ts som uttrycker sig märkligt med kommentarer som att barn ska finna sig i att bo tillsammans med personer som de ogillar och att barnet "gnäller" - när hon berättar för sin riktiga pappa hur hon upplever situationen.

Barn är inga accessoarer man tar med sig när man vill verka vara chict föräldrarollsagerande.

Jag har inget ansvar för ts unge så jag frånsäger mig inget ansvar direkt. Tycker knappast att ts har skyllt på sin dotter heller.

Ok, du tycker att styvpappan verkar vara klumpig (utifrån denna tunna text man får). Klart att han inte känner av ett barn som ger honom kalla handen. Alla lessnar på att försöka till slut. Jag tycker att ts dotter verkar vara ouppfostrad. Deal with it.

Såklart att man ska kunna finna sig i att bo med personer man inte gillar, men det beror ju på varför man inte gillar personen. Har personen andra åsikter än vad man själv har så får man ju finna sig i det. Är personen elak mot en så ska man ju inte behöva finna sig i det, men så är inte fallet här. Utifrån den infon man får av ts så verkar det som att dottern inte vill bo hos henne därför att de har för mycket regler. Troligtvis tycker hon att styvpappan är för sträng eftersom att hon är van vid att inte ha några direkta regler.

Naturligtvis flyttar man inte ifrån någon bara för att barnet tycker att personen har "stränga" regler. Man pratar om problemet och försöker lösa det.

Hade 11 åringen fått bestämma så hade hon nog gärna sett ts tillsammans med en slapp man eller med ingen man alls. Naturligtvis kan inte barnen styra över vem man ska vara tillsammans med. Jag anser inte att man ska lämna sin partner bara för att det är barnets åsikt SÅVIDA inte partnen är elak.
Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man