Inlägg från: Anonym (Tack!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tack!)

Min 11-åring gillar inte min nya man

Anonym (Mm...) skrev 2017-05-25 08:44:29 följande:
    Samma här! Min pappa "valde bort" oss till förmån för sin nya familj. När jag var 5 år flyttade en kvinna in till min pappa med barn sedan tidigare och de fick även gemensamma. Ser alla dessa barn som mina syskon, även de icke biologiska. MEN, kvinnan/mamman har aldrig accepterat mig. Hon verkade utåt sett vara "världens snällaste" men när min pappa inte var med tog hon tillfället i akt att trycka ned mig, jämföra mig med hennes egen dotter, la onödiga sarkastiska kommentarer om mig m.m. Hon kommenterade även mitt utseende på ett kritiserande sätt. Detta har jag tagit oerhört mycket skada av. När de sedan skilde sig när jag var i vuxen ålder berättade jag för min pappa varför jag slutade åka till honom när jag var 13 år. (Han ifrågasatte mig aldrig då utan lät mig bo bara hos mamma, han hade ju ändå aldrig tid för mig). När jag berättade blev han först arg för att jag påstod att jag hade haft det värre hos honom än hos min mamma med hennes nya man, sedan sa han att hans nya hade varit mer elak mot min bror än mot mig, jag var bara känslig/överdrev. Jag har idag ingen kontakt med min pappa. Han förnekade mig totalt. Det största sveket jag varit med om.

Min mamma träffade också en ny man, när jag var 7 år. Han har haft en sån stor plats i mitt liv och betyder så mycket för mig. Jag ser honom som min pappa. Han är "morfar" till mina barn. Han har alltid fått mig att känna mig som nummer 1 för min mamma. Han har alltid backat till förmån för hennes uppfostran/tid med mig. Alltid varit min vän istället och hållt sig undan när jag bett om det, men han har aldrig förskjutit mig när jag behövt honom. Nu är jag vuxen och vi ringer varandra flera gånger i veckan, han ringer också till mina barn varje dag.

Med denna historia så vill jag förmedla att när barn reagerar på detta vis är det något som får dem att må så dåligt i den nya relationen att de till och med väljer bort sina föräldrar. Ta reda på vad det handlar om innan du dömer ut henne att "fly" när regler inte passar. Tror det handlar om något annat som du inte vet. Förneka inte hennes känslor.
    Årets bästa inlägg{#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Snorunge) skrev 2017-05-26 17:47:30 följande:
    Uppfostra din dotter! 
    Hon är 11 år, hon vet ingenting om livet! Hemma hos er gäller era regler. Klart att hon måste städa och plocka efter sig osv! Din dotter kan inte bestämma vem du ska vara tillsammans med. Sätt upp regler!
    Det verkar enligt ts som dottern följer reglerna i det så kallade hem hon inte vill bo i - men att hon berättat om sin vantrivsel för sin pappa.

Jag tror inte att ts kan hindra dottern från att berätta vad hon upplever för pappan. Han har förmodligen regeln att det är helt ok för ett barn att berätta vad hon känner för sin förälder och i dotterns riktiga hem är det dessa regler som gäller.
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Snorunge) skrev 2017-05-26 18:00:49 följande:
    I dotterns riktiga hem?
    Jag kan ha fel men förmodligen är "hem" med mamman också! Denna unge är förmodligen söndercurlad som inte tål att någon säger åt henne ens.
    Inte så troligt.

Det är troligare att hon lever i skräck för styvpappan eftersom hon inte vågar protestera där utan först hos den riktiga pappan berättar hon vad hon känner.

Om du läser ts så följer barnet de regler styvpappan sätter uppför henne.

Du utgår från att det är ett elvaårigt barn det är fel på - själv föredrar jag att lägga ansvaret på vuxna i stället för att skylla på barn.
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Snorunge) skrev 2017-05-27 18:29:33 följande:
    Det värsta är att leva ihop med en man/kvinna som har ett bortskämt barn som inte tål att bli tillsagd. Dvs ett barn som inte är uppfostrat. Nu vet jag ju inte till 100 % om det är så i detta fall, men det låter sannerligen som att det är dottern som behöver uppfostras och inte mannen. Men ts måste ju ta tag i detta. Dottern kan knappast ställa krav på vem ts ska vara tillsammans med. Det är en helt annan sak om mannen är elak mot dottern, vilket jag dock inte tror att han är.

För 2 år sedan råkade jag ut för en man som hade en son på 10 år. Mycket bortskämd och söndercurlad pojke. Fyfan. Sa åt mannen flera gånger att han måste uppfostra sin pojke och att vi inte kan ha en relation om hans pojke beter sig som han gör. Såklart vägrade mannen lyssna och sopade problemet under mattan. Då lämnade jag. Pappor (eller mammor för den delen) som daltar med sina barn är extremt oattraktivt. Idag är den mannen forfarande ensam. Men det förstår jag..

Idag lever jag med en man som har pli på sina ungar, likaväl som jag har pli på min dotter. Det fungerar utmärkt!
    Blandar du inte ihop dig själv och ts lite väl ofta i den här tråden.

Den11-åriga flickan har inte ställt krav på vem hennes mamma ska vara tillsammans med, även om pojken du berättar om gjorde så till sin pappa vilket innebar att du blev bortvald. Flickan har enbart förklarat att hon vill bo hos sin pappa.

Så du lever tillsammans med en man numer som har "pli på sina ungar". Själv skulle jag aldrig uttrycka mig i dessa ordalag om våra barn, inte ens om hunden skulle jag säga annat än att han är följsam och väluppfostrad.

Pli leder tankarna till dressyr på cirkus.
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Snorunge) skrev 2017-05-27 22:10:57 följande:
    Inse bara att svenska barn är söndercurlade så man vill spy på dem. Ingen gillar såna barn.
    Ingen gillar svenska barn som är så söndercurlade att man vill spy på dem.

Tja, har man den inställningen så låter man sina personliga problem gå ut över barn och bitterheten över hur misslyckad man är som människa och (potentiell) förälder gör att man tappar sansen.
  • Anonym (Tack!)
    Guden Tor skrev 2017-05-27 23:53:43 följande:
    Fast det är ju sant. Ingen gillar en bortskämd, söndercurlad person. Vuxen eller ej. Därför ser man som förälder till att uppfostra sitt barn.
    Är det sant att svenska barn är så söndercurlade att man spyr åt dem?

Problemet är att en del av trådens skribenter inte förmår läsa vad ts skriver utan lägger in sina egna känsloliv i svaren.

Det finns inget som tyder på att elvaåringen är ouppfostrad i ts inlägg. Elvaåringen gör som styvpappan säger utan att protestera. Däremot har hon berättat för sin riktiga pappa att hon föredrar att bo på heltid hos honom.

Mycket tyder däremot på att ts och styvpappan inte förmår definiera sina roller gentemot barnen. Det är i första hand inte plastpappan som ska uppfostra elvaåringen utan den riktiga mamman och den riktiga pappan.

Det sistnämnda är så elementärt att man kan beklaga att det tycks vara så att vissa går in i nya förhållanden utan att ägna en tanke på annat än att de hittat en ny partner.

Jag, jag, jag, jag tycks de skrika i den totala egofixeringens tidsålder där somliga inte ens tar hänsyn till sina barn när de egna behoven pockar på.
  • Anonym (Tack!)
    Guden Tor skrev 2017-05-28 11:08:33 följande:
    Jag känner många barn som är alldeles för ouppfostrade och föräldrarna behöver ta tag i deras fostran. Det gör jag, absolut. Det är inte alls ovanligt att barn i Sverige (och i andra delar av världen) är söndercurlade så inte ens lärarna kan säga åt dem i skolan utan att få föräldrarna på sig.

Det spelar väl ingen roll om vissa lägger in sina egna känsloliv i svaren. De som har erfarenheter av ouppfostrade barn kan ju dela med sig av dem.
    Javisst, men påståendet jag kommenterade var att (alla) svenska barn är så bortskämda att man vill spy på dem. Det säger inget om barn i allmänhet och inget om elvaåringen i synnerhet, däremot säger det mycket om den som fäller en sådan kommentar.
    Kan man skylla på mannen i detta fall, så kan man även skylla på 11 åringen. En del här i tråden är snabba med och skriva att det är mannen som är elak eller liknande. Det framgår inte heller någonstans i ts inlägg att mannen är elak mot henne eller liknande, likaväl som du säger att det inte framgår att ts dotter är ouppfostrad. Det är egna gissningar man tar till och det bör väl vara ok.
    Vad som möjligen antyds av ts texter är at hennes man är klumpig i sina metoder att hantera elvaåringen. Ts har nu bett honom att hålla igen i sina kontakt och uppfostringsförsök. Däremot framgår det inte hur länge ts och styvpappan bott tillsammans och i vilken utsträckning han försökt styra elvaåringen.
    Jag tror att de måste diskutera detta och komma fram till en lösning. Jag får inga vibbar av att bonuspappan är dålig gentemot ts dotter. Tvärtom, faktiskt.

ja, i första hand bör flickans föräldrar diskutera inbördes vad som är bäst för flickan.

Tyvärr så finns det vissa vibbar från ts som antyder att hon sätter flickan på undantag i sina försök att putsa på den nya familjebildningens fasad.

Jag reagerar över att ts anser att flickan gnäller när hon berättar för sin pappa om hur hon upplever sitt andra hem.

Jag tycker att en elvaåring är tillräckligt gammal för att hon ska lyssnas på om hon har synpunkter på var hon vill bo om föräldrarna separerat. barn är inga accessoarer.

Jag tycker också att det är märkligt att ts anser att det värsta är att elvaåringen drar med sig sin lillasyster i synen på styvpappan. Det värsta för mig som förälder vore upplevelsen att mina egoistiska val inneburit att mitt barn inte längre vill bo hos mig. 

Kan det vara så att lillasystern uppplever samma stämningar som storasyster?

Och sist men inte minst. Det ts tar upp är bagateller som städning av hennes rum etcetera. Hur kan man vara så avskärmad som styvpappan att man måste demonstrera sin makt genom att säga till om rumsstädning. Det verkar som att han saknar förmåga att sätta sig in i ett barns situation. Särskilt svårt kan det inte vara att låta bli att lägga näsan i blöt och låta mamman såga till att flickan behöver städa sitt rum.

I vilket fall. Om en familjekonstellation fungerar illa så är man inte vuxen situationen om man lägger ansvaret på att det inte fungerar på ett barn!
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Snorunge) skrev 2017-05-28 13:25:07 följande:
    Ifall du inte kan räkna ut det så säger mannen åt henne därför att ts inte själv gör det. Det kan varenda kotte räkna ut.
    Det är möjligt att det är så och jag förstår att du anser att det är korrekt utifrån dina erfatenheter av en pappa som förstod att prioritera sitt barn framför dina känslor.

Men, det är ts och hennes före detta som är flickans förälder. Det är också dessa som ska bestämma de regler som gäller för flickan.

Om styvpappan inte är efterbliven bör han klara av att framföra sina synpunkter till flickans mamma i stället för att med en elefants finkänslighet börja trumpeta för flickan.

Jag tycker det verkar som ts nya man utifrån ditt scenario tycks vara en bortskämd snorunge.

Det är nog i så fall viktigt att ts förmår sätta tydliga gränser för styvpappans framfart innan han lyckats se till att mamman "förlorar" sin andra dotter också.

Dessa söndercurlade vuxna som blir avundsjuka på barn är ett fenomen i narcissismens tidsålder.
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Konstigt) skrev 2017-05-28 15:11:57 följande:
    Vadå de regler som gäller för flickan? I ts hem bestämmer ju inte flickans pappa. I ts hem bestämmer både ts och den nye mannen. Det är ju de två som är de vuxna i hushållet.

Tycker att det är ganska skrämmande att ni anser att styvpappan inte ska få säga åt bonusdottern om städning och dylikt. Bara för att man är styvfarsa så betyder det inte att man inte har något att säga till om. Om ts hade sagt åt dottern om så enkla saker som städning så hade knappast mannen behövt göra det, eller hur..

Det är väldigt väldigt konstigt att man inte ska kunna säga åt andras barn. Hela den här tråden och sättet ts uttrycker sig på, gör bara mer och mer att jag förstår att det i varje fall inte är mannen det är fel på. Han försöker sitt bästa och här sitter ni på internet och svartmålar honom.
    Styvpappan saknar ju uppenbarligen den fingertoppskänsla som krävs för att man ska kunna närma sig ett skilsmässobarn som tvingats in i en ny familj och ts har inte lyckats sätta upp enkla regler för honom så att han har något att hålla sig till.

Det märks också mycket tydligt i denna tråd hur känsligt detta ämne är. Utropstecknen står som spön i backen från personer som omtolkar ts mycket knapphändiga berättelse till egna erfarenheter och med mottot "Narcissister i alla länder förena er" lägger skulden på att en familj inte fungerar på ett barn.

Det är bedrövligt att så många vuxna nuförtiden har abdikerat från vuxenrollen för att i stället ropa jag, jag, jag med utropstecken.

Söndercurlade snorungar blir sällan ansvarstagande vuxna utan fortsätter bara att skylla ifrån sig. 

Vuxna som vägrar ta ansvar och skyller på barn. Bedrövligt.
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Konstigt) skrev 2017-05-28 15:49:07 följande:
    Skilsmässobarn? Snälla, ts och mannen har varit tillsammans i 3 år. Skilsmässobarn eller ej, han ska kunna säga åt ungen att städa och plocka efter sig utan att det blir sura miner. Är man så känslig att man inte klarar av att bli tillsagd så är det något fel på en.

Well, du tolkar det ju som att det är mannens fel. Det gör inte jag. Jag tolkar det som att ts och dottern har problem, inte mannen. Han ska inte få skit för att han försöker med dottern. Men om du tycker att det är en bättre ide så behöver han ju inte prata med henne alls? smile5.gif

Ja, det är bedrövligt hur ts och hennes dotter är. Sannerligen. Hoppas att ts och mannen gör slut så att han slipper får mer skit och att dottern växer upp en dag och inser att det inte är hela världen att få en tillsägelse.
    Utifrån de knapphändiga uppgifter ts tillhandahåller kan man egentligen inte uttala sig orsaken till att de vuxna misslyckats med att få flickan att trivas i deras och hennes hem.

Somliga tar för givet att det är flickans fel, att hon är en bortskämd snorunge medan andra anser att man inte kan utgå från att skylla på barn när det handlar om omständigheter som är vuxnas ansvar.

Vad som framgår av ts berättelse är att flickan följer styvfaderns regler utan att protestera, men att hon vänt sig till sin riktiga pappa och förklarat att hon vill bo hos honom på heltid.

Detta är inte en angelägenhet för styvpappan utan för flickans föräldrar och något de borde diskutera sinsemellan utan störande inslag från personer som inte är vårdnadshavare för barnet.

Den här tråden vimlar om känslosamma "Buhun" från personer som tycks sakna förmåga att ta vuxenansvar.

När det handlar om att etablera en relation mellan ett barn och en vuxen så duger det inte att den vuxna börjar ropa buhu, svenska barn är så bortskämda att de sätter sina egna känslor före mina.
  • Anonym (Tack!)
    Kuddebarn skrev 2017-05-28 17:30:49 följande:
    Det är inte styvpappans ansvar eller uppgift att se till så att 11 åringen trivs i hemmet. Det är ts uppgift.

Du verkar ha svårt att acceptera att vi tolkar ts inlägg på olika sätt. Du vill gärna skylla på mannen, något jag och många andra inte tycker är ok. Du är väldigt noga med att man inte ska skylla på flickan. Ok, men då ska du inte skylla på mannen heller. Annars säger du bara emot dig själv.

Följande framgår i ts inlägg:

Att styvpappan har försökt nå fram till ts dotter och att ts dotter tycker att de har för mycket regler hemma. Förmodligen tycker hon att styvpappan är sträng som säger åt henne när hon inte städar rummet eller liknande. Bortskämt och ouppfostrat beteende. Hade hon varit uppfostrad så hade han inte ens behövt säga åt henne att städa eller plocka efter sig. Dessutom, klart att man ska kunna säga åt andras barn. Speciellt när de alla bor tillsammans. Kanske är styvpappans hem från början, då är det extra viktigt att lyssna på honom.

Jag tycker att det låter som att dottern inte tycker om mannen därför att han har regler och dottern är inte van vid regler. Hon tycker troligtvis inte om att man säger åt henne och min gissning är också att ts är dålig på att säga åt henne - därför måste styvpappan göra det.

Vad resulterar då detta i? Jo, att styvpappan blir utmålad som den onde. Det är uppenbart att dottern har problem och detta ska inte behöva gå ut över styvpappan. Kanske är hon avundsjuk eller saknar tid med sin mamma. Såpass mycket info får vi inte, men ts bör prata med henne och sedan får hon själv avgöra var hon vill bo. Ts ska inte behöva göra slut med en man som har försökt sitt bästa men som sedan blir avvisad vad han än gör. Ts bör fokusera på att prata med dottern och sedan ta itu med hennes uppfostring (för oavsett vad du säger så ser jag tydliga drag av ouppfostran här).

Sen kan jag tänka mig att om detta fortgår så kommer nog styvpappan att bryta upp med ts. Ingen orkar med massa problem i längden.
    I den mån jag skyller på någon så skyller jag på de vuxna.

Det finns för få detaljer i den här berättelsen för att det ska vara möjligt att veta vad som egentligen gått snett. Dessutom påstås det också att tråden bara är en kopia på en annan tråd med skillnaden att styvföräldern i den är kvinna.

Det senare innebär att det blir mindre intressant att diskutera skuldfrågan, men i den mån det går att ge någon skulden så föredrar jag att lägga den på ts i så fall.

Mest intressant är att tråden väcker så oerhört starka reaktioner. Det verkar som det finns en och annan vuxen som har fått finna sig i att bli bortvald när hon försökt konkurrera med ett barn om uppmärksamhet och fortfarande drabbas av ställföreträdande svartsjuka gentemot barnet i den här tråden.

För mig som förälder skulle jag i ts fall känna en bottenlös förtvivlan. Mitt barn vill inte dela sitt liv med mig på grund av mina egna val.
  • Anonym (Tack!)
    Kuddebarn skrev 2017-05-28 18:24:39 följande:
    Det är inte styvpappans fel att ts har misslyckats med uppfostringen av hennes dotter och att dottern är som hon är.

Om denna tråd nu är sann (vilket den förmodligen inte är), så anser jag inte att mannen bär någon skuld i detta, utifrån vad man får läsa här. Han har försökt sitt bästa men får bara skit för det. Bedrövligt.

Ts uppgift att se till att hon får behålla både dottern och sin man. Fortsätter det såhär så kommer mannen förmodligen att lämna inom en snar framtid, med all rätt.

Jag är inte intresserad av att veta hur Anonym (Snorunge) ser på saken, även om jag anser att hen har rätt i mycket - som till exempel att ts dotter verkar vara ouppfostrad och att det finns allt för många föräldrar som curlar sina barn idag. Det är ingen nyhet.

Vill inte ditt barn dela sitt liv med dig på grund av ditt val av man så kan ni ju i alla fall låta bli att skylla på den stackars annan som kommer in i en ny familj och genast möts av problem och tvärt beteende. Suck.
    Om man blir bortvald av sitt barn så kan man om åtminstone ägna en tanke på vad det egentligen innebär att vara förälder innan man åter sätter sina egna behov i första hand.
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Jess) skrev 2017-05-28 19:09:56 följande:
    Givetvis så ligger det i TS händer att kommunicera och lösa problemet som uppstått. Fast jag tror inte att det är så lätt att avfärda vissa i tråden som svartsjuka gamla bittra bonusföräldrar som blev bortvalda till förmån för barnen. Däremot så tror jag att många som har levt med en partner som har skämt bort sitt eller sina barn extremt mycket blir dränerade på energi och tappar bort sig helt när relationen är över. För man står med bakbundna händer. Har inte ett jota att säga till om och känslan av att bli kvävd och alltid stå längst ner i näringskedjan är förödande för självutvecklingen och sitt eget välmående. Det enda man duger till är att bidra med kontantinsatsen när det ska köpas ny större lya typ. Lite hårt att säga men vissa som har levt som bonusföräldrar har känt det så. Tror att det är viktigt att den målgruppen också får göra sin röst hörd. Den här tråden är ett extremt bra exempel på det, hur sann eller ej den är.
    Det är inte barn som väljer att föräldrar separerar och bildar nya familjekonstellationer.

Självklart ska inte en förälder stanna i ett förhållande som inte fungerar, men om man väljer att gå in i ett nytt förhållande så skadar det inte att man är medveten om att detta inte är barnens val och att man då resonerar kring hur man ska samarbeta för att styvföräldern ska få så goda förutsättningar som möjligt att skapa en fungerande relation till bonusbarnet, en relation som också har potential att fördjupas.

Och framförallt så ska man inte inbilla sig att den man har barn tillsammans med försvinner vid en skilsmässa.

Skulle samarbetet mellan ts och hennes före detta ha präglats av samsyn om vad som gäller för barnen skulle i det här fallet förmodligen styvpappan haft betydligt bättre förutsättningar att lyckas i sin roll.

Att den här tråden vibrerar av övertoner där en "bortskämd snorunge" ges skulden för en misslyckad familjebildning är nedslående. Det finns inget i ts som indikerar att barnet skulle vara bortskämt.
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Konstigt) skrev 2017-05-28 20:32:37 följande:
    "Det finns inget i ts som indikerar att barnet skulle vara bortskämt." Fast det är ju endast vad DU tycker. Andra i tråden upplever det som att dottern verkar bortskämd och ouppfostrad. Handlar väl bara om hur man tolkar ts text, men egentligen så har vi fått för lite info från ts.
    Men berätta då vad i texten som indikerar att barnet är bortskämt.

Ts skriver att barnet gör som hon blir tillsagd utifrån styvpappans regler utan att protestera mot dessa.

Är det att barnet berättar för sin riktiga pappa att hon inte trivs i den nya familjen du upplever som bortskämdhet.

Jag skulle i stället kalla det förtroende. Jag är själv separerad och tar för givet att våra barn berättar för mitt ex om vad som händer här, precis som de berättar för mig om vad som händer hos mitt ex.

Det verkar som att många i den här tråden tror att förtroende, kärlek och närhet är något man kan kommendera fram, men du kan aldrig begära ett barns förtroende, du kan bara förtjäna det.
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Konstigt) skrev 2017-05-29 00:40:25 följande:
    Vi har ju försökt förklara det för dig flera gånger.
    Bland annat så står det att ts och mannen har mycket regler, något som bonusdottern inte uppskattar. Mannen får inte heller säga åt henne om städning och plock. Vilket tyder på att flickan antagligen blir sur och tvär om mannen säger åt henne, annars hade nog inte ts bett honom att sluta med det.

Utifrån dessa så låter det som att de har mycket regler hemma hos ts. Regler som kanske har bildats när styvpappan flyttade in. Sannolikt är dottern van vid att inte ha så många regler och hon är inte van vid att bli tillsagd, så när någon som inte är mamma eller pappa säger åt henne så blir det sura miner och tas personligt. DET tyder på ouppfostran och ett bortskämt beteende. För det första så borde vilken 11 åring som helst fatta att man plockar undan efter sig och städar. De ska liksom inte ens behöva säga åt henne angående det. Min 5 åring fattar att man städar och plockar efter sig.

Förmodligen säger inte ts åt henne om någonting och därför blir styvpappan tvungen att göra det. Mindre kul, men så går det.

Oavsett om hon protesterar i hemmet eller ej så är hon ju missnöjd. Hon tycker ju att de har "för mycket regler"...
    Jag skulle gärna vilja veta vilka regler som gäller hemma hos pappan.

Det blir ju att man gissar sig fram en del eftersom att ts inte ger så himla mycket information om situationen och bakgrunden. Men jag tolkar ts inlägg på detta sätt och anser att det må spegla på ouppfostran. Något som inte är styvpappans fel. Han ska absolut inte behöva ta skit från anonyma människor på internet då detta inte är hans fel.
    Ja, och jag har flera gånger förklarat hur mycket av egna känslor och erfarenheter du och andra lägger in i flickans uppförande. Att ni vill att hon ska vara bortskämd är inte detsamma som att det framgår av texten att hon är det.

Hon har funnit sig i styvpappans regler, följt dem men hon har berättat för sin riktiga pappa att hon inte trivs med styvpappans regler eller hans försök att komma nära henne.

Det går inte att avgöra om flickan är bortskämd, något som i sig också är ett relativt begrepp. Om du menar att hon är bortskämd för att hon berättar för sin pappa att hon vill bo hos honom på heltid eftersom hon inte trivs i sitt andra hem är det du som är bortskämd, du menar att en barn ska tiga och lida av lojalitet till en förälders val under alla omständigheter.

Berättelsen är alldeles för tunn för att det ska vara möjligt att veta den egentliga orsaken till att flickan inte vill bo kvar hos mamman. Jag anser att de som väljer att utgå från att flickan är bortskämd är just bortskämda - söndercurlade vuxna som inte begriper att man som förälder inte jämt och ständigt kan vara huvudpersonen i sitt eget liv.
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Konstigt) skrev 2017-05-29 10:05:50 följande:
    Härligt att du vet saker om mig och mitt liv.
    Inte mycket i så fall.

Bara att du har en benägenhet att ge barn skulden när de inte förmår anpassa sig till en förälders val av ny partner och de krav den nya partnern ställer på barnet i fråga om regler och tillit. Eller egentligen att känna att styvföräldern krav är hennes egen vilja - eftersom barnet i ts text följer reglerna men enligt din och andras uppfattning är så bortskämd att hon berättar för sin riktiga pappa att hon vill bo på heltid med honom.

i övrigt vet jag inget om dig och ditt liv.
  • Anonym (Tack!)
    Anonym (Ouppfostrad?) skrev 2017-05-29 10:20:42 följande:
    Fyfan vad jobbig du är.
    Du säger att det inte går att avgöra utifrån denna tunna berättelse om ts dotter är bortskämd och ouppfostrad eller ej. Då ska du fan inte skylla på mannen heller. Du säger ju själv att berättelsen är tunn och att vi inte får veta den "riktiga" orsaken till att flickan inte bor där!!

Sen kan du lära dig att acceptera att alla tycker olika istället för att kalla andra bortskämda söndercurlade vuxna bara för att de inte håller med dig. Ditt beeende är sannerligen omoget.
    Tycker du.

Sjäv tycker jag att det är jobbigt med vuxna som frånsäger sig sitt ansvar som vuxna för att i stället skylla på ett barn.

Jag har för övrigt inte lagt någon skuld på styvpappan, bara konstaterat att han verkar vara klumpig. Han tycks inte förmå att känna av barnet.

Men i första hand är det ju ts som uttrycker sig märkligt med kommentarer som att barn ska finna sig i att bo tillsammans med personer som de ogillar och att barnet "gnäller" - när hon berättar för sin riktiga pappa hur hon upplever situationen.

Barn är inga accessoarer man tar med sig när man vill verka vara chict föräldrarollsagerande.
Svar på tråden Min 11-åring gillar inte min nya man