"Nybörjarplanerare"
Hej!
Jag och min sambo har sedan början av april i år bestämt oss för att vi vill bli föräldrar. Jag slutade då med preventivmedel direkt och känner mig helt nybörjare på det här.
Har inte någon tjejkompis som försökt planera barn så har ingen att vända mig till heller, därför söker jag er hjälp! När man googlar runt blir man ju bara rädd och förvirrad. Och jag är sedan tidigare typ övertrygad om att jag inte kan få barn, pga oregelbunden mens (vilket kanske inte ens är en bra anledning?)
Jag har noll koll på hur min cykel ser ut. Har börjat med en app för att hålla koll på den. Men vad kan jag mer göra? Hur ofta ska man göra graviditetstest? Det står att man ska göra testet första dagen på ens planerade menstration och jag har som sagt ingen riktig koll? Fungerar det annars också?
Kan man blöda fastän man är gravid (mycket, inte bara lite gran)? Har senaste 2-3 veckorna haft jättehumörsvängningar och blir jätteirriterad, otroligt ömma bröst, "mensvärk" från och till även när jag inte haft mens. Men blöder i dagsläget.
De i min omgivning tycker dessutom jag överreagerar med alkohol, sushi etc eftersom jag inte är gravid än, vad vi vet. Hur seriöst ska man ta sånt innan man vet med säkerhet?
Tips? Råd? Finns det några rutiner man ska/kan följa?
// Ida