• Idab89

"Nybörjarplanerare"

Hej!
    Jag och min sambo har sedan början av april i år bestämt oss för att vi vill bli föräldrar. Jag slutade då med preventivmedel direkt och känner mig helt nybörjare på det här.
    Har inte någon tjejkompis som försökt planera barn så har ingen att vända mig till heller, därför söker jag er hjälp! När man googlar runt blir man ju bara rädd och förvirrad. Och jag är sedan tidigare typ övertrygad om att jag inte kan få barn, pga oregelbunden mens (vilket kanske inte ens är en bra anledning?)

Jag har noll koll på hur min cykel ser ut. Har börjat med en app för att hålla koll på den. Men vad kan jag mer göra? Hur ofta ska man göra graviditetstest? Det står att man ska göra testet första dagen på ens planerade menstration och jag har som sagt ingen riktig koll? Fungerar det annars också?

Kan man blöda fastän man är gravid (mycket, inte bara lite gran)? Har senaste 2-3 veckorna haft jättehumörsvängningar och blir jätteirriterad, otroligt ömma bröst, "mensvärk" från och till även när jag inte haft mens. Men blöder i dagsläget.

De i min omgivning tycker dessutom jag överreagerar med alkohol, sushi etc eftersom jag inte är gravid än, vad vi vet. Hur seriöst ska man ta sånt innan man vet med säkerhet?

Tips? Råd? Finns det några rutiner man ska/kan följa?

// Ida

• Svar på tråden "Nybörjarplanerare"
  • Snuttis2

Hej

Har själv längtar efter en familj under många år o fått kämpa genom missfall, utredningar o IVf! Så därför säger jag ödmjukt att börja med att sluta med preventivmedel, vårda kärleken, ha sex 2-3 dag, ta vitamintabletter med folsyra och undvik stora mängder alkohol ! I övrigt försök leva som vanligt tills du testat positivt!

Försök att inte all energi på att bli gravid för risken är att du /ni lägger livet på paus då! Särskilt om det tar längre tid än normalt vilket är 9 mån -1.5 år!

Ni riskerar att avstå från fester, resor och glömmer varandra i pressen på att sexa på rätt dag (om oturen är framme )!

Om inget sedan händer så kan jag rek. Ägglossningsstickor då får du bättre koll på när du ägglossar! Apparna är kul o kan spara mkt info åt dig men de säger inget om när du faktiskt ägglossar(vet av egen erfarenhet) . Om du vill ha en app tycker jag att P tracker lite är den bästa för att lägg in fakta o cykel vanor!

Ja! Du kan blöda om du är gravid! Det kan ibland ske när mensen är beräknad för att kroppeninte hunnit med hormonellt att ställa om. Du kan även blöda för att hormonerna ex påverkar dina slemhinnor o gör dem sköra. Dock brukar blödningar vid graviditet te sig lite annorlunda än vanliga mensen, kanske annan färg, konsistens och längd på blödningsdagarna.

Men blödning i kombination med smärta betyder vanligtvis mens eller missfall!

Om du har oregelbunden cykel så kan det ju ta lite tid innan du hittar dina cykel mönster o då kan appen vara bra. Jag gravid testade bara när jag trodde mensen var sen så absolut inte alla månader . Ofta vill man så mkt att man tror sig känna diverse graviditets symtom, men nu i efterhand så kan jag konstatera att symtomen kom lååååångt senare de tillfällen jag väl var gravid : ) !

Jag skulle rek dig att aldrig testa innan du gått minst fyra veckor då en snittcykel räknas runt 28 dagar. Men fastna inte i det mina kortaste brukar vara runt 22 o längst 34 dagar o det säger kvinnokliniken är regelbundet : ) .

Om du tycker dig må annorlunda och det gått minst 4-5 veckor sedan förra blödningen så skulle jag ta ett test för att veta läget.

Undvik att köpa billiga stickor om du inte måste de är i min mening ofta svåra att läsa av o skapar osäkerhet. Bättre med någon form av digital läsare.

• Sommarlängtande

Ovan talare hade mycket bra att säga ????????

Stod själv lite i samma sits i somras då jag och min sambo valde att det var dags att börja försöka. Hade konstant sedan tonåren (i ca 12 år) haft preventivmedel i form av p-piller eller p-stav och förstod inte förrän jag slutade att jag ju inte kände min kropp över huvud taget hur den funkar utan tillsatta hormoner. Började precis som du med en app för att försöka få någon form av koll på cykeln och kroppens olika reaktioner under månaden. Efter ett par månader började jag med ägglossningsstickor för att bekräfta att jag tolkade kroppen rätt.

För oss har allt gått väldigt bra och idag är jag i v 19. Glöm inte längs vägen att det är normalt att det tar tid och att allt det där man fått inpräntat i sig hela livet "missar du en pilla så är det kaos och du blir gravid" faktiskt oftast inte stämmer.

Lycka till! ????

• Mymlan1986

Håller med alla som skrivit. Jag testade även Munkpeppar som stabiliserade och kortade ner min cykel, du kan köpa det på hälsokostbutiker. Jag blev gravid rätt ingående bör jag åt dom, men jag kan hu inte veta om det var de som gjorde det :) Googla på det så ser du att många fått hjälp av det.

Svar på tråden "Nybörjarplanerare"