• smarre

Ansvarsfördelning

Hur mycket kan man förvänta sig av sin man?

Min man går de flesta promenaderna med vår hund om jag ber honom. Samma med hemmet om jag ber han plocka ur diskmaskin eller tvättmaskin gör han det. Damsuga osv är det lite svårare med och det får jag han att göra mer sällan. Säger också att jag kan göra det istället om han passar vår lille bebbe. Bebisen är 10 veckor och han har passar han vid två tillfällen så jah får sova har frågat vid flera tillfällen om avlastning men han är trött efter att ha jobbat osv så hab vill inte. Kvällar och eftermiddagar passar han barnet om jag ska äta om jag frågar honom samma med duschning utöver det tar jag barnet hela em /kväll. Kan tillägga att vår barn har lättare kolik och ofta skriker flera timmar oftast på kvällen.. Vad anser ni om denna ansvarsfördelning?

• Svar på tråden Ansvarsfördelning
  • Meriall

Helt galet. När han inte är på jobbet tar ni hem och barn 50% var. Att vara f-ledig med kolikbarn (eller barn öht) är mkt jobbigare än att jobba. Möjligen du kan ta veckonätterna om han har ett jobb han inte får vara trött på men då tar han alla helgnätter.

Du är ju f-ledig på arbetstid, inte dygnet runt!

Det låter sjukt jobbigt också att du behöver säga till honom att städa som med ett barn och att han inte tar egna initiativ.

• Meriall

Han tar ju bebisen ungefär lika mkt som man skulle göra för att hjälpa en ensamstående kompis. Beter sig inte alls som en förälder :/ Ville han ens ha barn?

• Carambolan

Hur mycket kan din man förvänta sig av dig?

Där ungefär tycker jag att svaret på din fråga finns.

• Almina

Hur var det innan ni skaffade barn? Hur ser det ut på helgerna?

Jag tycker att det låter helt orimligt att du måste be honom om att göra hushållssysslor eller ta hand om ert barn. En pappa brukar ju inte "passa" sitt barn utan man brukar hjälpas åt...

• blomman 2

Därför som jag hellre är särbo....skulle aldrig orka BE om hjälp som rör ett gemensamt hem eller barn...

• Carambolan
    blomman 2 skrev 2017-05-25 08:34:58 följande:

Därför som jag hellre är särbo....skulle aldrig orka BE om hjälp som rör ett gemensamt hem eller barn...

Nå, man kan ju också välja en jämställd sambo
  • blomman 2
    Carambolan skrev 2017-05-25 08:42:26 följande:
    Nå, man kan ju också välja en jämställd sambo
    Ha ha jo visst,det vore det ultimata! Svårare att finna dock...
  • Ypq

Låter extremt trist att du ska behöva be honom att göra helt vanliga hemstsdlor. Och passa barnet??? Är han också ditt barn eller?

Han borde växa upp och inse vad som behöver göras i ett hem och som förälder.

Svar på tråden Ansvarsfördelning