• TandA

    Utlandsarbete, tjänstledighet, SGI samt föräldrapenning

    Hej,

    Jag är nu utsänd till USA via mitt arbete. 
    Uppdraget påbörjades 2016-05.16 och avslutas 2017-12-10.
    Jag har med mig min sambo som är tjänstledig från sin kommunanställning som förskollärare (hon är tjänstledig under hela utlandsvistelsen).

    Sambon är inte yrkesaktiv i USA, och jag har en lokal anställning i USA (samt är skatteskyldig i USA under hela utlandsvistelsen pga 6-månadersregeln), dock så betalat det svenska bolaget som jag är utsänd för fortfarande sociala avgifter/pension baserat på min tidigare svenska lön.

    Min sambo har arbetat ca 10 år i Sverige sedan hon avslutade sin utbildning och jag ca 5 år innan flytten.

    Vi planerar nu att skaffa barn, men är lite osäkra på vad som gäller med föräldrapenning i både mitt och hennes fall.

    Vilka regler gäller för att vi båda ska får rätt till en "fullvärdig" föräldrapenning efter hemkomst?
    Måste vi båda arbeta 240 dagar innan förlossningen, eller finns det andra regler att förhålla sig till för någon av oss?

    Måste båda skriva ut sig ur försäkringskassan?

    Jag har sett att försäkringskassan har varit flitiga på att skriva i forumet och hade uppskattat en respons from dem.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Utlandsarbete, tjänstledighet, SGI samt föräldrapenning
  • Anonym (SGI)

    Vet faktist inte riktigt hur det blir för din del, om du arbetar för en svensk arbetsgivare fast utomlands.

    Din sambo tappar dock sin SGI och måste återgå i arbete igen innan hon kan få en SGI igen. Fast det räcker med att hon börjar jobba på ex en tillsvidareanställning, måste inte jobba 240 dagar först.

  • Anonym (SGI)

    Sen är det aldrig Försäkringskassan officiellt som svarar i detta forum, utan nån som jobbat/har jobbat där. Men vill du ha mer "riktiga" svar är det bättre att du kontaktar FK direkt, riktlinjer ändras ju ibland.

  • nnnnnnnn

    Hör efter med Fk och ett tips inför framtiden .- om detta dyker upp igen och sambon ska med utan att jobba så är det otroligt smart att plugga 50% på distans (komvux eller högskola/universitet) för att behålla sin SGI. Antingen pluggar man något man kan ha nytta av i arbetet/framtiden eller så läser man något som man har lätt för och inte behöver lägga mycket tid på för att behålla sin SGI på enklast möjliga sätt...

  • Seven Costanza
    nnnnnnnn skrev 2017-05-25 08:15:32 följande:

    Hör efter med Fk och ett tips inför framtiden .- om detta dyker upp igen och sambon ska med utan att jobba så är det otroligt smart att plugga 50% på distans (komvux eller högskola/universitet) för att behålla sin SGI. Antingen pluggar man något man kan ha nytta av i arbetet/framtiden eller så läser man något som man har lätt för och inte behöver lägga mycket tid på för att behålla sin SGI på enklast möjliga sätt...


    Håller med om detta. Har ni skrivit ut er från Sverige innan ni åkte dvs anmält utlandsflytt till Skatteverket? Du som utsänd borde ha kvar din SGI och rätt till föräldrapenning baserad på din svenska lön men tyvärr gäller den förmånen bara den som jobbar och inte medföljande. Din sambo har därför troligen förlorat sin SGI om hon inte t ex pluggat för att skydda SGI, och kommer eventuellt behöva arbeta minst 240 dagar i följd före förlossning för att få sin föräldrapenning baserad på sin inkomst för samtliga SGI-dagar, annars får hon ev bara 250kr före skatt per dag på dem tills att 180 SGI-dagar tagits för barnet (totalt, av henne och/eller dig så om du har en SGI när barnet föds och hon inte har så får ni ju mer pengar om du tar ut föräldrapenning t ex fre-sön eller fre-mån om ni klarar er på din deltidslön plus dina 3-4 FP-dagar).

    Just för föräldrapenning räcker det såvitt jag förstått inte att bara återgå i arbete på en tillsvidaretjänst utan man måste faktiskt i de flesta fall arbeta i ca åtta månader för att uppfylla det sk 240-dagarsvillkoret. Ni kan googla den termen så hittar ni massa info. Jag jobbar inte på FK så ni måste själva kontakta dem och be att få prata med någon som är kunnig kring regler vid utlandsvistelse. Hoppas det löser sig, annars får ni ju helt enkelt vänta med att börja försöka få barn tills ni kommer tillbaka till Sverige om hon måste jobba minst åtta månader. Fråga också vad som gäller om hon återgått i arbete minst 240 dagar före förlpssning och alltså haft för avsikt att uppfylla villkoret men sedan blir sjukskriven under del av som graviditet - jag hoppas att det är avsikten som räknas och att man som tillsvidareanställd kan hävda sådan avsikt, men bäst att dubbelkolla. Lycka till!
Svar på tråden Utlandsarbete, tjänstledighet, SGI samt föräldrapenning