• cb66

Skall politiker bara slöja vid statsbesök

Skall man anpassa sig och visa hänsyn till den kulturen man besöker eller skall man hålla sig till sin egen kultur när man besöker andra länder ?

Senast var det Trumps fru Melania som bar slöja vid ett statsbesök, trots att hon aldrig bär det annars. Måste hon göra det ?

• Svar på tråden Skall politiker bara slöja vid statsbesök
  • LadyAska

Om dem är bekväma med det eller om landets lagar kräver det så är det väl okej att sjala upp.

• kottelin

Om jag minns rätt så var det påven de träffade, Melania är katolik och gör som seden bjuder. Hon bad även påven att välsigna hennes radband. Helt ok tycker jag när det är hennes egen religion.

Men att däremot göra som våra hönshjärnor till politiker och ta på sig slöja som ickemuslim är totalt skruvat.

Ja, typ så...
  • cb66
    kottelin skrev 2017-05-25 09:50:54 följande:

Om jag minns rätt så var det påven de träffade, Melania är katolik och gör som seden bjuder. Hon bad även påven att välsigna hennes radband. Helt ok tycker jag när det är hennes egen religion.

Men att däremot göra som våra hönshjärnor till politiker och ta på sig slöja som ickemuslim är totalt skruvat.

Många män har Kippa på sig för att visa vördnad för den andra kulturen. Om jag har gäster hemma tycker jag det är bra om de har kläder på sig även om de är övertygade nudister.
  • kottelin
    cb66 skrev 2017-05-25 10:03:39 följande:
    Många män har Kippa på sig för att visa vördnad för den andra kulturen. Om jag har gäster hemma tycker jag det är bra om de har kläder på sig även om de är övertygade nudister.
    Om män brukar ha kippa eller ej känner jag inte till. Ge något exempel! Typ en länk eller så?

Går dessa nudistvänner alltid nakna så får du nog räkna med det. Fast det gör de ju inte, man får inte gå naken på stan hur som helst. Eller i byn... jag vet ju inte var du bor,
    Om du är vän med dem så vet du hur det gör, känner du dig obekväm med det så får du upplysa dem om det. Insisterar de ändå på att få komma nakna, ja då är det upp till dig att inte bjuda dem.
    Jag ar aldrig hört talas om nudister som tvingar på andra sin nakenhet, de brukar hålla sig i sällskap med sina likar.
    Ja, typ så...
  • LadyAska
    kottelin skrev 2017-05-25 09:50:54 följande:

Det handlar väl om att ta seden dit man kommer, respekt men även landets landets lagstiftning?
    Det betyder ju inte nödvändigtvis att man sympatiserar med den lagstiftningen.
    I länder där det inte råder religionsfrihet är det tyvärr oftast bara att gilla läget eller stanna hemma.
    Så- religionsfrihet ala Sverige är inte dumt eller hur?
  • Virriga Vera

Tycker rent generellt att om man kräver att människor som besöker/flyttar till Sverige ska ta seden dit man kommer så borde man ju acceptera att följa andra länders sed när man besöker de länderna. Men det verkar som många menar att man ska följa den svenska seden var man än befinner sig i världen.

• Haskel

Då jag är av den åsikten att invandrare ska ta seden dit de kommer, och således ta av sig slöjan i Sverige. Så är det inte mer än rätt att, Svenskar tar på sig slöja, där seden, så säger.

• kottelin
    LadyAska skrev 2017-05-25 10:30:45 följande:
    Det handlar väl om att ta seden dit man kommer, respekt men även landets landets lagstiftning?
    Det betyder ju inte nödvändigtvis att man sympatiserar med den lagstiftningen.
    I länder där det inte råder religionsfrihet är det tyvärr oftast bara att gilla läget eller stanna hemma.
    Så- religionsfrihet ala Sverige är inte dumt eller hur?
    Eller att välja att inte besöka landet i fråga. Jag är inte muslim, skulle aldrig ta på mig slöja för att andra tycker att jag ska ha det. Jag har besökt muslimska länder barhuvad utan problem, det enda jag inte kan göra utan slöja är att besöka moskén.

Tja, jag är kluven angående religionsfriheten måste jag erkänna. A´la Sverige 'är inte att föredra enligt mig. Jag anser att vårt land  vore bättre utan moskéer och kränkta muslimer och annat som det medfört.
    Ja, typ så...
  • kottelin
    Virriga Vera skrev 2017-05-25 10:38:51 följande:

Tycker rent generellt att om man kräver att människor som besöker/flyttar till Sverige ska ta seden dit man kommer så borde man ju acceptera att följa andra länders sed när man besöker de länderna. Men det verkar som många menar att man ska följa den svenska seden var man än befinner sig i världen.

Det är en sak att besöka ett land, en annan sak att bosätta sig där.
    Jag motsätter mig inte att turistande muslimer bär huvudduk, jag däremot kan inte gå i bikinitopp och shorts i deras länder. Rättvisa much?
    Ja, typ så...
  • cb66
    kottelin skrev 2017-05-25 10:45:15 följande:
    Eller att välja att inte besöka landet i fråga. Jag är inte muslim, skulle aldrig ta på mig slöja för att andra tycker att jag ska ha det. Jag har besökt muslimska länder barhuvad utan problem, det enda jag inte kan göra utan slöja är att besöka moskén.

Tja, jag är kluven angående religionsfriheten måste jag erkänna. A´la Sverige 'är inte att föredra enligt mig. Jag anser att vårt land  vore bättre utan moskéer och kränkta muslimer och annat som det medfört.
    Håller med, dessutom borde övriga religösa symboler också bort inklusive de svenska kyrkorna och de kränkta nunnorna i Vadstena som har slöja
  • LadyAska
    Haskel skrev 2017-05-25 10:43:21 följande:

Då jag är av den åsikten att invandrare ska ta seden dit de kommer, och således ta av sig slöjan i Sverige. Så är det inte mer än rätt att, Svenskar tar på sig slöja, där seden, så säger.

Fast här sprang du förbi religionsfriheten så det dammar efter dig..

• Domesticgoddess

Jag tycker att det är mer än ok att täcka håret om man som icke-muslim besöker ett muslimskt land.

Borde vara en självklarhet att visa respekt för landets sedvänjor, på samma sätt som praktiserande muslimer i ett icke-muslimskt land borde visa respekt genom att där inte neka att skaka hand med det motsatta könet.

• kottelin
    cb66 skrev 2017-05-25 10:52:10 följande:
    Håller med, dessutom borde övriga religösa symboler också bort inklusive de svenska kyrkorna och de kränkta nunnorna i Vadstena som har slöja
    Jag håller inte med angående kyrkorna, menar du att vi ska riva alla kyrkor eller hur tänkte du att de ska "bort"?
    Jag har aldrig hört talas om någon kränkt nunna... har du något konkret exempel? Nunnorna har dessutom inte slöja utan dok.
    Ja, typ så...
  • LadyAska
    kottelin skrev 2017-05-25 10:45:15 följande:

Som regeringsrepresentant så kan det vara svårt att välja bort länder och möten som kan vara av vikt för Sverige.

Jag tror på demokrati och ett öppet samhälle. I det inkluderas religionsfriheten.
    Jag anser att vårt land skulle vara bättre utan kränkta människor. punkt!
    Och dom som är mest kränkta och skriker högst är inte muslimer utan vita män.
    Börjar vi nalla på demokratin så vad är nästa steg? Stäng ner kyrkor för att det är så störigt med alla religiösa och klockringningar i tid och otid. Nej, jag tror inte att det vore ett bra steg för vårt kära Sverige.
  • Rosebud

Tja , Ann Linde hade slöja i Iran även om hon inte var så bekväm med det.
    Kan tänka mig att Maria Wetterstrand vägrat statsbesöka Iran om hon nu någonsin varit aktuell för det. Kan däremot inte tänka mig att hon där, väl på plats, uppträtt UTAN slöja. Min våta önskedröm vore typ Carolina Kluft  i Teheran UTAN slöja.
    Det skulle vara en provokation utan motstycke. 

• LadyAska
    Domesticgoddess skrev 2017-05-25 10:56:53 följande:

Jag tycker att det är mer än ok att täcka håret om man som icke-muslim besöker ett muslimskt land.

Borde vara en självklarhet att visa respekt för landets sedvänjor, på samma sätt som praktiserande muslimer i ett icke-muslimskt land borde visa respekt genom att där inte neka att skaka hand med det motsatta könet.

• John22

Ja, man ska ta seden dit man kommer. Åker man till ett annat land ska man respektera deras seder och regler, även om det såklart är beklagligt när det rör sig om kvinnoförtryck.

• Pumakvinna
    Haskel skrev 2017-05-25 10:43:21 följande:

Bara det att detta inte åtföljs. Har du nånsin sett en muslim ta av sig slöjan när det besöker Sverige? Det tas absurt mycket hänsyn till denna religion på ett löjeväckande sätt. Bara en sån sak som att få bära slöja på jobbet. I min bekantskapskrets bland mycket alternativa stilar och minoritetsgrupper har det bara varit i media/musikbranschen som dessa personer kunnat bära sina kläder fullt ut och ha sin individuella frihet utseendemässigt.
    Själv har jag tvingats på diverse anskrämliga arbetsuniformer genom min karir som helt stridit mot min personliga stil och bekvämlighetszon vilket påverkat min både arbetsförmåga, trivsel och psykiska mående till den grad att jag tvingats sluta på vissa arbetsplatser av ren förnedring. Den konservativa klädseln har automatiskt blivit norm som ses världern över, speciellt i den finansiella sektorn och inom makteliten. Bara att titta på politiker även vänsteriktade sådana som tvingas in i denna stereotypa missklädsamma mall och lyckas se ordenltigt obekväma och missplacerade ut. Syftet med den universella kostymen är intressant ur ett psykoligskt perspektiv eftersom det neutraliserar individen, sorterar bort det ovårdade och vulgära. Allt som kan avleda fokus från själva arbetet. Först sista åren i och med IT branschen och den tekniska utveckligen som gjort världen beroende av nördarna med programmeringskunskaper och hackerskills har klädkoden monterats ner och blivit friare, Tidigare har det bara varit rockstjärnor som belönats för sin kreativitet och originalitet cch nått stora framgångar tack vare det.

Så om inte denna frihet ges till individuella uttryck och klädstilar generellt i samhället som t ex  att kraftiga kanske vill täcka sina kroppar med fladdriga skjortor blondinen visa sina  distraherande behag,  emopunkaren sina knappnålar/tatuereringar, färgade hår och rippade jeans, PK maffian med sina prickiga plyschbyxor, MC snubben med sina läderpajer etc så ska inga slöjor eller andra religionstvingande symboler välkomnas på arbetsplatser om det inte krävs speciellt. Överhuvudtaget ska religioner aldrig få påverka politik eller arbetsliv...common sense!
  • Queennr1

hyckleri att sätta på sig religiöst betingade plagg och symboler om man inte själv är religiös.

Ingen ska varken tvingas bära eller ta av sig plagg för att andra tycker det.

• absalon

Om jag som icke troende besöker en moské, synagoga eller kyrka tar jag självklart av mig kepan. Thats it.
    Om jag gästar ett muslimskt hem, skakar jag inte hand med värdinnan, då muslimska kvinnor vanligtvis inte skakar hand med främmande män. I varje fall tar jag inte initiativet till handhälsning.
    Brukar inte vara något nämnvärt problem. Har jobbat i muslimska länder och har en del muslimska vänner.

Svar på tråden Skall politiker bara slöja vid statsbesök