Har jag rätt till något slags bidrag.
Hejsan! Jag är en tjej som precis fyllt 19 år och jag sitter i en ganska knipig situation, önskar därför för lite råd och knep ifrån er!
Jag har då bott med min sambo i ca 3 år och flyttade för ett halvår sedan in i en större lägenhet, och innan har vi trängts i 2 1/2 år i en 1a på 28 kvm. Vi flyttade för att det var så svårt att bo på den ytan och då hade jag jobb och råd att försörja mig själv. Detta nämner jag för att ni ska förstå varför vi valde art ha högre månadshyra.
Jag har inga pengar alls, till hösten börjar jag plugga igen på folkhögskola vid mig, men jag vill inte plugga av den simpla anleningen att jag inte har råd. Vad jag har förstått det så går det inte få dispans för csn lån( vilket man får söka hösten men fyllt 20), därav kan jag få 1050 i studiebidrag och 1300 i underhållstöd av mina föräldrar, men det räcker ju inte ens för halva hyran som då är menat att jag ska betala. Vi lever just nu på bara min pojkböns pengar vilket är 10.000 kr i månad( han pluggar på högskola).
Min pojkvän har privata tillgångar men det är tillgångar han har för att slippa ta lån under sina 5 år på högskola vilket han enkelt lever på om han inte behöver försörja mig som en slags barnunge.
Jag mår dåligt varje kväll för jag känner att det inte är rättvisst att han kommer behöva ta lån för att vi ska ha råd att bo tillsammans och jag skulle gärna ta egna csn lån för att jag ska plugga om jag fick. Att flytta tillbaka till min mamma är inget alternativ då hon ligger i skulder ( som dras varje månad) och har kanppt råd för sig själv och min syster med hennes jobb.
Finns det något sätt jag kan få ca 3-4 i månaden i bidragsform eller liknande? Eller kommer de bara tycka att min sambo kan försörja mig om jag ska bo hemifrån.
Jag är mitt i en adhd utredning och min motivation brister väldigt lätt när jag blir överjobbad och att jobba sammtidigt som jag pluggat har inte funkat hitils då jag aldrig får ledigt.
Får jag helt enkelt suck it up och jobba ett till år tills jag kan ta egna lån eller finns deet ett sätt jag kan börja plugga nu?
(Jag vet att jag har sattit mig själv i denna röra, men seriösa svar vore trevligt ändå)
Tack på förhand!
Mvh Frida