• Friida

Har jag rätt till något slags bidrag.

Hejsan! Jag är en tjej som precis fyllt 19 år och jag sitter i en ganska knipig situation, önskar därför för lite råd och knep ifrån er!

Jag har då bott med min sambo i ca 3 år och flyttade för ett halvår sedan in i en större lägenhet, och innan har vi trängts i 2 1/2 år i en 1a på 28 kvm. Vi flyttade för att det var så svårt att bo på den ytan och då hade jag jobb och råd att försörja mig själv. Detta nämner jag för att ni ska förstå varför vi valde art ha högre månadshyra.

Jag har inga pengar alls, till hösten börjar jag plugga igen på folkhögskola vid mig, men jag vill inte plugga av den simpla anleningen att jag inte har råd. Vad jag har förstått det så går det inte få dispans för csn lån( vilket man får söka hösten men fyllt 20), därav kan jag få 1050 i studiebidrag och 1300 i underhållstöd av mina föräldrar, men det räcker ju inte ens för halva hyran som då är menat att jag ska betala. Vi lever just nu på bara min pojkböns pengar vilket är 10.000 kr i månad( han pluggar på högskola).

Min pojkvän har privata tillgångar men det är tillgångar han har för att slippa ta lån under sina 5 år på högskola vilket han enkelt lever på om han inte behöver försörja mig som en slags barnunge.

Jag mår dåligt varje kväll för jag känner att det inte är rättvisst att han kommer behöva ta lån för att vi ska ha råd att bo tillsammans och jag skulle gärna ta egna csn lån för att jag ska plugga om jag fick. Att flytta tillbaka till min mamma är inget alternativ då hon ligger i skulder ( som dras varje månad) och har kanppt råd för sig själv och min syster med hennes jobb.

Finns det något sätt jag kan få ca 3-4 i månaden i bidragsform eller liknande? Eller kommer de bara tycka att min sambo kan försörja mig om jag ska bo hemifrån.

Jag är mitt i en adhd utredning och min motivation brister väldigt lätt när jag blir överjobbad och att jobba sammtidigt som jag pluggat har inte funkat hitils då jag aldrig får ledigt.

Får jag helt enkelt suck it up och jobba ett till år tills jag kan ta egna lån eller finns deet ett sätt jag kan börja plugga nu?

(Jag vet att jag har sattit mig själv i denna röra, men seriösa svar vore trevligt ändå)

Tack på förhand!

Mvh Frida

• Svar på tråden Har jag rätt till något slags bidrag.
  • Friida

Vill även tilllägga att vi inte har bil eller andra sådana utkostnader som inte behövs.

• Anonym (Stina)

Har du kollat om du/ni har rätt till bostadsbidrag ?

• Friida

Bostad bidrag får vi ej då pojkvännen har privata tillgångar. Blev nekat även fast han förklarade varför han har de. Det går på autogiro på samma summa som om han skulle ta lån ( 7000) till hans vanliga kontot från sparkonto.

• daimstrut

Det är väl många 19-åringar som får CSN-lån? Många börjar ju på högskolan direkt efter gymnasiet. Kolla upp det där en extra gång!

• Anonym (Skola)

På CSN's hemsida står det att det inte finns någon nedre åldersgräns för eftergymnasiala utbildningar.

Annars är åldersgränsen det år man fyller 20 (hösten det året).

Varför kan du inte få CSN till hösten?

• Anonym (Skola)

Sorry ser nu att du fyller 19 i år. Mitt åt.

• Carambolan

Gissar att det handlar om gymnasienivå eftersom det är problem med csn. Många läser in gymnasiet på folkis istället för komvux.

• Friida

Exakt. På csn står de de år du fyller 20. Vilket blir 2018 för min del, samt studievägledaren som hjälpte mig in på skolan sa att jag endast har rätt till 1050 kr i studiebidrag i ett år framåt och sedan kan söka. Tror det är annorlunda för folk som börjar högskola och då jag pluggar upp mina betyg så får inte jag rätt till lån antar jag ? :)

• Carambolan

Anledningen till det är att föräldrar är försörjningsskyldiga för sina barn upp till 20 år under förutsättning att de fortfarande studerar på gymnasiet. Det låter inte som att din mamma klarar av det ansvaret. Finns det någon annan förälder i ditt liv?

• Friida

Har hört det med och ja tyvärr har min mamma inte tållgång till det ansvaret även om hon skulle vilja då kronofogden drar alla pengar tills hon har minimum att leva på ch underhållert jag isf får är då från min pappa som r måste betala 1300 i månad till försäkringskassan som sedn betalar ut det till mig. Han har aldrig varit vårdnadshavare eller någon jag kännt på 10 år därför betalar han inte ut mer än vad de tvingar honom. :)

Svar på tråden Har jag rätt till något slags bidrag.