• Anonym (Foodlover)

Vad äter du? (allätare, vegetarian etc)

Om du behöver en snabbgenomgång av de olika typerna..:

Allätare: äter "allt" (kött, mejeri, ägg, grönsaker etc) Flexitarian: fokuserar på vegetarisk mat men äter ibland kött Pescetarian: vegetariskt + fisk Pollotarian: vegetariskt + fågelkött Lacto: mejeriprodukter, lacto vegetarian = vegetariskt + mejeriprodukter Ovo: ägg, ovo vegetarian = vegetariskt + ägg Vegetarian: inga animaliska produkter Vegan faller inom vegetarian då det endast handlar om mat här.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad äter du? (allätare, vegetarian etc)
  • Mrs Green

Flexitarian. Väljer vegetariskt när jag kan välja själv, men äter det som serveras om jag är borta.

• 100kgpappa

Jag hade behövt 1-2 alternativ till ovanför allätare, då jag i princip inte äter grönsaker eller fisk.

• Carambolan

Flexitarian. Äter vegetariskt till lunch och i andra tillfällen då jag väljer min mat själv. Familjen är inte lika vegetariskt lagd men vi försöker laga mat med inslag av kött snarare än kött med inslag av grönsaker till middag.

• Anonym (Fuff)
    100kgpappa skrev 2017-05-26 09:46:25 följande:

Jag hade behövt 1-2 alternativ till ovanför allätare, då jag i princip inte äter grönsaker eller fisk.

"I princip" antyder att det ändå händer ibland.

Det händer aldrig någonsin att jag äter landlevande djur.

Visst hade det kunnat finnas en "lchf eller liknande", fast då hade det dykt upp en person som är lchf-vegetarian och misstyckt, eller en frukterian. Det finns kategorier som är nära nog så jag tycker kategorierna håller.
  • 100kgpappa
    Anonym (Fuff) skrev 2017-05-26 09:54:31 följande:

"I princip" antyder att det ändå händer ibland.

Det händer aldrig någonsin att jag äter landlevande djur.

Visst hade det kunnat finnas en "lchf eller liknande", fast då hade det dykt upp en person som är lchf-vegetarian och misstyckt, eller en frukterian. Det finns kategorier som är nära nog så jag tycker kategorierna håller.

Jag kryssade i den naturligtvis, men du frågar min fru om jag är allätare kommer hon att skratta högt...:)
  • 100kgpappa
    100kgpappa skrev 2017-05-26 09:58:25 följande:

Jag kryssade i den naturligtvis, men du frågar min fru om jag är allätare kommer hon att skratta högt...:)

Allätare alltså
  • Anonym (Foodlover)

Jag inser att det finns fler kategorier men för att undvika en väldigt lång lista så tog jag de som jag ändå känner att de kanske är vanligast. Det finns så många varianter!
    Jag ansåg väl själv att man borde kunna hitta sin grupp här, t.ex. frukterianer borde gå som vegetarian, om man avskyr något men äter allt annat så är det väl ändå allätare etc. Det enda jag själv försökte komma på ett namn för är de som inte äter rött kött (alltså äter fisk och fågel), men jag vet inte om det ens har ett namn, så de får väl gå under allätare (sorry).

• Cecese

Allätare. Har provat äta vegetariskt men inte hittat nåt vegetariskt protein jag kan äta.

• Anonym (Foodlover)

Puffar tråden nu innan jag går till jobbet

Svar på tråden Vad äter du? (allätare, vegetarian etc)