• Äldre 26 May 10:26
    5013 visningar
    4 svar
    4
    5013

    Fördröjt missfall eller inte?

    Hej!

    Har läst runt massa på dessa forum och får bpde lugnande och skrämmande svar genom andras frågor så tänkte jag skulle göra ett försök att skriva ett eget inlägg för att se om någon varit med om samma sak eller nåt liknande...

    Jag har PCO (innebär att jag har en extremt oregelbunden cykel och i mitt fall bara mens några få ggr om året efter äggen samlas på hög istället för att släppa) och slutade med p-piller och började använda Natural Cycles (NC) i januari i år. Den 31:a mars indikerade NC-appen att jag hade ägglossning då min temperatur hade stigit. Tanken är att man då två veckor senare ska få mens och temperaturen sjunker igen men efter att min temperatur hållit sig hög under flera veckor utan att jag registrerat mens så varnade appen 6:e maj att jag kunde vara gravid och mycket riktigt så fick jag starka positiva utslag på två tester.

    Jag hade inte misstänkt något innan men när jag då började fundera insåg jag att jag hade börjat få symptom en vecka tidigare i form av osug på kaffe, känslighet i humöret och ömma bröst. När jag skrev in i appen att jag hade plussat på grav.test så räknade den ut att jag borde varit i vecka 8. Veckan efter träffade vi BM och hon gjorde ytterligare ett grav.test och kollade värden etc. och allt såg bra ut plus att jag hade gått upp ca 3 kilo i vikt. Pga av osäker graviditetslängd bokade hon in mig för tidigt UL för att bestämma detta. På UL (gjorde både vanligt och VUL) så såg allt ut som det skulle se ut förutom att fostret bara vara 4 mm, alltså inte någon 10-veckors bebis som jag trodde (borde varit i tionde veckan då) utan hennes utlåtande blev 5+5. Domen var alltså att antingen har jag blivit befruktad mycket senare eller så har fostret dött och jag har alltså fått ett fördröjt missfall.

    Om 5+5 stämmer skulle jag blivit befruktad 26:e april och även om jag vet att det kan diffa lite så verkar det lite väl sent då jag fick symptom bara tre dagar senare. NC-appen har jag insett att jag inte kan lita på eftersom min cykel är så oregelbunden och jag har inte använt den så länge så egentligen skulle jag kunnat haft ägglossning när som helst. Så det som oroar mig är de tidiga symptomen samt gjorde jag ett Clear Blue-test den 6:e maj som visade 3+ veckor när det isåfall bara borde gått 1-2 veckor (vet iofs att det inte är helt säkert heller).

    Men ni kanske börjar förstå min oro? Det värsta (eller bästa kanske?!) i det hela är ju att alla mina symptom är kvar, jag har inte haft någon blödning samt att min NC-temperatur är fortsatt hög (avslutas en graviditet skall temperaturen sjunka igen). Så här går jag och undrar om jag fortfarande är gravid eller bara har ett dött foster i magen som inte vill komma ut av sig själv.. Vi ska visserligen på nytt UL om 1,5 vecka och tänkte då även tvinga till mig ett HCG-test så vi lär ju få veta då men denna väntan är olidlig och man vet ju varken ut eller in..

    Att tillägga är att denna graviditet var totalt oplanerad och kom som en chock och efter en vecka av att inte veta om jag var glad eller ledsen över det så blev jag glad, eller snarare överlycklig och nu vill jag ju inget annat än att det ska gå bra.

    Ursäkta för långt inlägg men hoppas att det är någon som kanske varit med om något liknande pch kan ge en lite förhoppningar eller förberedda oss på det värsta!

  • Svar på tråden Fördröjt missfall eller inte?
  • Äldre 28 May 20:41
    #1

    Kan inget om sånt här men du behöver säkert inte oroa dig.. Sysselsätt tankarna med något annat en vecka och strunta i att ta temp och läsa och analysera för mycket. Symptom kommer och går hela tiden under en graviditet???? Lycka till??

  • Äldre 29 May 14:43
    #2

    Det är ju extremt svårt att säga från fall till fall, men har sett en hel del trådar om liknande situationer och det verkar vara 50-50 på hur det går. Det kan vara så att du är lite längre gången än 5+5 men inte alls så långt gången som du trodde, precis i början kan det vara väldigt svårt att se, och har hört om sådana som har kommit tillbaka om nån vecka eller 2 så ser allt jättefint ut med ett tickande litet hjärta men även det motsatta. Tyvärr så verkar det ju också ganska vanligt att fostret dör och det tar lite tid för kroppen att fatta det, har själv haft ett MA så vet hur hemskt det är... hoppas verkligen att du kommer tillbaka och får se en frisk lite bebis med pickande hjärta

  • Äldre 30 May 19:27
    #3

    Du har så rätt Jsv17! Jag har lugnat mig lite nu och tänker att det som sker sker av en anledning. Nu inväntar jag kallelse för nästa UL så hoppas vi helt enkelt att allt ser bra ut. Och gör det inte det så är jag iallafall glad att jag var mer fertil än jag trodde :)

  • Sat 31 Dec 2022 12:15
    #4
    Linthelin skrev 2017-05-30 19:27:59 följande:

    Du har så rätt Jsv17! Jag har lugnat mig lite nu och tänker att det som sker sker av en anledning. Nu inväntar jag kallelse för nästa UL så hoppas vi helt enkelt att allt ser bra ut. Och gör det inte det så är jag iallafall glad att jag var mer fertil än jag trodde :)


    Hej, vet att det var superlängesen du skrev detta. Men undrade hur det gick för dig? Är i exakt samma sist själv just nu och försöker googla runt på svar när detta inlägg kom upp. Hoppas du ser detta och kan svara ⭐️
Svar på tråden Fördröjt missfall eller inte?