• wsx

    Hur få sexlusten tillbaka?

    Jag och min sambo har ett barn på nästan 3 år och ett till på kommande. Ända sedan vårt första barn föddes så har min sexlust varit som bortblåst. I början kan man ju förstå det men den har liksom aldrig kommit tillbaka. Nu är det riktigt jävla extremt och jag totalt äcklas av sex, har inget behov alls. De få gånger vi har sex så gör jag det för hans skull för jag tycker synd om honom. Men då blir det oftast bara en tråkig snabbis. Jag kan absolut inte låta honom göra någonting på mig för det känns så hemskt att jag skulle kunna börja gråta. Det börjar krypa över hela min kropp och jag vill bara knuffa bort honom. Det har absolut ingenting att göra med att han skulle vara dålig, vi hade bra sex förut med allt vad det innebär. Nu får vi ösa på med glidmedel varenda gång och ändå tar det jätteont för mig.

    Sedan första förlossningen så har heller inte känseln varit densamma. Jag känner i princip inget av sex längre. Jag känner liksom att jag har sex, men det känns inte skönt, inte det minsta. 

    Hur kan det bli så här? Kan man ha något medicinskt fel? Jag vill inte skylla på graviditetshormoner eftersom det pågick långt innan jag blev gravid, och jag känner inte att det beror på stress eller nåt annat. Visst är jag psykiskt lite upp och ner för tillfället men det här känns så extremt. 

    Det här påverkar ju förstås vårt förhållande väldigt mycket. Han säger att det är okej men jag vet att det inte är det. Jag tycker inte heller det är okej, jag vill ju att jag ska vilja. Men det funkar bara inte.

  • Svar på tråden Hur få sexlusten tillbaka?
  • Anonym (Malin)
    wsx skrev 2017-05-26 21:32:10 följande:
    Sällan. 
    Men det händer alltså. Finns det något du blir upphetsad av när du fantiserar. läser eller ser något på film? Om det finns så försök bygga på det med egna fantasier och onani. Det finns ingen garanti att lusten kommer tillbaka av sig själv, den behöver hjälp på traven.

    Hur är det med närhet, pussar och gos? Känns han lika äcklig då?
  • Anonym (Been there)

    Byt snubbe. Du är biologiskt klar med din nuvarande. Med en ny man blir du kåt igen.

  • wsx
    Anonym (Malin) skrev 2017-05-26 21:40:24 följande:
    Men det händer alltså. Finns det något du blir upphetsad av när du fantiserar. läser eller ser något på film? Om det finns så försök bygga på det med egna fantasier och onani. Det finns ingen garanti att lusten kommer tillbaka av sig själv, den behöver hjälp på traven.

    Hur är det med närhet, pussar och gos? Känns han lika äcklig då?
    Alltid värt ett försök, även om jag inte känner nåt behov av det heller. Då jag går i säng t.ex. på kvällarna så vill jag liksom bara sova. 

    Närhet och mys funkar, men redan när det kommer till pussar så börjar det kännas jobbigt. Det känns liksom som att jag vet vart han är påväg då, och då blir jag på dåligt humör för jag vet att han ändå kommer få ett nej från mig, och så känner jag mig återigen som en dålig flickvän. 
  • wsx
    Anonym (Been there) skrev 2017-05-26 21:46:54 följande:

    Byt snubbe. Du är biologiskt klar med din nuvarande. Med en ny man blir du kåt igen.


    Hmm fast det är nog lättare sagt än gjort. Dels för att jag nog älskar honom, och dessutom har vi ju ett barn till på kommande. 
  • Anonym (Malin)
    wsx skrev 2017-05-26 21:48:28 följande:
    Hmm fast det är nog lättare sagt än gjort. Dels för att jag nog älskar honom, och dessutom har vi ju ett barn till på kommande. 
    Du älskar "nog" honom... Suck, då är det som vanligt när lusten är borta, bara ett symptom på att attraktionen har försvunnit och att kärleken är på väg åt samma håll.
  • wsx
    Lena skrev 2017-05-26 21:55:24 följande:

    Har ni partid och du egentid? Jobbar du eller är du föräldraledig?


    Jag är föräldraledig. Egentiden är på kvällarna när barnet somnat, that´s it. Vi har aldrig tid att göra nåt tillsammans, bara vi. Vi har ingen som kan fungera som barnvakt. Jag tror det är nåt som kanske kunde hjälpa, att man får mera tid tillsammans att faktiskt hitta på nåt, men vad gör man...
  • Lena

    Har du någon egentid då?

    Jag fick tillbaka min sexlust när jag började jobba igen och fick umgås med vuxna människor

  • Anonym (Lkj)

    För mig fungerar det att onananera. Ju mer jag gör det desto mer sugen blir jag. Men om du inte känner så mycket vet jag inte om det hjälper så mycket men värt att pröva.

  • wsx
    Lena skrev 2017-05-26 22:01:52 följande:

    Har du någon egentid då?

    Jag fick tillbaka min sexlust när jag började jobba igen och fick umgås med vuxna människor


    Inte på dagarna liksom, har ingen hobby eller så som jag pysslar med. Jobba har jag provat också men kände mig bara tröttare och mer stressad då. 
  • wsx
    Anonym (Lkj) skrev 2017-05-26 22:03:33 följande:

    För mig fungerar det att onananera. Ju mer jag gör det desto mer sugen blir jag. Men om du inte känner så mycket vet jag inte om det hjälper så mycket men värt att pröva.


    Ja som du säger, värt att prova. Kanske man måste "tvinga" sig till det några gånger för att det ska komma igång så att säga...
  • Anonym (Lkj)
    wsx skrev 2017-05-26 22:17:05 följande:

    Ja som du säger, värt att prova. Kanske man måste "tvinga" sig till det några gånger för att det ska komma igång så att säga...


    Precis så har jag gjort "tvingat" igång det. Är dötråkigt ibland men något väcks till liv inom en
  • Anonym (Been there)
    wsx skrev 2017-05-26 21:48:28 följande:
    Hmm fast det är nog lättare sagt än gjort. Dels för att jag nog älskar honom, och dessutom har vi ju ett barn till på kommande. 
    Jo fast kärlek och sexuell attraktion kan vara olika saker. Det ena är ingen garanti för det andra. Jag tror du redan vet att det inte är något kroppslig fel på dig. Kärleken du tror dig känna är troligtvis mer kärlek till livssituationen med tryggheten ni har snarare än kärlek till honom. I vilket fall som helst så finns svaret inom dig och inte på FL.

    Ställ dig själv frågan - Är jag sexuellt attraherad av min man?
  • Less is more

    När man är gravid och har väldigt små barn tror jag faktiskt att kvinnokroppen i första hand är inställd på barnen. Man är jättenära sin barn och sexlusten är blockad. Inte alla blir då - men väldigt många kvinnor.

    Sexlusten lossnar när barnen blir större.

    För egen del räcker det med att sova naken med mannen så får jag lust :) en sån enkel sak.

    Problemet är bara att vi sover i princip aldrig nakna för att vi har barn hemma....iofs större, men de springer ju in ändå och slänger sig i sängen ......

  • Anonym (Lika...)

    Vår relation har varit, och är delvis fortfarande, lik er. Det är kanske dumt av mig att ge råd då jag inte lyckats själv, men jag tänker såhär: lust börjar i hjärnan och den börjar med en själv.

    Om du vil ha tillbaka lusten till din partner så måste du börja med vad som gör dig kåt. Sök upp det varje dag, till sist är du så pirrig så du börjar sexa med dig själv. När du känner att egenlusten funkar så börja fundera på hur du kan integrera din partner. Lycka till!

  • New  Dawn

    Först och främst vill jag fråga hur det är med ditt allmänna välbefinnande. Känner du dig glad och tillfreds/harmonisk? Alltså... Det är självklart att vara lite deppig och ha dåligt humör ibland, men jag menar överlag.

    Nu är du ju gravid och då kan det ju vara speciellt, men detta låter ju inte som det bara beror på graviditet.

    Hur är er relation som helhet? Trivs ni tillsammans? Tycker ni om att göra saker tillsammans. Kan ni prata förtroeligt med varandra om känsliga saker? Kan ni bjuda på er själva, släppa loss, ha kul osv... Har ni samma humor? Skrattar ni tillsammans? Skulle du se fram emot att göra en kortare resa/utflykt på tu man hand med din man? Skulle du tycka om närhet om du visste att det inte handlade om sex? Hur länge har ni varit tillsammans?

    Är något eller mycket av det jag skrivit ovan dåligt, är sexlivet en spegel på det.

    Om man nu går på själva sexlivet, och inget annat i relationen, är det rätt självklart att sex har blivit något negativt. Din kropp får helt fel kopplingar. Du har har haft sex utan att njuta, utan att vara kåt, och tom upplevt smärta. Du har begravt din lust djup ner i en grav och det kommer att ta tid att locka fram den. Tyvärr har allt för många män extremt dåligt tålamod och förståelse om kvinnans sexlust brister. Har du en förstående man ska du säga precis som du känner.... Från hjärtat. Att du känner dig dålig om du inte har lust och att du är rädd att inte duga. Du ska berätta att du vill få lust, men att du inte vet hur. (om det är så)

    Försök att bara göra sådant du verkligen njuter av. INGET annat. Du kan ju ge honom njutning, men använd inte din egen kropp om du inte känner något, och absolut inte om du får ont.

    Försök att vara så ärlig mot dig själv, som du kan.

    Fundera på hur du tycker att ett bra sexliv ska vara.


    Anyone can hate. It costs to love.
Svar på tråden Hur få sexlusten tillbaka?