• antonse

timanställd/avboka arbetspass

Är timanställd på ett företag, är ganska ny på detta företag,och har tackat ja till en del arbetspass som jag nu upptäcker att jag inte har möjlighet att ta.

Är det allmänt accepterat/vanligt att man kan ändra sig och avboka dessa arbetspass, eller anses det som väldigt ovanligt och negativt?

• Svar på tråden timanställd/avboka arbetspass
  • Kanttant
    antonse skrev 2017-05-27 13:45:40 följande:

Är timanställd på ett företag, är ganska ny på detta företag,och har tackat ja till en del arbetspass som jag nu upptäcker att jag inte har möjlighet att ta.

Är det allmänt accepterat/vanligt att man kan ändra sig och avboka dessa arbetspass, eller anses det som väldigt ovanligt och negativt?

Varierar ganska mycket beroende på abretsplatsen och hur tidigt man bokar in sig på pass. En del har att man bokar in sig bara veckan innan och då är det inte lämpligt att avboka såvida du inte avbokar direkt. Alltså om du ser att du tryckte i fel och direkt avbokar.

Generellt är det väl negativt. Men hur länge sedan var det du bokade in dig på passen? Hur långt fram i tiden de passen du inte kan jobba? Hur många pass gäller det? Varför kan du inte jobba dessa pass?
  • John22

Inte okej. Säger man ja och bokar upp sig på jobb så får man lov att utföra det, alternativt själv hitta någon som kan täcka för en.

Ja, det ser väldigt dåligt ut. Hade jag varit din chef och du varit provanställd så hade jag troligen låtit dig gå eftersom du uppenbarligen inte är pålitlig. Undantaget skulle väl vara om du har en väldigt bra ursäkt.

• antonse

Tack för feedback.

Det rör sig om ungefär 20% som jag inte kan ta, dvs jag kan fortfarande arbeta 80% av planerade arbetspass

• Kanttant
    antonse skrev 2017-05-27 14:21:20 följande:

Tack för feedback.

Det rör sig om ungefär 20% som jag inte kan ta, dvs jag kan fortfarande arbeta 80% av planerade arbetspass

Men när bokade du in passen? Hur långt är det tills passen ska jobbas?
  • Ellie
    antonse skrev 2017-05-27 14:21:20 följande:

Tack för feedback.

20%, dvs vart 5e pass är väldigt många att avboka. Har du en bra anledning som gör att du verkligen inte kan, som du inte kunde vetat tidigare? Kanske du kan prata med chefen om det i så fall? Annars kan nog övriga anställda svara på frågan bättre än vi, angående vad som gäller just på ditt företag. Kanske du kan byta pass med någon?
  • Jagocolin

Jag var arbetsledare på ett hotell och vi hade de systemet.

Men om man berättar i god tid att man inte kan dom passen så är det inga problem, iaf inte för oss. Skillnad om man kommer med de tätt inpå, så man inte kan ta in någon annan. Det va inte poppis!

Svar på tråden timanställd/avboka arbetspass