• Nenneliten

Hjälp! Min katt har börjat kissa överallt i hemmet!

Jag blir inte klok på min katt!

Igår fick vi hem vår nya soffa, och sen dess har vår katt blivit helt stissig och går hela tiden runt och mjauar. Jag vet att katter har svårt för nya möbler i början, men nu har hon slutat gå på lådan! På kvällen såg jag att hon hade kissat på vårt sovrumsgolv. Snabbt städade jag upp det då vi har parkettgolv och det blir inte trevligt om det sätter sig där och det börjar snabbt lukta.. Jag blev dock inte arg för jag tänkte att det bara skulle vara en engångsgrej, hon har kissat i vår gamla soffa förut och det var när hon löpte. Iaf, jag kollar hennes låda och den är alldeles ren, låg ingen avföring eller något sånt. Sen nu i natt då jag satt uppe och pluggade ser jag min katt ställa sig i vår nya soffa på soffkanten och kissa rakt ut på golvet. Jag blir flyförbannad, rusar upp och katten börjar springa. Thanks lord att det inte kom något kiss på den nya soffan och att det hamnade på golvet istället men VARFÖR gör hon såhär och vad ska jag göra?! Jag bar upp henne, pekade på kisset som låg på golvet och sa "FY! Så gör man inte!" Sen bar jag in henne till badrummet där hennes låda står och satte henne i den.

Är så fruktansvärt rädd över att detta kommer hända tredje gången gillt..

• Svar på tråden Hjälp! Min katt har börjat kissa överallt i hemmet!
  • Dexter dot com

Är katten inte kastrerad är det en bra ide att göra det. Katter brukar kissa inne om det är något som stressar dom eller att dom är missnöjda så fundera på om något ändrats i kattens liv förutom den nya soffan. Självklart bör du börja med att ta katten till vet för att utesluta UVI, urinsten mm.

• Snuttis2

Köp felyway eller liknande om du inte har det o spraya direkt på soffan! Sprayen innehållet hormoner som lugnar o skapar trygghet o om hon uppfattar dem på soffan så minskar risken markant att hon kissar på den!

Hade lagt skydd i soffan direkt om ni inte gjort det när hon varit så tydlig med att hon inte mår bra just nu. Har du rengöring för just kattkiss typ Urin pdf spray? Sånt som tar bort luktens av det, annars hade jag köpt det med då hon annars sannolikt kommer kissa igen på samma ställe då doftspåret finns kvar genom våra"vanliga" rengöringsmedel!

Har haft bekymmer med katter som kissar inne, rek är ju att man alltid kollar att det inte finns en fysisk anledning i grund ! Men vanligtvis så kan det bero på oro inför förändring, i familjen, vanor och eller miljön.!

Vi har använt spray typerna ovan! Vi har ibland begränsat utrymmet för katten när vi märkt oron, kanske behöver hon inte tillgång till alla rum under en period när hon nu är stressad ? Ta bort dyra mattor o så. Kanske behöver ni finnas lite närmare henne tills det lugnat sig? Inga andra förändringar som sker/skett i familjen ?

• Omsson111

Det är totalt poänglöst att skälla på katter, de begriper inte det. De känner inte skam liksom. Du kan bära tillbaka katten till lådan och uppmuntra den att gå där. Katter tycker inte om okända dofter och använder sitt kiss för olika saker, bland annat att blanda sin egen doft med något för att claima det som sitt eget eller för att de gillar det. Som en har skrivit, använd feliway för att lugna katten och se över er kattlådesituation. Är lådan ren? Gillar katten sanden? Hur många lådor finns det (idealt bör man ha 2/katt). Ge katten mycket beröm och kel när den gör rätt. Om detta inte fungerar bör ni kontakta veterinär eftersom katter kan sluta gå på lådan när de har urinvägsinfektion

• Rafael90

Precis som ovan skrivit, katter förstår inte straff och negativa konsekvenser, de förstår däremot positiva konsekvenser och belöningar när de gjort rätt. Mina katter pinkade överallt när vi flyttat så vi fick gå och vakta dem i ett par veckor för att hitta deras "kisställen", det var 2 hankatter så kisset luktade enormt mycket även om det bara var en droppe. Vi sprayade ställena på golvet med ättika och citron som de inte tycker om samt om olyckan var framme medan vi såg så bar vi skurken till kattlådan för att "avsluta". Vi köpte även en spray som skulle hålla dem borta, den var luktlös för oss men innehöll nåt ämne de tyckte illa om.

En av katterna började dock göra såhär utan anledning nåt år senare, det visade sig att han hade urinstenar. Det är inte så vanligt hos honor men det kan vara något annat blåsproblem (eller hälsoproblem orelaterat till blåsan).

• Glinda från Oz

Kastrera katten! Okastrerade katter är mycket mer måna om sitt revir och kissar ofta för att markera, det är helt naturligt då hon vill dra till sig en hankatt. Att ha en okastrerad katt är dåligt av en massa andra skäl också. Boka in en tid hos veterinären så snart och möjligt och ID märk henne gärna samtidigt. Även om hon är inomhuskatt är en id märkning bra om hon skulle smita ut.

• BandAnna
    Nenneliten skrev 2017-05-28 03:30:44 följande:

Jag blir inte klok på min katt!

Igår fick vi hem vår nya soffa, och sen dess har vår katt blivit helt stissig och går hela tiden runt och mjauar. Jag vet att katter har svårt för nya möbler i början, men nu har hon slutat gå på lådan! På kvällen såg jag att hon hade kissat på vårt sovrumsgolv. Snabbt städade jag upp det då vi har parkettgolv och det blir inte trevligt om det sätter sig där och det börjar snabbt lukta.. Jag blev dock inte arg för jag tänkte att det bara skulle vara en engångsgrej, hon har kissat i vår gamla soffa förut och det var när hon löpte. Iaf, jag kollar hennes låda och den är alldeles ren, låg ingen avföring eller något sånt. Sen nu i natt då jag satt uppe och pluggade ser jag min katt ställa sig i vår nya soffa på soffkanten och kissa rakt ut på golvet. Jag blir flyförbannad, rusar upp och katten börjar springa. Thanks lord att det inte kom något kiss på den nya soffan och att det hamnade på golvet istället men VARFÖR gör hon såhär och vad ska jag göra?! Jag bar upp henne, pekade på kisset som låg på golvet och sa "FY! Så gör man inte!" Sen bar jag in henne till badrummet där hennes låda står och satte henne i den.

Är så fruktansvärt rädd över att detta kommer hända tredje gången gillt..

Skulle rent spontant säga: 
    1. Katten blev stressad av förändringen. 
    2. Kemikalier i tygen stör katten. 

Försök använda dig av kattmynta i kattlådan. Då blir lådan troligen intressant. Varje gång jag velat korrigera en katts beteende har jag använt mig av det. 

• Birmafröken

Hur många toalådor finns det (och hur många katter)?

Vilken typ av toalådor (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

Var är lådorna placerade? (och hur stort bor ni?)

Vilken sandsort är det i lådorna?

Hur många ggr per dag rensas sanden från kissklumpar och avföring?

En ny möbel kan innebära stress för en katt, men risken för att det leder till felkissande ökar om stressnivån redan varit stor p.g.a. en bristfällig lådsituation.

Svar på tråden Hjälp! Min katt har börjat kissa överallt i hemmet!