• nej11

Ni som varit gravida, hur kändes det?

Hej!
    Plussade igår, är i v 4 (3+3/3+4) mycket tankar givetvis då det är första barnet.

Testade med RFSU stickor, var ett någorlunda starkt streck igår som kom upp direkt, imorse var det svagare (Höll det inte i urinen så länge) men fullt synligt.

Frågan är, är det ett tecken på missfall? Att plusset var svagare idag?
    Min andra fråga är, har sån "mensvärk" i både mage och rygg utan blödningar. Är det också ett tecken på missfall?
    Hur mådde ni?

• Svar på tråden Ni som varit gravida, hur kändes det?
  • Vickan I

Grattis till graviditeten! Svårt säga så det du upplever och känner kan vara både ock.

Hcg (det hormon som graviduetstesten mäter) ska ungefär fördubblas varannan dag. Så för varannan dag skulle man kunna säga att testen borde bli lite tydligare/starkare. MEN så kan ju testen variera och vara lite olika känsliga osv. Ibland kanske man druckit mer/mindre eller hållit sig längre el kortare tid. Testar man tidigt kan det göra skillnad på testen.

Generellt sätt är test som blir svagare ett dåligt tecken. Men kan som sagt bero på annat också. Samma sak med värken. Kan likaväl vara helt ofarlig normal växtvärk som ett tecken på att något inte är bra och missfall på gång.

Vänta två dagar och testa igen. Är testet starkare då är allt förhoppningsvis precis som det ska. Håller tummarna!

• nej11
    Vickan I skrev 2017-05-28 13:41:14 följande:

Grattis till graviditeten! Svårt säga så det du upplever och känner kan vara både ock.

Hcg (det hormon som graviduetstesten mäter) ska ungefär fördubblas varannan dag. Så för varannan dag skulle man kunna säga att testen borde bli lite tydligare/starkare. MEN så kan ju testen variera och vara lite olika känsliga osv. Ibland kanske man druckit mer/mindre eller hållit sig längre el kortare tid. Testar man tidigt kan det göra skillnad på testen.

Generellt sätt är test som blir svagare ett dåligt tecken. Men kan som sagt bero på annat också. Samma sak med värken. Kan likaväl vara helt ofarlig normal växtvärk som ett tecken på att något inte är bra och missfall på gång.

Vänta två dagar och testa igen. Är testet starkare då är allt förhoppningsvis precis som det ska. Håller tummarna!

Tack för svar! <3
    det starka var på kvällen och svaga på morgonen, men höll inte stickan i urinet länge alls så kanske beror på det?
    Försvinner hormoner så fort om det är ett missfall? :/
  • princess77

Grattis till plusset! Det bästa är att testa med samma slags test på morgonen några dagar i mellan. Olika test ger olika utslag.

Mensvärk har alltid varit mitt första symtom. Väntar mitt andra barn nu :)

Test som blir svagare och svagare är annars inte ett bra tecken då hcg stiger kraftigt dom första veckorna i graviditeten.

• nej11
    princess77 skrev 2017-05-28 15:35:16 följande:

Grattis till plusset! Det bästa är att testa med samma slags test på morgonen några dagar i mellan. Olika test ger olika utslag.

Mensvärk har alltid varit mitt första symtom. Väntar mitt andra barn nu :)

Test som blir svagare och svagare är annars inte ett bra tecken då hcg stiger kraftigt dom första veckorna i graviditeten.

Tack, och tack för svar! <3
    Grattis till andra barnet :)

Nu när jag ändå kollat mer noga (tog bild hehe) skiljer det sig inte så mycket på testen ändå eftersom det är bim-4 är det nog inte så konstigt att det är svaga streck heller. Var mer otålig imorse än igår, så hade den inte i muggen speciellt länge :D

Hoppas det går vägen, man blir så orolig iom att det är första barnet..
  • Annelie 76

Eller så sparar man pengarna och litar på det första positiva testet. Det visar att du är gravid! Med ett barn, inte ett missfall. Från och med nu så händer det som händer. Oftast går allt bra, ibland går det dåligt men det är inget du kan göra nåt åt. Trösta dig med varje dag som inte mensen kommer och lev så bra du kan.

• nnnnnnnn

Grattis till plusset.
    De gånger som vi fått barn har jag haft rejäl mensvärk, de gånger det blivit mf har jag inte känt av det alls på samma sätt.
    Så det är nog ett bra tecken!
    Lycka till.

• nej11

Tack för svar alla!

Plussade igår på digitalt, "Gravid 1-2" :)
    Men har så ont i ryggen, ibland på bara höger men också båda sidor, inga blödningar. Bör man oroa sig?

• princess77

Oroa dig inte i onödan,värk lite överallt i mag och ryggregionen är inget ovanligt när man är gravid. Njut istället över att du har testat positivt.

Det som händer har du ingen kontroll över ändå.

• Annelie 76
    nej11 skrev 2017-05-30 12:42:06 följande:

Tack för svar alla!

Plussade igår på digitalt, "Gravid 1-2" :)
    Men har så ont i ryggen, ibland på bara höger men också båda sidor, inga blödningar. Bör man oroa sig?

Det är ju svårt att inte oroa sig men å andra sidan kan du inte göra nånting. Det som händer det händer. Men i början kan det vara mycket värk och konstiga förnimmelser utan att det blir missfall. Jag har iaf tänkt att så länge jag inte blöder så är allt ok och för mig har det stämt tre gånger. Men oron försvinner aldrig och du kan inte veta förrän du gör ultraljud och ser en liten vifta. Senare känner man ju rörelser men oron finns ständigt att de ska upphöra. Men du väntar ett barn, inte ett missfall och det som sker det sker vad du än gör.
Svar på tråden Ni som varit gravida, hur kändes det?