• ACJ

Sparar ni bebiskläderna?

Ni som inte ska ha fler bebisar, sparar ni kläder tills era barn eventuellt blir föräldrar eller gör ni er av med kläderna när de är utväxta?

Min mamma sparade massor av mina babykläder, vilket ju var kul att gå igenom inför att min dotter skulle födas, men slutade ändå med att jag bara behöll en bråkdel av kläderna. Tänkte ändå att jag kanske också skulle spara, men det tar sån plats. Dessutom är jag lite av en rensa-ut-person. :)

Hur gör ni?

• Svar på tråden Sparar ni bebiskläderna?
  • Gurkan25

Väntar mitt första barn runt jul och har inte köpt så mycket ännu, jag tänker att jag nog kommer skänka bort när bebisen vuxit ut kläderna(men sparar nog många bas-kläder som framtida småsyskon kan bära). Sen kommer jag nog också spara extra fina bebiskläder.

Men jag kanske resonerar helt annorlunda när jag väl har fått barn, vem vet:)

• Anonym (Matilda)

Sparar bara de jag har lite extra känslor inför. T ex de allra första kläderna, extra fina eller de vi fått i present. En del är fläckigt och slitet så det kastas och annat ger vi bort.

• Dixie

Varje barn har en "spara låda" med några kläder, resten ger jag vidare till kompisar/släkt som ska få barn!

• Carambolan

Nu när vårt yngsta och sista barn växer ur kläderna ger vi bort allt. Jag har sparat en handfull särskilt speciella plagg men det är mer avsett som minnessaker än för att klä barnbarnen.

• Anonym (nope)

Nä, ärligt talat så gilla inte alls något av det jag hade som barn eller mitt syskons gamla kläder. Min mamma och moster sparat av nostalgiska skäl. Extremt tvätt blekta och typ bara vita plagg. Urtråkiga. Inser ju att modet och typen av plagg förändras med tiden även smaken. 

Första barnet fick mest nytt dels köpt på rea från de vanliga kedjorna även om jag var mer pigg på polarn och pyret och min mamma gnällde hur onödigt det var sen när barnet var typ året hade den mest pop iaf. Nu andra barnet 7,5 år senare. Typ bara mini rodini och lite molo, något enstaka från kappahl. Köpt det mesta begagnat, eller rea. Lär sälja vidare när babyn vuxit ur plaggen. Samt då föredrar plagg som har ett andrahandsvärde, dvs inte blir liggande som första barnets plagg, helt hopplösa och bli av med även på loppis, lär nog sänkas bort i brist på bättre tillslut. Nu klagar varken min mamma eller svärmor då de vet att andrahandsmarknaden finns och att jag fått in en del med åren på att sälja på nätet när plaggen varit urvuxna. 

Så lär nog knappt finnas urvuxna plagg sen när barnen är stora. Tror klädsmak, färger, typ av plagg kan förändrats ytterligare. 

Kunde väl tagit emot plagg om de var lite nyare och lite mer i min smak.

• Linnis92

Sparar vissa speciella jag också, trasigt, urtvättat och fläckigt är slängt sen länge. Nu väntar jag på att min syster ska få barn så ska hon få allt.

• ACJ
    Anonym (nope) skrev 2017-05-28 18:56:46 följande:

Nä, ärligt talat så gilla inte alls något av det jag hade som barn eller mitt syskons gamla kläder. Min mamma och moster sparat av nostalgiska skäl. Extremt tvätt blekta och typ bara vita plagg. Urtråkiga. Inser ju att modet och typen av plagg förändras med tiden även smaken. 

Första barnet fick mest nytt dels köpt på rea från de vanliga kedjorna även om jag var mer pigg på polarn och pyret och min mamma gnällde hur onödigt det var sen när barnet var typ året hade den mest pop iaf. Nu andra barnet 7,5 år senare. Typ bara mini rodini och lite molo, något enstaka från kappahl. Köpt det mesta begagnat, eller rea. Lär sälja vidare när babyn vuxit ur plaggen. Samt då föredrar plagg som har ett andrahandsvärde, dvs inte blir liggande som första barnets plagg, helt hopplösa och bli av med även på loppis, lär nog sänkas bort i brist på bättre tillslut. Nu klagar varken min mamma eller svärmor då de vet att andrahandsmarknaden finns och att jag fått in en del med åren på att sälja på nätet när plaggen varit urvuxna. 

Så lär nog knappt finnas urvuxna plagg sen när barnen är stora. Tror klädsmak, färger, typ av plagg kan förändrats ytterligare. 

Kunde väl tagit emot plagg om de var lite nyare och lite mer i min smak.

Men precis! Mycket av det min mamma sparat var också urtvättat, resåren hade släppt samt 80-talsstuk på allt. :)
  • ACJ

Tack för era svar! Kommer nog också spara de mest speciella kläderna och några filtar av nostalgiska skäl.

• Lena

Vi sparar favoritkläder och saker som släkten har gjort till dem som de får ha till sina barn. Resten ges bort till andra i släkten

Svar på tråden Sparar ni bebiskläderna?