Inlägg från: Anonym (Hanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hanna)

Följa med elker inte Bröllop utomlands

Jag hade gjort som Almina.

Att arrangera en fest för syrran med partner bär de kommer tillbaka tycker jag låter jättefint och en gullig gest till syster.

Min kompis gifte sig med en amerikan och hade bröllop i Sverige. Hans närmsta fanilj och bästa kompis kom på bröllopet, tror det var mamma, pappa, syskon och nån mormor och så då en kompis. Vet ej hur boende och sådant arrangerades.

En annan vän var på bröllop i Frankrike då en svensk kompis som flyttat dit gifte sig. Hon blev bjuden på resa och enkelt boende av brudparet.

Det är de två exempel jag har på hur andra gjort.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Varför inte i Sverige) skrev 2017-05-28 22:20:34 följande:

Men det är ju just det som känns så tråkigt att vi nog inte kommer att ha möjlighet att ens prioritera detta och även om vi skulle ha det så har de flesta från vår släkt inte någon möjlighet och då blir det liksom en tillställning för hennes man och deras kompisar så då vet jag inte ens om det är så kul att ens försöka få ihop pengar till detta. Tanken är nog att det ska bli ett stort och häftigt brölopp men jag kan tycka att man måste tänka lite på hur de olika släkterna har för olika förutsättningar. Så att i vårt fall våran sida inte hamnar helt utanför och i väldigt dålig dager för att vi inte har den ekonomiska möjligheten.

Jagvskulle nog inte brytt mig om det var roligt eller inte, känns inte som huvudsaken utan hade åkt ensam om det var det jag hade möjlighet till, eller hjälpt till med föräldrarnas resa om de inte har råd. De känns ju ännu viktigare.

Inför vem skulle ni hamna i "dålig dager"?

Men det låter som lite dålig planering av din syster om det är ett välkännt faktum att närmaste familjen har det knapert. Har hon inte alls lyft detta själv? Erbjudit sig att betala för föräldrarnas resa tex?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Inte råd) skrev 2017-05-28 22:30:21 följande:

Ts har inte ens råd att åka själv. Hur sk hon D åh råd att hjälpa till med sina förälders kostnader också? Ts jag hade inte åkt. Kanske syrran fattar vinken?!

Jag menade istället för att åka själv.

Alltså om jag hade ekonomisk möjlighet åka själv (utan min man och barn) eller hjälpa föräldrarna om de inte heller har råd. Jag kanske var otydlig.
  • Anonym (Hanna)

Kopplade först nu att inbjudningar och sånt inte gått ut utan att det bara är en planering än så länge.

Då är väl det bästa att fråga syrran hur hon tänkt?

Vad är orsaken till att bröllopet sker utomlands? Bor den blivande makens släkt i landet ifråga?

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Varför inte i Sverige) skrev 2017-05-28 22:37:21 följande:

Tycker också att det är dålig planering och våra föräldrar ser ju givetvis till att de kan åka men tycker det såklart att det är jättetråkigt om de är de enda från vår familj/släkt som har möjlighet att komma. Självklart kommer det vara skitprat att inte alla kan komma från brudens familj/släkt och det kommer inte vara kul att träffas sedan när vi får höra om det fantastiska bröloppet. Kan ju nämna att stället som kommer väljas förmodligen är där brudgummen med släkt har lägenheter redan.

För mig är det inte självklart att det blir skitsnack, men jag har nog trevligare släkt än din blivande svåger :)

Men om släkten har lägenheter där antar jag att din systers närmaste familj (dina föräldrar och du) får bo i dessa lägenheter?

Är du säker på att din syster inte tänkt på att det blir dyrt för er med resa och boende eller är det bara sånt du antar? Kanske har hon en jättebra plan för att lösa problemet?
  • Anonym (Hanna)

Då låter det ju som att din syster med fästman tänkt till och egentligen vill väl och verkligen vill se till allas bästa, men att det har en lite naiv syn på vad andra kan/vill lägga ned i tid och pengar på deras bröllop.

Du skriver att er mamma berättat att det inte är en bra ide. Det låter ju lite dömande och svårt att veta vad det innebär. Men är det någon som helt neutralt förklarat att vissa av släktingarna inte har råd eller möjlighet att komma om bröllopet är utomlands och varför? Jag tycker inte att ni ska gå in och tala om för henne vad som är rätt och fel däremot är det ju schysst att förklara möjliga konsekvenser om ni inte tror att hon förstått dem. Så får hon själv avgöra vad som är en bra ide eller ej.

Om er vardagsekonomi står och faller med om ni åker (att ni får försaka nödvändiga saker) kan du givetvis inte åka utan får förklara det för din syster, desto tidigare desto bättre. Finns det ett litet utrymme i ekonomin hade jag åkt men lämnat man och barn hemma.

Det jag tycker att du ska släppa är saker som att svågerns familj anser sig finare och kommer se ned på er och att det inte är nån ide för dig att åka för att det inte blir lika roligt utan era släktingar. Har du inte råd så har du inte råd, men lägg undan alla andra värderingar och bedömningar. Åk ned för att finnas där för din syster som jag förstår står dig nära på hennes stora dag. Och släpp att du tycker att hon är lättpåverkad och planerar sitt bröllop dåligt. Efter att hon fått alla fakta är det trots allt upp till henne att besluta och stå för konsekvenserna av sitt beslut.

Jag får känslan att det handlar om en lillasyster här, har jag rätt?

Svar på tråden Följa med elker inte Bröllop utomlands