Inlägg från: Anonym (Varför inte i Sverige) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varför inte i Sverige)

Följa med elker inte Bröllop utomlands

Vad har ni för erfarenheter? Min ena syster ska gifta sig nästa år och planerar bröllop utomlands. Jag och min familj kommer inte ha så god ekonomi pga av nytt boende och förhoppningsvis av att jag är föräldraledig just då. Tror att fler från vår släkt har svårt att komma pga av samma orsaker så det känns lite tråkigt att det är pijkvännens släkt och deras vänner detta brölopp är till för. Har någon erfarenhet av liknande. Vad kan man räkna med att man blir bjuden på? Om inte så många från en släkt har haft möjlighet att komma hur har det uppfattats? Kan man föreslå att vår släkt har en fest hemma efteråt? ( vi har även fler som är äldre som kommer att välja att stanna hemma pga av ålder). Känns jättetråkigt att kanske inte kunna följa med på mitt syskons brölopp.

• Svar på tråden Följa med elker inte Bröllop utomlands

Men det är ju just det som känns så tråkigt att vi nog inte kommer att ha möjlighet att ens prioritera detta och även om vi skulle ha det så har de flesta från vår släkt inte någon möjlighet och då blir det liksom en tillställning för hennes man och deras kompisar så då vet jag inte ens om det är så kul att ens försöka få ihop pengar till detta. Tanken är nog att det ska bli ett stort och häftigt brölopp men jag kan tycka att man måste tänka lite på hur de olika släkterna har för olika förutsättningar. Så att i vårt fall våran sida inte hamnar helt utanför och i väldigt dålig dager för att vi inte har den ekonomiska möjligheten.

Anonym (Hanna) skrev 2017-05-28 22:26:48 följande:

Jagvskulle nog inte brytt mig om det var roligt eller inte, känns inte som huvudsaken utan hade åkt ensam om det var det jag hade möjlighet till, eller hjälpt till med föräldrarnas resa om de inte har råd. De känns ju ännu viktigare.

Inför vem skulle ni hamna i "dålig dager"?

Men det låter som lite dålig planering av din syster om det är ett välkännt faktum att närmaste familjen har det knapert. Har hon inte alls lyft detta själv? Erbjudit sig att betala för föräldrarnas resa tex?

Tycker också att det är dålig planering och våra föräldrar ser ju givetvis till att de kan åka men tycker det såklart att det är jättetråkigt om de är de enda från vår familj/släkt som har möjlighet att komma. Självklart kommer det vara skitprat att inte alla kan komma från brudens familj/släkt och det kommer inte vara kul att träffas sedan när vi får höra om det fantastiska bröloppet. Kan ju nämna att stället som kommer väljas förmodligen är där brudgummen med släkt har lägenheter redan.

[quote=77711035][quote-nick]Anonym (Hanna) skrev 2017-05-28 22:42:27 följande:[/quote-nick]För mig är det inte självklart att det blir skitsnack, men jag har nog trevligare släkt än din blivande svåger :)

Men om släkten har lägenheter där antar jag att din systers närmaste familj (dina föräldrar och du) får bo i dessa lägenheter?

Är du säker på att din syster inte tänkt på att det blir dyrt för er med resa och boende eller är det bara sånt du antar? Kanske har hon en jättebra plan för att lösa problemet .

Vår mamma har varit tydlig med att det hör inte är en bra ide, men det är väldigt viktigt för den andra sidan i många olika saker att det ska vara lite fint. Och vår syster är rätt påverkad av det fina. Vi har bra sammanhållning och umgås mycket både nära familj och den övriga och vi har roligt och är som vi är har inget behov av att visa upp en bätte fasad än vi är. Vi är i alla åldrar vilket också gör det svårt att komma iväg alla efterdom vi har skolbarn vi har gamka släktingar och småbarn. I den andra sidan så finns en rik fin gren väldigt trevliga iofs men det ses upp till dem och så ska då sllt vara. Nej npgon tanke att vi brudens närmadtw får bo i några lägenheter finns inte flr fär bor ju de med familj som har lägenheterna. Och nej ingen tanke att brudparet ska betala några resor och boenden finns inte med. Anledningen till att vara utomlands är att det är häftigare och billigare för dem. Så att de ksn bjuda absolut så många som möjligt. Tror vi pratar ca 150 inbjudna . Hursom så skulle det för oss inbjudna bli så mycket billigare och lättare om vi varvi Svetige även om vi fick beysla bornde

Brudgummen med familj bor i Sverige. Viljan är ett stort brölopp där så många som möjligt kommer och kan umgås i flera dagar tillsammans. Så det har tidigt gått bort att vara i närheten där vi alla bor för då kan man åka hem det vill de inte utan det skavara fest i flera dagar. Blev för dyrt att ha det i Sverige då de vill bjuda på "allt" . Sedan att de inte tänker på att resan är mycket dyrare och längre till ett annat land än att ta bilen några mil i Sverige. Och i Sverige kan man ju då välja om man vill åka hem. Och nej jag är inte missunsam bara lite ledsen att hon inte vill ta in konsekvenserna av att det kommer väldigt få från hennes sida och jag vet att hon så gärna vill att hennes släkt kommer för vi är lite roligare

Skönt att höra att många verkar ha samma tankar som mig att det inte är helt självklart att alla kan följa med och att man kan tycka och önska att brudparet stämmer av med de närmaste som de vill ha med att det fungerar. I just det här fallet är datum inte satt ännu. Men inte längre en ett år från nu. Och nej jag kommer inte åka utan min man. Tack för alla tänkvärda svar. Nu är det bara till att vänta och se var det blir så får vi väl helt enkelt se hur det blir

Nu tror jag en del har läst in lite egna värderingar som ett förtydligande så vill jag bara nämna att brudgummens närmaste familj och släkt är jättetrevliga och att vi från båda sidor gärna umgås så det är inga problem på då sätt. Problemet är att vi är i väldigt olika faser i livet. Vi på vår sida har i många fall nya boenden nya barn och skolbarn. Den andra släkten har inte riktigt kommit dit ännu och har vet jag ingen förståelse för när inte vi kan hänga med på saker av olika slag för att vi på vårsida är mer låsta. Det här vet jag och vi har fått gliringar tidigare tyvärr. Resemålet som det då pratad om är enav medelhavets populäraste resemål och datum ej bestämt men straxt innan skollov eller straxt efter så nej det är inte jättebilligt att åka dit. Jag är inte missundsam och har självklart grattat min syster till de ska gifta sig och jag kan anta att jag blir en av tärnorna om de ska ha några.eftersom tanken är ett stort brölopp med ca 150 inbjudna ( så måste jag försöka få ihop pengar så skulle det nog också kännas mysigate om det inte skulle vara så mycket folk så man hann umgås) så blir det ju inte så personligt, en av anledningarna till att jag inte vill åka utan min man men även som en del skriver så vill jag lägga pengar på semester med min familj.

Svar på tråden Följa med elker inte Bröllop utomlands