• Skäggigadamen

UV-dräkt

Är det bäst att använda hel uv-dräkt eller tvådelad? Finns ju ingen hel dräkt med långa armar och ben. Bebis 9-12 månader

• Svar på tråden UV-dräkt
  • gruvan

Jag gillar tvådelad bäst. Dels för att den går att hitta med långa ben och ärmar och dels för att man bara kan använda tröjan om bebisen/barnet guppar runt i en badring. Dessutom är det mycket lättare att byta blöja! Stoppar man ner tröjan i byxorna åker den inte upp.

• Skäggigadamen

Tack för svar! Har du något tips på någon bra? Är tvådelat bra även om barnet inte kan gå än?

• pigglet

Vi har alltid kört med hela dresser. Det funkar bäst om man har små spinkisar, då de inte behöver hållas kvar i midjan. Dessutom funkar samma dress flera år. Vår minsta har barnen haft från 8 månader till 3-4 år. Först var den så stor att den blev långärmad/långbent och med gott om plats för blöja och sedan krympte den allt eftersom tills den satt tight vid 3-4 år.

Nu är det ju ett tag sedan jag sökte sist, men visst finns det hela med lång ärm? Kolla på tradera tex.

• gruvan
    Skäggigadamen skrev 2017-05-29 08:40:08 följande:

Tack för svar! Har du något tips på någon bra? Är tvådelat bra även om barnet inte kan gå än?

Vi har haft från pop och swimpy. Pops uv-keps tycker jag är bäst då den inte har så stor skärm så våra barn har aldrig irriterat sig på den och försökt slita av den. Vi har varit ute och rest i fem månader nu så uv-kläderna har använts flitigt. Yngsta var 7 månader när vi startade och då hade vi en heldress som egentligen var 3/4 men som var för stor så den blev lång. Det är ju ett alternativ om ni inte vill ha tvådelat. Nu har vi också en 3/4 men tvådelat och jag tycker ändå den är mycket smidigare än heldressen. Vår lilla är iofs inte spinkig men när stora var i samma ålder var han mycket smalare och jag tyckte ändå tvådelat var bättre. Vi hade aldrig problem med att de satt dåligt bara för att han var smal. Lilla kan inte gå än utan kryper och jag tycker inte det gör nån skillnad om han har heldress eller tvådelat just vad gäller krypandet. Vi har haft, och har, även korta heldresser som komplement men nej, jag tycker verkligen det är bättre och smidigare med tvådelat som täcker huden mer. Även om man såklart smörjer med 50+ där kläderna inte täcker är det skönt att slippa det. Insmörjning är liksom inte det roligaste som finns att göra enligt vår lilla så att slippa det "bråket" gör jag gärna!
Svar på tråden UV-dräkt