springa skrev 2017-05-29 21:38:16 följande:
Jag är 28 nu och sökte hjälp när jag var runt 23 och gick då i 1,5-2 års kbt och gruppterapi för misstänkt OCD och GAD. Jag var nog på gränsen till en depression då och mådde väldigt dåligt. Var så rädd jag skulle förlora kontrollen över mig själv och skada min familj. Det är så märkligt att man kan falla in i dessa tankar och fastna i dem. Fast egentligen har det nog varit mycket värre innan dess med bakteriefobi och mycket tvångshandlingar med flera duschar om dagen och annat. När jag tvärt slutade med mina handlingar fick jag ångest så det hade väl varit ångestdämpande under alla år sen liten och de tog upp många timmar varje dag.
Även om det låter klyschigt så tror jag att kärlek hjälpt mig mycket. Att träffa min man som är lite min vägledare i livet och att ha fått barn att fokusera på(även om rädsla för att få något farligt i mig under grav tex har ökat då och misstänkt postpartum ocd efter alla förlossningar) men han säger liksom sånt som att ingen är normal. Alla går igenom något men alla pratar ju inte om det.
Men en stor milstolpe var kbtn. Kan rekommendera boken "When in doubt make belief" av Jeff Bell. Är ocd inspirerad men kan vara bra för vemsomhelst att läsa.
Och jag vet det är svårt. Ibland när jag fallit tillbaka, för det gör jag till och från så har jag stått och skällt på mig själv. Typ "sluta nu för fan!" och det har faktiskt hjälpt lite. Men det kommer alltid tillbaka för mig. Är nästan som att det är två bra veckor och sen två dåliga. Därför jag misstänker det är hormonellt. Och så länge det är hanterbart ser jag det som en vinst.
Tack så mkt för dina tips!

Får se om något kan komma till nytta får mig...
Känner själv igen mig i vissa av dom problem du beskriver. Känns skönt att det finns andra som känt liknande som jag. Har funderat på att börja med någon slags terapi så småningom, men först tänker jag att jag behöver hitta någon som jag tycker det fungerar bra att samtala med så att jag iaf får prata av mig.
Sen drar jag mig mkt för det där med terapi, typ att jag ska hamna hos någon jag inte alls trivs med som ska göra terapin med mig, som bara får mig att må ännu sämre. Har träffat så jävla många människor som inte alls förstår mig vilket är en stor anledning till att jag mår dåligt.